زمان تخمین زده شده مطالعه: 6 دقیقه

توضیح اجمالی درباره پارکینسون

بیماری پارکینسون | Parkinson’s Disease نوعی اختلال عصبی است که بر روی حرکت تاثیر میگذارد. علائم این بیماری به تدریج آغاز میشود. حتی ممکن است با یک لرزش دست شروع شود و فرد متوجه شروع این بیماری نشود. علاوه بر خشک شدن عضلات کندی حرکت نیز از علائم این بیماری است.
در این نوع بیماری ممکن است دست هنگام راه رفتن حرکتی نکند. یا بیان شخص مبهم و آرام باشد.
علائم این بیماری با پیشرفت این بیماری و گذشت زمان شدید تر میشود
اگرچه این بیماری قابل درمان نیست اما داروهای این بیماری علائم شما را کاهش میدهد در بعضی موارد ممکن است که متخصص مغز و اعصاب عمل جراحی را تشخیص دهد.

علائم بیماری

علائم و نشانه های این بیماری برای هر شخصی میتواند متفاوت باشد علائم در مراحل اولیه خفیف و قابل توجه نیست. الائم از یک طرف بدن آغاز و بعد از ایجاد علائم در هر دو طرف در قسمت اولی که به وجود آمده بود شدیدتر می‌شود.

نشانه های این بیماری شامل موارد زیر است :

  • لرزش از یک اندام شروع می شود که اغلب دست یا انگشتان دست است. فرد انگشت شست و سبابه را به هم میمالد. ( به آن لرزش پیل رولینگ میگویند). ممکن است لرزش در هنگام استراحت وجود داشته باشد.
  • حرکت آهسته : ممکن است با گذشت زمان بیماری Parkinson’s Disease حرکت را کند کرده و کارهای ساده را دشوار و سخت کند قدم های فرد هنگام راه رفتن کوتاه تر می شود. بلند شدن از صندلی دشوار می شود. فرد هنگام راه رفتن پاهای خود را روی زمین می کشد .
  • اختلال در قامت و تعادل فرد : می تواند قامت خمیده پیدا کند یا ممکن است دچار مشکل تعادل شود.
  • از دست دادن حرکات اتوماتیک : توانایی انجام حرکات ناخودآگاه از جمله چشمک زدن، لبخند یا حرکت دست ها هنگام راه رفتن کند یا کاهش میابد.
  • تغییرات تکلم : تکلم ممکن است آرام، سریع، مبهم و با تردید باشد و بیشتر حالت یکنواخت و بدون بالا و پایین های معمول را داشته باشد.
  • تغییرات نوشتار : نوشتن می تواند دشوار شود. (دست خط فرد کوچک به نظر برسد).

در چه زمانی به پزشک معالج متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنیم ؟

در صورت وجود هر یک از علائم مربوط به بیماری Parkinson’s Disease ، نه تنها برای تشخیص این وضعیت بلکه برای رد علل دیگر علائم به پزشک مراجعه کنید.

علت بیماری پارکینسون :

در بیماری پارکینسون سلول های عصبی خاصی (نورون ها) در مغز به تدریج تخریب می شوند و از بین می روند. این علائم به دلیل از بین رفتن نورون هایی است که یک پیام رسان شیمیایی در مغز شما بنام دوپامین تولید می کنند. هنگامی که سطح دوپامین کاهش می یابد باعث فعالیت غیرطبیعی مغز می شود و علائم بیماری پارکینسون ایجاد میشود
علت این بیماری ناشناخته است اما علائمی به ایجاد آن بستگی دارد

ژنتیک : محققان جهش های ژنتیکی خاصی را شناسایی کرده اند که می تواند باعث بیماری پارکینسون شود. اما این موارد شایع نیستند

محرک های محیطی : مجاورت در کنار یکسری سموم خاص یا برخی عوامل محیطی ممکن است خطر ابتلا به بیماری پارکینسون را افزایش دهد، اما خطر آن نسبتاً کم است.

عوامل خطر بیماری پارکینسون

سن : جوانان به ندرت به بیماری پارکینسون مبتلا می شوند. این بیماری معمولاً از میانسالی یا پیری شروع می شود و خطر آن با افزایش سن افزایش می یابد. معمولاً افراد در حدود 60 سال یا بالاتر به این بیماری مبتلا می شوند.

وراثت : اگر یکی از بستگان نزدیک فرد به بیماری پارکینسون مبتلا باشد احتمال ابتلا به این بیماری در او افزایش می یابد. با این حال اگر در خانواده خود بستگان زیادی با بیماری پارکینسون نداشته باشید خطر ابتلای شما اندک است.

جنسیت : مردان بیشتر از زنان در معرض بیماری پارکینسون هستند.

قرار گرفتن در معرض سموم : قرار گرفتن در معرض علف کش ها و سموم دفع آفات ممکن است خطر ابتلا به بیماری پارکینسون را افزایش دهد.

عوارض بیماری Parkinson’s Disease

مشکلات در تفکر: ممکن است فرد مشکلات شناختی (زوال عقل) و مشکلات تفکر را تجربه کند. این موارد معمولاً در مراحل بعدی بیماری پارکینسون اتفاق می افتد. این مشکلات شناختی چندان با داروها جواب نمی‌دهند
افسردگی و تغییرات عاطفی : ممکن است گاهی اوقات فرد در مراحل اولیه دچار افسردگی شود. درمان افسردگی می تواند توانایی مقابله با سایر چالش های بیماری پارکینسون را آسان تر کند. همچنین ممکن است تغییرات عاطفی دیگری مانند ترس، اضطراب یا از بین رفتن انگیزه در فرد ایجاد شود . پزشکان ممکن است برای درمان این علائم داروهایی را تجویز کنند.
مشکلات بلع : با پیشرفت بیماری ممکن است بلع بیمار دچار مشکل شود. بزاق به دلیل کند شدن بلع در دهان جمع می شود و منجر به سرازیری آب دهان می شود.
مشکلات جویدن و خوردن : آخرین مرحله بیماری پارکینسون بر عضلات دهان تأثیر می گذارد. (جویدن را مشکل می کند). این مسئله می تواند منجر به خفگی وسوء تغذیه شود.
اختلالات خواب : مبتلایان به پارکینسون اغلب دارای مشکلات خواب هستند،بیدار شدن در طول شب، بیدار شدن زود هنگام یا خوابیدن در طول روز.
مشکلات مثانه : بیماری پارکینسون ممکن است باعث ایجاد مشکلات مثانه از جمله عدم توانایی در کنترل ادرار یا مشکل در ادرار کردن شود.
یبوست : بسیاری از مبتلایان به پارکینسون دچار یبوست می شوند عمدتا به دلیل کندترشدن حرکات دستگاه گوارش است.

پیشگیری از ایجاد :

چون ایجاد این بیماری ناشناخته است پیشگیری از این ایجاد پارکینسون هم رمز و راز است.
تحقیقات نشان داده اند که ورزش منظم هوازی ممکن است خطر ابتلا به بیماری پارکینسون را کاهش دهد.
برخی تحقیقات دیگر نشان داده اند که افرادی که نوشیدنی های حاوی کافئین می نوشند ( قهوه، چای و کولا ) نسبت به افرادی که آن را نمی نوشند، کمتر به بیماری پارکینسون مبتلا می شوند. با این حال هنوز مشخص نیست که آیا کافئین در واقع از ابتلا به پارکینسون جلوگیری می کند یا نه .در حال حاضر شواهد و مدارک کافی برای توصیه به نوشیدن نوشیدنی های کافئین دار برای محافظت در برابر پارکینسون وجود ندارد. نوشیدن چای سبز نیز با کاهش خطر ابتلا به بیماری پارکینسون می‌شود.

سبک زندگی

اگر مبتلا به بیماری پارکینسون هستید لازم است با پزشک خود همکاری کنید تا یک برنامه درمانی پیدا کنید که بیشترین تسکین را از علائم با کمترین عوارض جانبی به شما ارائه دهد. همچنین برخی از تغییرات سبک زندگی ممکن است به راحت تر شدن زندگی با بیماری پارکینسون کمک زیادی کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *