زمان تخمین زده شده مطالعه: 6 دقیقه

در این آموزش که توسط بخش فرهنگ وهنر وبلاگ ونکا گرد آوری شده است به راحتی و با کمترین ابزار و وسایل ساخت سبد پارچه ای شبکه ای را یاد میگیرید. این سبد برای دسته بندی لباس زیر – جوراب و از این قبیل وسایل بسیار مناسب است. پس با ما با این آموزش همراه باشید. ما بصورت متنی و ویدئویی این آموزش را توضیح داده ایم.

لوازم مورد نیاز

پارچه دور دوزی در ابعاد :

  • 56 × 46 سانتی متر
  • 20 × 8 سانتی متر (2 عدد)
  • 200 × 6 سانتی متر

پارچه اصلی در ابعاد:

  • 22 × 20 سانتی متر (2 عدد)
  • 33 × 20 سانتی متر (2 عدد)
  • 33.5 × 13 سانتی متر (2 عدد)
  • 23.5 × 13 سانتی متر (2 عدد)
  • 23.5 × 33.5 سانتی متر (2 عدد)

آستر چسبان در ابعاد :

  • 56 × 46 سانتی متر
  • 20.5 × 10 سانتی متر
  • 31.5 × 10 سانتی متر

شروع به کار (ساخت بخش شبکه ای سبد) :

ایتدا برای ساخت سبد پارچه ای شبکه ای باید یک پارچه در ابعاد 33 × 20 سانتی متر به همراه یک عدد آستر چسبان در ابعاد 31.5 × 10 سانتی متر به صورت زیر و رو قرار می دهیم. بطوری که آستر در بالای پارچه کالیکو قرار بگیرد. از هر طرف باید عرض میزان 0.7 سانتی متر فاصله داشته باشد. حالا توسط اتو آستر را به پارچه میچسبانیم. دقیقا همین کار را با پارچه کالیکو دوم نیز انجام میدهیم. نوبت به پارچه پنبه ای در ابعاد 22 × 20 سانتی متر میرسد. این دو را نیز مانند پارچه پنبه ای و آستر چسبان مرحله قبل و باهمان فواصل میچسبانیم.

حالا پارچه پنبه ای را بر میگردانیم و برعکس تا میزنیم. این تا قیقا باید از بخشی باشد که آستر چسبان قرار دارد. پارچه پنبه ای در ابعاد 33 × 20 سانتی متر را از گوشه هایی که فاصله آن 0.7 سانتی متر بود از هر دو طرف دوخت میزنیم. همین کار را با 3 پارچه پنبه ای دیگر نیز انجام می دهیم. در آخر پارچه ها توسط اتو برای صاف شدن کامل اتو میکنیم. سپس توسط پارچه نواری که عرض آن 6 سانتی متر است به موازات پارچه ای پنبه ای برش میزنیم. گوشه پارچه نواری باید نسبت به پارچه پنبه ای حدود 1 سانتی مترفاصله داشته باشد.

ساخت شبکه های سبد

سپس پارچه نواری را بر روی پارچه پنبه ای قرار میدهیم. با فاصله 0.7 سانتی متر دوخت میزنیم و انتهای هردوطرف پارچه پنبه ای را به پشت قرار میدهیم.این کار را با 3 پارچه پنبه ای دیگر نیز انجام میدهیم. حالا پارچه پنبه ای را مجدد تا زده و طرف دیگر آن را دوخت میزنیم. 2 عدد پارچه پنبه ای 33 × 20 سانتی متر را با خطا کش به اندازه 11.5 – 8 – 11.5 سانتی متر تقسیم میکنیم. همچنین پارچه پنبه ای با ابعاد 22 × 20 سانتی متر را در اندازه 8.5 – 11.5 توسط خط کش خط میکشیم.(ویدئو در تایم 15 دقیقه). مانند ویدئو دوخت را بصورت پلکانی انجام میدهیم. خط تقسیم هایی را که دوخت شد را بصورت معکوس توسط ات صاف میکنیم.

دور بخش شبکه ای سبد :

به 2 عدد پارچه پنبه ای در ابعاد 23.5 × 13 سانتی متر همچنین دو عدد پارچه پنبه ای در ابعاد 33.5 × 13 سانتی متر به همراه دو عدد دیگر در سایز 23.5 × 13 سانتی متر نیاز داریم. پارچه پنبه ای 23.5 × 13 را با خط به فاصله 1 سانتی متر از پایین (طول) مشخص میکنیم. حالا از وسط آن توسط خط کش علامتگذاری میکنیم. دقیقا با پارچه دوم هم اینکار را تکرار میکنیم. پارچه پنبه ای 33.5 × 13 را از پایین مانند پارچه قبلی به فاصله 1 سانتی متر و از گوشه به فواصل 0.7 سانتی متر در 8 سانتی متر خط میکشیم. حالا پارچه تقسیم کرده در بخش قبل را از گوشه ها به فاصله 0.5 سانتی متر خط میکشیم.

روی خط تا پارچه پنبه ای 33.5 × 13 و دقیقا روی خطهای تقسیم آن قرار و دوخت میزنیم. (مانند ویدئو در تایم 10 دقیقه) در واقع شما در حال ساخت دور سبد خود هستید. همینکار را در طرف دیگر هم انجام می دهید. پارچه 23.5 × 13 سانتی متر برای گوشه ای کوچکتر سبد می باشد. باید طبق همان اصول دوخت شود. (ویدئو در تایم 12 دقیقه).

زیر (کف) سبد :

توسط یک پارچه پنبه ای در ابعاد 23.5 × 33.5 سانتی متر باید کف (زیر) سبد را آماده کنیم. (مانند ویدئو در تایم 14 دقیقه) بخش تشبکه سبد را بر روی پارچه کف قرار میدهیم ودور تا دورش را به فاصله 0.7 سانتی متر کوک میزنیم. یک آستر چسبان با ابعاد 56 × 46 سانتی متر که آن را تا زده ایم را از هر طرف به شکل مربع برش میزنیم.(انتهای پارچه را 2 برش مربعی در سایز 12 در 12 میزنیم) یعنی در واقع خط تا را به اندازه 12 سانتی متر از هر طرف تقسیم بندی میکنیم. حالا آستر چسبان را باز میکنیم. میبینیم که هر 4 طرف در ابعاد 12 در 12 سانتی متر برش خورده.

پارچه پنبه ای دیگری به اندازه حدود 2 سانتی متر بزرگ تر از آستر چسبان انتخاب میکنیم. آستر را توسط اتو به آن میچسبانیم. توسط قیچی دور تا دور آن را برش میزنیم. دقت : دور تا دور بخش مربعی باید با فاصله 0.7 سانتی متر برش داده شود. (طبق ویدئو در تایم 16 دقیقه) پارچه را برمیگردانیم.گوش های مربعی را به هم کوک میزنیم. مانند یک جعبه می شود. پارچه را برمیگردانیم. پارچه شبکه ای را داخل پارچه جعبه ای قرار میدهیم. گوشه های بالایی را دور تا دور کوک میزنیم.

دسته سبد :

دو عدد پارچه پنبه ای در ابعاد 20 × 8 سانتی متررا از وسط تا میزنیم. تا را باز کرده گوشه ها هر دوطرف را به خط تای وسط میرسانیم و مجدد یک تای دیگر میزنیم. تا پارچه به حالت یک دسته در بیاید. حالا گوشه های بیرونی را از دو طرف کوک میزنیم. همینکار را با پارچه دوم نیز انجام میدهیم. (طبق ویدئو در تایم 18 دقیقه) دسته ها را به گوشه کوچک دو طرف سبد کوک میزنیم. برای دور بالایی سبد پارچه از به عرض 6 سانتی متر انتخاب میکنیم. دور تا دور سبد را با آن کوک میزنیم. حالا ما بقی پارچه را لایه داخلی سبد قرار داده و مجدد کوک میزنیم. برای صاف ایستادن سبد بهتر از گوشه های هر ضلع را مجدد کوک بزنیم (طبق تایم 21 دقیقه ویدئو)

آموزش ساخت سبد پارچه ای شبکه ای به پایان رسید. در صورتی که ویدئو برای شما گویا نبود میتوانید از متن در کنارآن استفاده نمایید. ما در کنار هر بخش متنی زمان توضیخ آن در ویدئو را نیز درج کرده ایم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *