زمان تخمین زده شده مطالعه: 2 دقیقه

انواع لایسنس OEM در ویندوز

ویندوز دارای انواع مختلفی از لایسنس های برای فعال سازی قانونی ویندوز می باشد. از لایسنس های Retail – MSDN تا OEM که در این مطلب درباره انواع آن صحبت میکنیم. لایسنس های OEM را میتوان به مجوزهای شرکتی – کارخانه ای نیز نام برد. این لایسنس ها دارای انواع گوناگونی هستند. SLP – NSLP – COA – DM از انواع مجوز های OEM می باشند. در این مطلب بطور کامل درباره تک تک این نسخه از مجوزهای OEM صحبت میکنیم. لایسنس های OEM کاملا با نسخه های یکبار نصب یا MSDN متفاوت هستند.

انواع لایسنس OEM :

SLP : این کلمه مخفف System Locked Pre-installation می باشد. زمانی که یک رایانه تهیه میکنید این لایسنس بر روی آن بطور پیشفرض فعال است. در واقع هیچ عدد و حروفی نمیبینید و این لایسنس از پیش روی ویندوز شما فعال شده. این لایسنس OEM توسط BIOS رایانه شناسایی میشود و نیازی به اتصال به اینترنت یا تایپ لایسنس ندارد. از معایب این لایسنس غیر قابل انتقال بودن آن می باشد.

NSLP : یا Non SLP licensing در این مدل از مجوز OEM مجوز بر روی هولوگرام در زیر لب تاب متصل شده. البته در دیگر رایانه ها ممکن است مکان آن متفاوت باشد. با هر بار نصب مجدد ویندوز آن لایسنس را تایپ میکنید.این لایسنس به مجوزهای Retail بسیار شبیه می باشد.

COA : نام کامل آن Certificate of Authentication است. این مدل از لایسنس OEM مانند مدل NSLP می باشد. یعنی لایسنس در جایی از رایانه نصب شده. همچنین قابلیت انتقال به رایانه دیگری از همان نسخه ویندوز را دارد. در صورت استفاده همزمان از این لایسنس روی 2 رایانه مجزو بطور کامل باطل می شود

DM : نام کامل آن Digital Marker است. این نسخه از مجوز OEM نیز مانند SLP توسط BIOS شناسایی و صحت سنجی میشود. اما در صورت نصب مجدد ویندوز باید بصورت دستی در بخش اکتیو تایپ گردد. این گونه لایسنس ها عموما نباید به رایانه دیگری منتقل شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *