زمان تخمین زده شده مطالعه: 7 دقیقه

توضیح اجمالی درباره جوراب :

جوراب‌ها یکی از پوشیدنی‌ها هستند که از پا در برابر سرما و فشار کفش محافظت می کنند و همچنین از صدمه دیدن پوست پا جلوگیری می‌کنند. جوراب‌ها با توجه به اندازه و جنس‌ دارای انواع متنوعی هستند. ما در این مطلب درباره انواع جوراب ها و کمی هم تاریخچه جوراب صحبت میکنیم.

تاریخچه جوراب :

اولین پیدایش جوراب‌ها مربوط به سال ۲۵۰ تا ۴۲۰ بعد از میلاد مسیح و کنار رود نیل در مصر و در یونان باستان است. اولین جوراب هایی که در یونان باستان تولید شد از موی حیوانات بوده که درقرن 8 میلادی وارد این کشور شد. افراد این کشور جوراب هایی به پا می‌کردند که از موی حیوانات تهیه می‌شد. جوراب‌های نخی کوتاه و یا ابریشمی هم سال های زیادی در کشور های چین و ژاپن استفاده می شدند. جوراب‌های ساق کوتاه در قرن دوازدهم در اروپا به جوراب‌های ساق بلند تبدیل شدند. در قرن نوزدهم جوراب‌های نخی تولیدی با با ماشین در دسترس خانم‌ها قرار گرفت .
بعد از سال ۱۵۴۵ جوراب‌های ساق بلند کش بافت وارد بازار شدند که معمولاً درزهای آن با طرح‌های ابریشمی بسیار زیباو پرکار تزئین شد.

پیدایش جوراب در ایران :

زمانی که ناصرالدین‌شاه به کشورانگلستان درسال ۱۳۰۶سفر کرد، به عنوان سوغاتی برای همسران خوداز شهر براد فوردانگلیس، جوراب را وارد ایران کرد.
اولین مرکز جوراب بافی در ایران:
در قدیم کارخانه‌ها و یا کارگاه‌های جوراب بافی وجود نداشت، و به همین دلیل این پوشش را خانم‌های خانه برای افراد خانه با استفاده از پشم حیوانات که به نخ تبدیل میکردند می‌بافتند.
‎اولین کارخانه‌ی تولیدی جوراب در ایران در سال 1333 توسط فردی به نام خلیل رحیمی افتتاح شد.
درسال 1345 ماشین های جوراب بافی چینی وارد ایران شد اما سالها بعد تولیدات ماشین آلات جوراب بافی داخلی در ایران آغاز شد.

انواع جوراب های زنانه :

جوراب معمولی با ساق متوسط

معمولی‌ترین نوع جوراب زنانه جوراب ساق کوتاه است. اندازه ساق آن کمی بالاتر از قوزک پا قرار می‌گیرد. یک کش هم در بالای جوراب وجود دارد بهترین جنس برای این جوراب نخ پنبه است. چون مانع عرق کردن بیش‌ازحد پا می‌شود. این نوع جوراب برای هر فصلی از سال مناسب است.

بدون ساق یا کالج

جوراب زنانه بدون ساق یا کالج که جوراب کفی نیز نام دارند دور تا دور پای شما را می پوشاند. این نوع جوراب مناسب پوشیدن با کفش‌های مجلسی، کالج یا عروسکی هستند.

آشنایی با انواع جوراب
جوراب کالج یا بدون ساق

مچی

جوراب زنانه مچی بهترین گزینه برای پوشیدن به همراه شلوارهای کوتاه هستند. این جوراب ها مناسب فصل‌های گرم‌ سال هستند. این مدل جوراب ها فقط پاهای شما را تا مچ میپوشانند. جوراب های کوتاه برای پوشیدن با کفش های کوتاه مناسب هستند.

آشنایی با انواع جوراب
جوراب مچی زنانه

ساق بلند

یکی دیگر از انواع جوراب ها جوراب ساق بلند است. جوراب‌ ساق بلند زنانه که با جنس‌های مختلفی تولید می‌شوند، مصارف گوناگونی دارند. همچنین مناسب پوشیدن در فصل سرد سال هستند. این جوراب زنانه برای استفاده در روزهای برفی و بارانی همراه بوت یا چکمه مناسب هستند. ازجنس پلاستیکی آن برای پوشیدن در مهمانی و مجالس استفاده میشود.

آشنایی با انواع جوراب
جوراب ساق بلند زنانه

نیمه پوش یا سرپنجه

جوراب نیمه پوش یا سرپنجه از انواع جوراب های زنانه بوده که فقط قسمت سرپنجه پا را پوشش می‌دهد. جواب نیمه پوش زنانه دارای مدل‌های مختلفی است. در برخی از آنها قسمت سینه و انگشتان پاها پوشانده می‌شود. اما بعضی دیگر از این مدل جوراب زنانه بدون انگشت است. بیشتر برای کفش های تابستانه که قسمتی از جلوی آن باز است استفاده میشود.

یک ربع

جوراب زنانه یک ربع تا بالای قوزک پا را به طور کامل می‌پوشاند. این مدل جوراب زنانه مخصوص استفاده با کفش‌های اسپرت در روزهای تابستان است.

سه ربع یا زیر زانو

از دیگر انواع جوراب زنانه جوراب سه ربع یا جوراب زیر زانو است که ساق پا را تا زیر زانو به صورت کامل می‌پوشاند. از این مدل جوراب زنانه می‌توان در فصل‌های سرد سال برای گرم نگه‌داشتن پاها و هم در روزهای گرم تابستان استفاده نمایید.

جوراب مهماندار

جوراب های زنانه مهماندار پاهای شما را از کثیف شدن و سرما محافظت می‌کنند. علت نام گذاری این مدل جوراب پوشیدن و استفاده آن توسط مهمانداران خانم در هواپیماها است .

تابه‌تا

از انواع جوراب زنانه می‌توان به جوراب‌های تابه‌تا یا لنگه به لنگه اشاره کرد.جوراب های زنانه تابه‌تا دارای اندازه ساق متفاوت هستند تنها ویژگی این مدل جوراب زنانه نسبت به سایر جوراب ها ، طرح دو لنگه آنها است که معمولاً با هم فرق دارند.

آشنایی با انواع جوراب
جوراب ساق متوسط تا به تا

لا انگشتی

جوراب زنانه لا انگشتی از آن دسته جوراب‌ها است که در قسمت پنجه آن هرکدام از انگشت‌های پا به صورت مجزا از بقیه انگشتان قرار می‌گیرند. مانند دستکش. برای استفاده با صندل یا دمپایی استفاده میشود.

شیشه ای

جوراب های شیشه‌ای نمونه ای از جوراب زنانه است. بیشتر در مهمانی‌ها و مجالس خاص استفاده میشود.

جوراب شستی

جوراب زنانه شستی یکی دیگر از انواع جوراب زنانه است که در طراحی آن یک فاصله بین شست پا و سایر انگشتان وجود دارد. مثل جوراب‌ لا انگشتی زنانه، جوراب های زنانه شستی هم برای پوشیدن با دمپایی و صندل مناسب هستند.

انواع جوراب های مردانه :

جوراب های ساق بلند

یکی از انواع جوراب های مردانه جوراب ساق بلند می باشد. جوراب‌هایی که طول ساق آن‌ها تا زیر زانو بالا می‌آید. پوشیدن این جورابها اغلب برای ورزشکاران و سربازان مناسب است. چون به دلیل ارتفاع آنها به خوبی از پا در برابر ضربه، آسیب و سرما‌ محافظت می‌کند.

ساق متوسط

این جوراب‌ها بهترین نوع جوراب برای استفاده با لباس‌های اسپرت است.

بدون ساق

جوراب‌های مردانه بدون ساق فقط تا مچ پا را می‌پوشانند.

پاپوش مردانه (جوراب کفی)

جوراب‌هایی که فقط انگشتان پا را می‌پوشانند و روی پا نیز باز است. این جوراب‌ها بعد از پوشیدن کفش اصلا معلوم نمیشود. به این مدل از جوراب‌ها، جوراب‌های کالج هم گفته می‌شود.

انواع جوراب های بچه گانه :

جوراب های بچه گانه در مدل های بسیار زیادی در بازار وجود دارد. مانند مدلهای کوچک ، جوراب های کتانی و جوراب های تا زانو از انواع آن است .

جوراب های تا زانو (ساق بلند) از خراشیدگی و آسیب دیدن پای کودک جلوگیری می کنند. همچنین به دلیل خطر زمین خوردن کودک این جوراب ها مناسب اند. جوراب ساق بلند باید به گونه ای باشند که کودکان هنگام بازی و تفریح احساس راحتی داشته باشند.

اهمیت رنگ جوراب در استایل و تیپ شخصیتی

به طور کلی جوراب هایی با رنگ های جیغ و روشن، به تیپ شما درخشندگی می دهند. اما جوراب های مشکی شما را شخصی معقول نشان میدهند. خطوط راه راه – طرح خال خالی – الگوها و گرافیک ها، ممکن است نمایانگر شخصیت بازیگوش شما باشند. جوراب ها برای تکمیل کردن یک تیپ لباس هماهنگ و محافظت از پا در برابر سرما، رطوبت و میکروب کاربرد دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *