زمان تخمین زده شده مطالعه: 6 دقیقه

آشنایی کلی با رینگ لایت

رینگ لایت | ring light ها از انواع ابزار های نورپردازی هستند که  کابرد زیادی دارند. نام آنها  از روی شکل ظاهریشان انتخاب شده. رینگ در انگلیسی به معنای “حلقه” و لایت به معنی  “نور” است. رینگ لایت‌ها از یک حلقه که سطح آن با لوله های فلوئورسنت(لامپ مهتابی ) یا لوله  LED پوشانده شده است. در یک طرف این حلقه یک جعبه کنترل برای تنظیمات ، و طرف دیگر منابع نوری کوچک قرار دارد که به رنگ های نارنجی و سفید هستند.

اولین رینگ لایت‌ها در سال 1952 برای استفاده در دندان پزشکی تولید شدند. اما امروزه در عکاسی نیز کاربردهای فراوانی دارند.

ring light ها را  چون لنز دوربین در میان آن ها قرار میگیرد به  صورت دایره می‌سازند. یعنی این وسیله دور تا دور لنز قرار می‌گیرد. رینگ لایت ها بر حسب سایز ، تعداد LED ها و … انواع مختلفی دارند . (از دلایلی که رینگ لایت هارا از LED می سازند  داشتن کنترل بهتر ، قیمت کمتر، ماندگاری بیشتر و مصرف انرژی کمتر است.)

در جعبه رینگ لایت چه چیزهایی وجود دارد؟

  • کابل برق مستقیم
  • پایه برای موبایل
  • پایه برای دوربین دیجیتال
  • آینه دایره‌ای
  • ریموت کنترل
رینگ لایت RING FILL LIGHT CXB-200

کاربردها :

رینگ لایت ها را می توان در عکاسی و فیلمبرداری در فضای داخلی ، عکاسی پرتره ، عکاسی از غذا ، آرایشگاه های مردانه یا زنانه، عکاسی ماکرو و… استفاده کرد .

(عکاسی ماکرو : سوژه‌های شما بسیار کوچک هستند و لازم است که نور به اندازه کافی تابیده شود تا بهترین نتیجه را از آن بگیرید. )

چرا باید از رینگ لایت‌ استفاده کنیم؟

از رینگ لایت ها در عکاسی، برای سوژه‌هایی که نیاز است از نزدیک از آن‌ها عکاسی کنیم و جزئیات واضح‌تر باشد استفاده می‌شود. از این وسیله می‌توانید برای تاباندن نور یکنواخت روی سوژه استفاده کنید . این ویژگی باعث می‌شود عکس‌های شما شفاف ، با کمترین نقطه تاریک باشد .

انواع و مدل ها :

  1. رینگ لایت سلفی با هولدر (نگهدارنده ) موبایل
  2. ring light سلفی مخصوص موبایل بدون هولدر(نگهدارنده)
  3. مخصوص دوربین عکاسی
  4. رینگ لایت های با قطر بزرگ برای عکاسی ، گریم ، میکاپ و…
  5. چند رنگ یا RGB

رینگ لایت‌ سلفی :

 در ابعاد کوچک‌تری تولید می‌شوند؛ می‌توانید آن‌ها را درجیب خود بگذارید و با خود حمل کنید. حلقه‌های سلفی روی بدنه گوشی قرار داده میشوند. همچنین در اطراف لنز دوربین، روشنایی لازم را برای ثبت تصاویر بهتر به وجود می‌آورند.

RGB :

یک مدل رنگی ترکیبی است که در آن نور قرمز ، سبز و آبی با هم مخلوط می شوند .

رینگ لایت های RGB علاوه بر طیف نورهای موجود در دیگر ring light ها (نارنجی ، سفید) دارای طیف وسیعی از رنگ  های تولید شده توسط سه رنگ قرمز ، سبز و آبی هستند.

نکاتی که قبل از خرید رینگ لایت‌ باید بدانید:

  • کنترل میزان و زاویه نوردهی :

بیشتر مدل های رینگ لایت قابلیت تنظیم نور به صورت دستی از روی دستگاه و یا با کنترل از راه دور را دارند. این قابلیت به شما کمک می کند تا بدون تغییر فاصله لنز و سوژه ، نور مناسب را داشته باشید.

  • پایه قرارگیری گوشی موبایل در ring light :

هرچه پایه ring light بالاتر باشد، برای عکاسی نیز بهتر است. پایه های رینگ لایت از نظر ارتفاع قابل تنظیم هستند و در صورت بالاتر بودن می توانید از آنها برای اشیای مختلف استفاده کنید.

  • ضمانت نامه :

یکی از مواردی که حتما باید به آن توجه داشته باشید، گارانتی یا همان ضمانت نامه است؛ ممکن است ring light شما خراب شود پس داشتن گارانتی خیال شما را راحت خواهد کرد.

  • از دوربین عکاسی استفاده می‌کنید  یا گوشی‌های هوشمند ؟

یکی از نکاتی مهم این است که با چه وسیله‌ای عکاسی می‌کنید. بسته به نوع وسیله‌ای که با آن عکاسی می‌کنید، رینگ لایتی را تهیه کنید که بتوانید دوربین یا گوشی هوشمندتان را درون آن قرار دهید.

  • ابعاد رینگ لایت :

ring light ها در سه اندازه ی( کوچک ، متوسط و بزرگ) ارائه می‌شوند.

بسته به نیاز و بودجه ای که دارید ring light مدنظرتان را انتخاب کنید.

رینگ لایت و کاربردهای آن
هر سایز رینگ لایت بدرد چه کاری میخورد

نکته : اگر رینگ لایت را بیشتر برای مصارف بیرون از منزل تهیه می‌کنید، در زمان خرید حتما رینگ لایتی را بخرید که 12 اینچ یا کوچکتر هستند تا با USB شارژ شود و شما بتوانید با استفاده از یک پاوربانک آن را روشن کنید؛ سایزهای بزرگ به دلیل مصرف انرژی بیشتر با آداپتور AC/DCروشن می‌شوند.

آداپتور  AC-DC  : (یک منبع تغذیه است که می تواند ولتاژ بالا را جهت استفاده دستگاه‌های حساس الکترونیکی کاهش دهد.)

  • انتخاب پایه مناسب :

وجود یا عدم وجود سه پایه یکی از نکات خرید ring light است . برخی از مدل های این دستگاه دارای سه پایه در بسته بندی خود هستند ، اما اگر فاقد سه پایه باشند شما باید سه پایه را در ابعاد مختلف و مورد نیاز خود خریداری کنید .

همیشه برای فیلمبرداری، عکاسی، آرایشگری و … نورِ محیط نمی تواند کافی باشد.

دلایل نامناسب بودن نور برای این امور :

  • کافی نبودن نور از نظر شدت
  • نامناسب بودن نور از نظر رنگ
  • نامناسب بودن زاویۀ تابش
  • سایه های ناخواسته

برای برطرف کردن این موارد نیاز به یک منبع نور ثابت داریم. این منبع نورباید :

  • نور کافی قابلیت تنظیم داشته باشد
  • بازۀ درجۀ کلوین مناسب قابل تنظیم در حالت های مختلف

(کلوین: بررسی رنگ در نور فلاش و ثابت)

  • امکان تنظیم زاویه نور و ارتفاع منبع نوری

نکات عکاسی با رینگ‌لایت

فاصله سوژه (چهره یا محصول) تا رینگ لایت به بزرگی و کوچکی ring light و قدرت نور آن بستگی دارد. اگر رینگ‌لایت شما حلقه کوچکی دارد، برای استفاده بهتر از نور، آن را به سوژه نزدیک‌تر کنید و اگر حلقه بزرگی دارد، فاصله آن را بیشتر کنید.

هنگام عکاسی با ring light ، درون چشمان سوژه، حلقه نورانی دیده می‌شود. اگر نمی‌خواهید چنین حلقه‌ای را درون چشمان سوژه داشته باشید، باید رینگ لایت را از روبروی سوژه برداشته و از پهلو به سوژه نور بتابانید. یا اینکه جهت نگاهش را مخالف جهت ring light بگیرد.

قدرت نور و فاصله رینگ‌لایت را به‌گونه‌ای تنظیم کنید که نور بیش از حد باعث از بین رفتن رنگ‌ها و جزئیات نشود یا بخش‌هایی بیش از حد در سایه و تاریکی قرار نگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *