زمان تخمین زده شده مطالعه: 4 دقیقه

در این مطلب بصورت کامل با سیگار آشنا میشوید

توضیح اجمالی

طبق آمار جهانی تعداد افرادی که در جهان سیگاری هستند به بیش از 2 میلیارد نفر میرسند. بیشترین مصرف کنندگان سیگار و تنباکو در کشور آندورا هستند. ایران نیز در رتبه 73 جهانی میباشد. البته ایران در بین 181 کشور این رتبه را دارد. سیگار یکی از اصلی ترین دلایل افزایش سرطان در بین مردم می باشد. دود سیگار و تنباکو بیش از 7000 ماده شیمیایی در خود دارد که 250 مورد آن به شدت مضر هستند. همچنین بیش از 70 مورد آن عامل مرتبط با سرطان می باشد.

بیماری هایی که سیگار و تنباکو تولید میکنند

بیماری های ریوی – قلبی – سرطان – مشکلات مغزی مانند سکته – دیابت برخی از مشکلاتی میباشد که با مصرف سیگار و تنباکو فرد را مواجه میکنند. البته بیماری ها و مشکلات ذکر شده بخش بسیار کوچکی از مضررات سیگار و تنباکو میباشد. افزایش غلظت خون – کاهش جذب پروتوئین – افسردگی – تغییرات مربوط به پوست و مو را نیز میتوان بازهم بخشی از مضررات سیگار دانست.

فواید

شاید برایتان عجیب باشد که سیگار نیز فوایدی دارد. البته این فواید در زمانی اتفاق می افتد تحت دستور پزشک باشد! سیگار و تنباکو بصورت اندک میتواند بهبود هوشیاریپردازش در اطلاعاتتقویت بسیار ناچیز حافظه و درمان مشکلات حرکتی تاثیر بگذارد. البته باید این نکته را بدانیم که مضررات سیگار و تنباکو بسیار بیشتر از فواید آن می باشد. این مورد خود باعث چشم پوشی از فواید این ماده دخانیاتی می گردد.

پاسخ به چند سوال شایع

آیا در سیگار مرگ موش وجود دارد؟ باید بگوئیم بله! در سیگار مقداری ماده آرسنیک یافت می گردد. این ماده در تولید سم موش استفاده می شود. در کشتزارهای تنباکو این سم برای گیاه استفاده می گردد. اما به دلیل اینکه بسیار سخت از گیاه جدا میشود بخشی از آن در گیاه تنباکو باقی می ماند.

سیگار کشیدن دخترها باعث ناباروری می گردد؟ متاسفانه طبق آمار مضررات سیگار و تنباکو برای بانوان میتواند شامل : ناباروری و مشکلات مربوط به زایمان – مشکلات مربوط به جنین داخل شکم مانند مرگ. همچنین بانوان سیگاری معمولا 3 سال زودتر از دیگر بانوان یائسه می شوند.

سیگار باعث کاهش استرس و افزایش آرامش می گردد؟ طبق تحقیقات دانشمندان مصرف سیگار و تنباکو باعث افزایش تنش روانی می گردد. البته مصرف سیگار باعث کاهش استرس و افزایش آرامش بصورت فوری میشود. یعنی با مصرف سیگار شما بصورت سریع وارد فاز آرامش میشوید. اما چون این آرامش و کاهش استرس خیلی سریع از بین میرود مجبور به مصرف مجدد سیگار و تنباکو میشوید. این مورد باعث اعتیار سریع شما می گردد.

سیگار سایز سینه را تغییر میدهد؟ بله! یکی از مشکلات مصرف سیگار و تنباکو افزایش خواصیت ارتجاعی پوست میگردد. این مورد بخصوص در بانوان باعث آویزانی سینه میشود. که این مورد را با بزرگ شدن سینه اشتباه میگیرند.

کاهش عمر با مصرف سیگار حقیقت دارد؟ بله. بطور میانگین هر شخص سیگاری حدود 11 دقیقه از عمرش کاهش پیدا میکند. همچنین در صورتی که سالیان زیادی سیگار مصرف کنید بطور میانگین حدود 6.5 سال از عمر شخص کم می گردد.

چگونه ضررهای سیگار را کاهش دهیم؟

پیشنهاد ما ترک دائمی سیگار و تنباکو است. اما در صورتی که به هیچ عنوان نمیتوانید و یا در مراحل ترک هستید موارد زیر باعث کاهش مضررات سیگار می گردد

  • مصرف میوه و سبزیجات
  • ورزش منظم
  • کاهش تنش های استرس زا
  • چکاو منظم توسط پزشک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *