زمان تخمین زده شده مطالعه: 6 دقیقه

رنگ سرد | گرم | خنثی

باید رنگ های سرد و گرم معروف ترین دسته بندی رنگ است. تاثیرات رنگ های گرم و سرد می توانند در احساس شما نسبت به اشیا و محیط با آن رنگ تاثیر بگذارند. میزان اثر گذاری رنگ به طور مستقیم بر روح و ذهن است. با تحقیق بر روی رنگ ها و تاثیر گذاری آن متوجه میشویم که تاثیر زیادی بر روحیه انسان دارد.
با اشاره به این نکته که کلیه اتاق عمل ها در سراسر جهان تنها با دو رنگ سبز و آبی (رنگ های آرامش بخش) طراحی می شوند و یا از رنگ قرمز نارنجی اغلب برای فست فودها استفاده می شود.
در واقع فقط رنگ قرمز – آبی – زرد وجود دارد و بقیه رنگ ها با این سه رنگ ترکیب می‌شوند و به وجود می آیند. ما در مقالات قبلی درباره تاثیر رنگ بر روی چهره و تیپ افراد صبحت کردیم که میتوانید در مقالات رنگ پوشش آقایان در فصل های مختلف یا رنگ مو مخصوص چهره شما آنها را مطالعه کنید

رنگ های گرم

به رنگ قرمز نارنجی و زرد رنگ گرم گفته میشود. شما با دیدن این رنگ ها به یاد خورشید و آتش می افتید در فضا های بزرگ عموما از این رنگ ها استفاده میشود تا محیط دنج به نظر برسد. این رنگ ها نشان دهنده عشق علاقه و احساسات هستند.

رنگ های سرد

به رنگ های آبی بنفش و سبز رنگ سرد گفته میشود. آرامش و حس خوبی دارند. تاثیرات رنگ های سرد این است که یاد آور برف و یخ و آسمان هستند و این رنگ ها مناسب محیط کوچیک هستند. چون باعث میشوند محیط بزرگتر به نظر برسد.
رنگ های سرد باعث میشود شما احساس آرامش و ریلکسی کنید. محیطی مثل حمام و استخر دارای این رنگ ها هستند تا آرامش بخش تر شوند.

تاثیرات رنگ های خنثی

خاکستری مشکی و قهوه ای و سفید جزو رنگ های خنثی هستند. این رنگ ها از ترکیب چند رنگ ایجاد میشوند.
نکته مهم این است که یک رنگ با توجه به ترکیباتی که دارد می تواند هم گرم و سرد باشد. برای مثال رنگ بنفش اگر قرمزش بیشتر باشد جز دسته رنگ های گرم و اگر آبی آن بیشتر باشد رنگ سرد می باشد.
دکوراسیون اتاق نباید تنها دارای رنگ های گرم و یا رنگ های سرد باشد. در صورتی که یک اتاق دنج را دوست دارید ، از رنگ های گرم به عنوان رنگ اولیه و اصلی استفاده کنید. از چند رنگ سرد نیز حتما استفاده کنید این موضوع باعث ایجاد هماهنگی می گردد. در واقع پیش از تصمیم گیری در مورد گرم بودن یا سرد بودن رنگ اصلی ، بهتر است روحیه خودتان را مد نظر داشته باشد.

روانشناسی رنگ ها

قبل از اینکه از تاثیرات رنگ ها بر روحیه انسان مطلع شویم. باید روانشناسی رنگ ها را خوب بدانیم و بدانیم که هر رنگ موجب ایجاد چه حسی در انسان می‌شود.
مطالعات نشان می دهند که ضربان قلب افراد با نگاه کردن به رنگ های گرم (مانند قرمز، نارنجی و زرد) بالا می رود و موجب تزریق آدرنالین در خون می شود. همچنین باعث ایجاد گرمی، حس مهمان نوازی ناخود آگاه انسان می گردد، این در حالی است که رنگ های سرد مثل سبز ، آبی و بنفش سبب ایجاد حس آرامش، رازآلودگی و گاهی افسردگی می شوند.

روان شناسی رنگ های گرم

این رنگ ها بسیار انرژی دارند و حس شادی و امید را ایجاد میکنند. نارنجی، زرد و قرمز بیشترین گیرایی را دارند به همین دلیل تمرکز شما را بالا می برند و در شما انگیزه و علاقه ایجاد می کنند.
برای بالا رفتن تمرکز کودکان و دانش آموزان از رنگ های گرم استفاده میشود.البته استفاده زیاد از رنگ گرم باعث سردرد میشود. بیشتر رستوران ها از رنگ زرد و نارنجی استفاده میکنند تا محیطی اشتها آور و انگیزشی ایجاد شود.
مراقب باشید که رنگ های زرد و قرمز در چه مکانی به کار می روند. زیرا باعث آسیب به چشم در طولانی مدت می شوند.این رنگ ها برای اتاق پذیرایی مناسب نیستند.

روانشناسی رنگ های ملایم

بنفش در صورتی که نیاز به ایجاد خلاقیت در محیط دارید می توانید از رنگ بنفش استفاده کنید. بنفش متشکل از دو رنگ آبی و قرمز است که بین ایجاد انگیزش و آرامش توازن برقرار می کند. همچنین این رنگ فضایی صلح آمیز ایجاد می نماید، استرس را کاهش می دهد و یکی از مناسب ترین رنگ ها برای خانه و اداره است.

رنگ سبز و آبی

اگر به دنبال آرامش در محیط هستید به دنبال رنگ سبز و آبی بروید. چرا که رنگ سبز بر روی شبکیه ی چشم منعکس می گردد، بنابراین ماهیچه های چشم کار کمتری انجام می دهند و در نتیجه چشم کمتر خسته می شود.
آبی برای اتاق هایی که تردد زیادی دارند و یا باید در آن زمان زیادی قرار بگیرید مناسب است. چون رنگ آبی فشار خون را کاهش میدهد. و رنگ آبی مناسب ترین رنگ برای تخت خواب است.

روانشناسی رنگ های خنثی

بژ ، کرم ، سفید ، طوسی و قهوه ای رنگ های خنثی هستند که محبوبیت زیادی دارند. رنگ خنثی از نظر روانشناسی می تواند تاثیری خنثی نیز بر روحیه شما داشته باشد. این به شرطی است که 90 درصد در محیط از این رنگ ها استفاده شده باشد
رنگ های خنثی می توانند تناژ های روشن، ملایم و یا تیره داشته باشند. علاقه به این رنگ ها نشان دهنده آن است که شما ریسک پذیر نیستید و امنیت و آرامش را ترجیح می دهید احساسات تان را بروز ندهید. تصمیم گیری های محتاطانه و متعهد نبودن از دیگر ویژگی ها است.

درک رنگ بر روان انسان

مشکلی که در این زمینه وجود دارد تعیین نحوه اندازه گیری تاثیرات رنگ ها می باشد. درک رنگ بسیار ذهنی است، زیرا افراد مختلف ایده های مختلفی در مورد رنگ ها دارند و به آنها واکنش نشان می دهند. عوامل مختلفی بر درک رنگ تأثیر می گذارند تعیین اینکه آیا رنگ به تنهایی بر احساسات و اعمال ما تأثیر می گذارد دشوار است.
عواملی که بر درک رنگ تأثیر می گذارند شامل سن,جنس و فرهنگ هستند. هنگام بررسی تأثیر رنگ ها بر روان انسان و عواطف و رفتارهای انسانی، باید در نظر گرفته شوند. شایان ذکر است که بدانیم غریزه ایجاد هارمونی و هماهنگی در استفاده از رنگها، هدیه‌ای است که در برخی افراد، از بدو تولد بطور ذاتی وجود دارد. ولی کسانی که از این خصوصیت برخوردار نیستند هم می‌توانند قوانینی را در مورد مدیریت رنگها بیاموزند و بکار گیرند. دنیای رنگها، آنقدر وسیع و پرجاذبه است که مورد توجه و استفاده همگان قرار می‌گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *