زمان تخمین زده شده مطالعه: 8 دقیقه

آشنایی اجمالی با تابلوهای نوری لایت باکس :

تابلوهای نوری لایت باکس نوعی از تابلوی تبلیغاتی هستند که یک پنجره جدید رو به دنیای تبلیغات باز میکنند. همچنین به گونه‌ ای چشم ‌نواز محصول یا خدمات یک کسب ‌و کار را معرفی می‌کنند. این محصولات LED های پرنور و تصاویر زنده‌ ای هستند که نقش مؤثر در آگاهی ‌سازی از محصول یا خدمات دارند. همچنین با جلوه نوری به لوگو و المان مورد نظر چشم مخاطب را درگیر کرده و باعث به ذهن سپردن آن می شوند.

طراحی این تابلوها به گونه‌‌ای است که آن را داخل طلق شیشه‌‌ای قرار می‌دهند و به صورت آویز، ایستاده یک طرفه و دوطرفه در فضای داخلی ساختمان یا محیط بیرونی استفاده می‌کنند. تابلوهایی که در محیط بیرونی طراحی می‌شوند باید ضخامت بیشتری از نظر مقاومت سنجی داشته باشند تا در برابر صدمات مختلف مقاومت خود را حفظ کنند. این تابلوها باید به اندازه‌‌ای مقاوم باشند که بتوانند در قبال انقباض و انبساط هوا استحکام خود را حفظ کنند. معمولاً از تابلوهای لایت باکس (تابلوهای نوری) برای نصب جلوی درب فروشگاه‌ها استفاده می‌شود یا اینکه این نوع تابلو‌ها را به صورت آویز در بالای معابر می‌بینیم.

ممکن است در برخی موارد ساختمان‌های مختلف این تابلوها را جهت معرفی و بازگو کردن نقش اداری و تجاری آن نصب کنند.

تابلوهای نوری لایت باکس به جعبه های نورانی اطلاق می شود که توسط متریال های مختلفی مانند آلومینیوم – چوب و پلکسی گلاس ساخته می شوند. بیشتر از آلومینیوم و همراه  با اس ام دی ،  ال ای دی و بعضا مهتابی نور پردازی می شوند که از مهمترین کاربرد های آن می توان به عنوان ایجاد فضاهای دکوراتیو، سقف های کاذب، آسمان مجازی و ساخت تابلو های تبلیغاتی اشاره کرد.

در مورد نور پردازی تابلو های لایت باکس تبلیغاتی لازم به ذکر است که روشنایی در این نوع از تابلو های تبلیغاتی به چندین شیوه اصولی قابل اجرا می باشد که به ترتیب عبارتند از: نور پردازی توسط مهتابینور پردازی با اس ام دی خطی و نور پردازی با اس ام دی های بلوکی ضد آب. هر کدام از آنها بسته به شرایط و محل نصب تابلو مورد استفاده قرار میگیرند. البته باید یاد آور شد  که استفاده از مهتابی امروزه به دلایلی مانند مصرف برق بالا و عدم نور پردازی یک دست کمتر مورد استفاده قرارخواهد گرفت.

 از انواع لایت باکس ها میتوان به لایت باکس کریستالی – لایت باکس Out Door – لایت باکس آلومنیومی اشاره کرد

لایت باکس کریستالی

تابلوهای نوری لایت باکس
لایت باکس کریستالی

یکی از پر طرفداری ترین انواع لایت باکس ها نوع کریستالی آن است که با کاهش مصرف برق و افزایش نور، درمنوی رستوران ها – نمایشگاه های عکاسی – داروخانه – فرودگاه و … کاربرد فراوان دارد. نور لایت باکس های کریستالی از ال ای دی – اس ام دی است. این لایت باکس از دو لایه ساخته میشود که بین آن دو، از چاپ بک لایت استفاده می شود. می توان آن ها را روی دیوار گچی – سنگی – MDF و حتی سقف نیز نصب نمود.

لایت باکس Out Door

تابلوهای نوری لایت باکس
لایت باکس Out Door

این نوع لایت باکس (تابلوهای نوری) در محیط های باز استفاده می شود که از مقاومت و کیفیت بالایی برخوردار است. این تابلو ها بیشتر در خیابان، معابر و پیاده رو هاو… نصب می شوند که از جنس آلومنیوم یا کامپوزیت با پایه فلزی و روکش کامپوزیت است.

لایت باکس آلومینیومی

تابلوهای نوری لایت باکس
لایت باکس آلومینیومی

رویه این لایت باکس (تابلوهای نوری) از جنس فلکسی است و نور آن ال ای دی، اس ام دی است. انرژی و مصرف برق در آن بسیار کم است.

انواع طراحی لایت ‌باکس ها را میتوان در  سه گزینه  چاپ بک لایت – استیکر و مستقیم بر روی طلق در نظر گرفت.

تابلو های بک لایت :

تابلو‌های بک لایت نیز نوعی از تابلوهای نوری هستند که بیشتر جنبه تزیینی دارد  در چاپ بک لایت شما باید یک کاغذ عمدتاً نازک را در نظر داشته باشید، که به واسطه کیفیت قابل قبولی که دارد بتواند نور را به راحتی از داخل خود عبور دهد. از جمله ویژگی‌های خاص این چاپ میتوان به تعویض راحت آن اشاره کرد. همچنین از جمله تابلو‌هایی به شمار می‌آیند که با نور پردازی دیده می‌شوند. این نوع تابلو‌ها می‌تواند تصاویر خانوادگی، عکس‌های عاشقانه یا عکس‌های شخصی شما را در بر بگیرد.در برخی موارد  یک جمله را بر روی تصویر شیشه‌‌ای درج می کنند. این تابلوها که معمولاً به صورت برقی کار می‌کنند، می‌توانند با اتصال به برق به صورت چراغ شب در آیند.

در پشت آن ها یک منبع نور که مجموعه ای از لامپ های ( ال. ای . دی ) است قرار دارد. نور ساطع شده از منبع نور، تصویر عکس را روشن کرده و چشم اندازی زیبا نظیر یک نمایشگر ( ال . سی . دی ) ایجاد می کند. شما می‌توانید از این نوع تابلو‌ها در اتاق خواب خود استفاده کنید یا اینکه طراحی بزرگ آن را در فضای نشیمن قرار دهید. بسیاری از افراد به جنبه تزیینی این تابلو‌ها بیشتر توجه می‌کنند در حالی که افراد دیگر به دنبال یک چراغ خواب خاص هستند.

تابلوهای بک لایت (تابلوهای با پس زمینه نور) به دو نوع بدون آسمان و آسمان دار تقسیم می‌شوند تابلوهای بدون آسمان می‌توانند تصاویر خانوادگی شما یا هر نوع عکسی را که می‌خواهید در بگیرند. نوع دوم این تابلوها به عنوان آسمان دار تاریخ خاصی را به صورت نجومی نشان می‌دهند. هر دو نوع این تابلو‌ها با اتصال به برق با نورپردازی ویژه زیبایی بسیار چشمگیری به وجود بیاورند که هر بیننده‌‌ای را مجذوب خود می کند.

چاپ استیکر:

استیکر در واقع لایه ای نازک از پی وی سی است که بر روی آن نقش و نگارهای مختلفی چاپ می شود. بنابراین میتوان از آن برای تزئین محیط های داخلی و خارجی استفاده نمود.

از انواع استیکرها میتوان به : استیکر شیشه ای – براق – مات – زمینه سفید و… نام برد .

  • از استیکرهای شیشه ای میتوان در ویترین مغازه ها – سوپرمارکت ها – نصب روی زمین یا سرامیک و… استفاده کرد.
  • استفاده از استیکر ها باعث جلب توجه رهگذران – صرفه جویی در هزینه بالای تبلیغات – نداشتن محدودیت در تبلیغات و… می شود .
  • از معایب استیکر ها میتوان گفت که  به دلیل نداشتن نور کافی در شب کارایی ندارند ، فقط به یک زاویه دید محدود هستند.

چاپ مستقیم بر روی طلق

چاپ مستقیم بر روی طلق نیز باید به گونه‌ای باشد که شما قصد داشته باشید در طولانی مدت از این تابلو استفاده کنید.

پلکسی (plexiglass printing) یا طلق در دسته چاپ روی متریال های سخت قرار می‌گیرد و به علت ویژگی‌های خاص اعم از سبکی – شفافیت – مقاومت – ثبات رنگ و ماندگاری طولانی چاپ و همچنین تنوع زیادی که در طرح و رنگ دارد کاربرد های فراوانی دارد.

چاپ روی طلق با تینر یا سایر حلال‌ها پاک نمی شود. زیرا رنگ به صورت کامل بر روی جسم تثبیت شده. همچنین با استفاده از وارنیش می‌توان مقاومت چاپ روی طلق را در برابر خش پذیری بهبود داد.

تابلوهای نوری لایت باکس
پلکسی (plexiglass printing)

از انواع کاربردهای چاپ روی طلق یا پلکسی میتوان به :

(استفاده از چاپ روی طلق در دکوراسیون داخلی – آسمان مجازی – آکواریوم – ابر و باد (سقف کاذب) – چاپ روی پلکسی یا طلق برای تابلو راهنما – ویترین فروشگاه‌ها – تابلو راهنمای دفترکار- تابلو راهنمای ادارات و مراکز خرید و … چاپ ورقه طلق یا پلکسی برای سینی‌های رستوران – زیرلیوانی – زیردستی ) نام برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *