زمان تخمینی مطالعه: 7 دقیقه

آیا تا به حال پیش آمده که کامپیوتر شما بیش از حد داغ شده باشد؟ به‌ طوری که خیال کنید هر لحظه احتمال سوختن مدارها و پلاستیک بدنه وجود دارد. اگر بتوانید همیشه دمای CPU کامپیوتر خود را زیر نظر بگیرید، می‌توانید از این اتفاق جلوگیری کنید. با بررسی دمای CPU کامپیوتر خود می‌توانید همیشه آن را خنک نگه دارید و علاوه بر افزایش طول عمر سیستم، سرعت آن را هم بیافزایید. این در حالیست که اکثر مردم توجه خاصی به این موضوع ندارند و اهمیتی به این موضوع نمی دهند. زمانی متوجه این موضوع می‌ شوند که کار از کار گذشته و باید مبلغ زیادی را صرف خرید یک CPU جدید کنند.

زمانی که دمای کامپیوتر شما بیش از حد بالا می رود، می‌تواند به پردازنده مرکزی آن آسیب بزند. بنابراین مهم است که حتماً یک نرم افزار نظارت‌کننده دما را روی کامپیوتر خود نصب کنید. اگر نمی‌دانید چگونه باید این کار را انجام دهید، ما در اینجا به‌صورت تصویری به شما آموزش خواهیم داد.

دمای پردازنده کامپیوتر را چگونه بررسی کنیم؟

در حالی که Task Manager ویندوز،اطلاعات ارزشمندی از عملکرد پردازنده مثل سرعت و میزان استفاده از آن را به ‌نمایش می‌گذارد، اما نمی‌تواند دمای آن را به درستی نشان دهد. خوشبختانه تمام پردازنده ‌های کامپیوتر از یک سنسور دمای دیجیتالی برخوردار هستند که با نصب یک برنامه، به شما اجازه بررسی دمای آن را می‌دهند.

بررسی دمای CPU کامپیوتر + آموزش

نرم افزارهای رایگان زیادی برای این کار وجود دارد. از محبوب‌ترین این برنامه‌ها می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم :

ما برای این آموزش Core Temp را به ‌خاطر رابط کاربری ساده‌ ای که دارد انتخاب کرده ‌ایم.

  1. ابتدا نرم افزار Core Temp را روی کامپیوتر خود نصب کنید.
  2. سپس برنامه را اجرا کنید تا دمای پردازنده کامپیوتر خود را به‌صورت زنده مشاهده کنید.
  3. این نرم افزار همچنین می‌توانید کمترین و بیشترین دمای ثبت شده از CPU سیستم شما را هم به‌نمایش بگذارد که باید به آن‌ها توجه کنید.
بررسی دمای CPU کامپیوتر + آموزش

به‌طور مثال در تصویر فوق پردازنده حداقل با دمای 40 درجه و حداکثر با دمای 78 درجه سانتی‌گراد فعالیت کرده است که نشان می‌دهد دمای سیستم در حالت نرمال بوده است.

هر چه مقدار استفاده شما از کامپیوتر در طول روز بیشتر باشد، برنامه می‌تواند دقیق‌تر متوسط دمای سیستم شما را تخمین بزند.

دمای ایده‌آل برای پردازنده کامپیوتر چقدر است؟

CPU مغز کامپیوتر شما است و اگر بیش از حد دمای آن بالا برود و داغ کند، می‌تواند به سخت افزار سیستم شما آسیب بزند و یا عملکرد آن را بسیار کُند کنَد و در نهایت عمر سیستم شما را بکاهد. شما باید دمای سیستم خود را حتی وقتی که در حال انجام پردازش‌ های سنگین است هم زیر 80 درجه نگه دارید. البته استثناهایی هم در اینجا وجود دارد. به‌طور مثال اکثر لپ تاپ ‌های گیمینگ از پردازنده ‌هایی برخوردارند که با دمای بالاتری مثل 90 درجه هم کار می‌کنند و مشکلی برای سیستم به وجود نمی آورد. دمای برخی از پردازنده ‌های شرکت AMD نیز حتی از 95 درجه هم فراتر می‌رود.

زمانی که پردازنده سیستم در حالت استراحت است، باید دمایی در حدود 50 درجه سانتی‌گراد داشته باشد. اما وقتی فشار بیشتری به آن وارد می‌شود و پردازش سنگینی مثل اجرای بازی، تدوین ویدیو یا غیره را انجام می‌دهد، پردازنده نیازمند توان بیشتری بوده و در نتیجه حرارت بیشتری را هم تولید خواهد کرد. در چنین مواقعی شما باید دمای CPU کامپیوتر خود را زیر نظر داشته باشید و مطمئن باشید که به ‌حد کافی خنک است.

برنامه‌هایی مثل Core Temp به شما مدل پردازنده‌تان را می‌دهند. شما می‌توانید نام آن را در سایت سازنده پردازنده جستجو کرده و با خواندن دفترچه راهنما، از حداکثر دمایی که قادر به مدیریت آن است باخبر شوید.

چرا دمای پردازنده من خیلی بالا است؟

اساسا وقتی پردازش‌های سنگینی را روی کامپیوتر خود مثل بازی کردن یا تدوین ویدیو انجام می‌دهید، فشار زیادی به CPU وارد می‌شود و دمای آن بالا خواهد رفت. اما اگر حتی در زمان بلا استفاده بودن کامپیوتر هم دمای پردازنده بیش از حد بالا رفت، دلایل زیر می‌تواند موجب داغ بودن بیش از حد‌ آن باشد :

  • اورکلاکینگ

اگر پردازنده خود را اورکلاک کرده باشید، برای ارائه توان بیشتر، حرارت بیشتری را هم تولید خواهد کرد. این حرارت بیش از حد می‌تواند منجر به افزایش دمای استاندارد شود. به‌خصوص اگر روی کیس کامپیوتر خود سیستم خنک کننده خوبی را نصب نکرده باشید.

  • گرد و غبار

گرد و غبار می‌تواند جلوی گردش هوا را بگیرد و موجب داغ شدن قطعات سیستم شود. وقتی روی فن ‌ها و سینی حرارتی سیستم را گرد و خاک احاطه کند، سیستم نمی‌ تواند به‌ خوبی هوا را به‌گردش در بیاورد.

  • خنک‌کنندگی نامناسب

اگر سیستم خنک‌کننده سیستم شما ناکافی باشد، این موضوع می‌تواند باعث افزایش دمای CPU سیستم شما شود. زیرا یک سیستم خنک کننده ضعیف ،نمی‌تواند به‌ درستی گرمای تولید شده را به خارج از سیستم هدایت کند و در نتیجه باعث افزایش دما خواهد شد.

  • دمای بالای محیط

اگر کامپیوتر شما در محیط بیش از حد گرم باشد، این روی دمای داخل کیس آن نیز تأثیرگذار خواهد بود. کامپیوترهایی که مستقیما جلوی نور آفتاب یا اتاق ‌هایی با سیستم تهویه ضعیف قرار می‌گیرند، با مشکل دمای سی پی یو دست و پنجه نرم خواهند کرد.

  • مشکلات نرم افزاری

گاهی اوقات، مشکلات نرم افزاری باعث بروز مشکلاتی مانند داغ شدن بیش از حد CPU می‌شوند. به علاوه ، اجرای برنامه‌ های سنگین در کنار هم و یا به روز نبودن درایورها هم می ‌تواند چنین مشکلی را به ‌وجود بیاورد.

چگونه باید دمای CPU کامپیوتر را پایین آورد؟

حالا که دلایل بالا بودن دمای پردازنده کامپیوتر خود را فهمیده‌اید، وقت آن رسیده که با چندین راهکار آن را خنک‌تر کنید:

  1. به صورت هفتگی داخل کیس کامپیوترتان را تمیز کنید.
  2. سیستم خنک‌کننده کیس خود را ارتقا دهید.
  3. بازگردانی که سرعت کلاک پیش‌فرض
  4. محیط کاری خود را طوری انتخاب کنید که تهویه مناسبی داشته باشد.
  5. نظارت نرم افزاری

اگر به‌درستی مراحل بالا را انجام دهید، دمای پردازنده مرکزی کامپیوتر شما کاهش پیدا خواهد کرد و می توانید اطمینان داشته باشید که سیستم شما بهترین عملکردش را ارائه خواهد کرد. اما اگر هنوز هم دمای سیستم بالا بود، این موضوع نیازمند بررسی‌ های دقیق‌ تری است که تعمیرکاران می‌ توانند به شما در این زمینه کمک کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *