زمان تخمین زده شده مطالعه: 6 دقیقه

شاید CD و DVD خش دار دیگر عملکرد خوبی نداشته باشند یا اصلا اجرا هم نشوند، حتی امکان دارد DVD هم دچار چنین مشکلی شود. در این جا برای تعمیر خش های CD و DVD راه کار هایی را با شما اشتراک میگذاریم.ولی تضمینی برای تعمیر سی‌دی یا دی‌وی‌دی خش‌دار نیست ولی به هر حال می‌توان این روش‌ها را امتحان کرد. دیسک‌های Blu-ray آسیب رساندن به آنها سخت‌تر است از نوعی پوشش مخصوص استفاده می‌کنند ولی اگر این نوع سی‌دی‌ها و دی‌وی‌دی‌ها خش‌دار شدند،دیگر قابل استفاده نیستند.
یکی از بهترین روش‌های ترمیم CD و DVD خش دار، کپی اطلاعات سی‌دی و دی‌وی‌دی در حافظه می‌باشد. البته رایت کردن دیسکی دیگر نیز راهکار کاربردی دیگر است. بهترین راه برای اینکه تشخیص دهیم آیا دیسک ما آسیب دیده یا خیر، این است که آن را در دستگاه دیگری اجرا کنیم. حتما پیش از شروع فرآیند خش‌گیری، باید متوجه شویم که میزان خش سی‌دی یا دی‌وی‌دی در چه حد است.

خش چه تاثیری بر CD و DVD دارد؟

یک دیسک، از چند لایه تشکیل شده. لایه بالایی، پلاستیک است که روی سطح آن نوعی برچسب زده شده. داده‌ها در سی‌دی‌ها و دی‌وی‌دی‌ها به صورت کدهای 0 و 1 ذخیره شده‌اند.

زمانی که یک دیسک ساخته می‌شود، یک لیزر سوراخ‌های کوچکی ایجاد می‌کند بنابراین سی‌دی یا دی‌وی‌دی از یک لایه دارای سوراخ‌های ریز ایجاد شده که بر روی پلاستیک قرار گرفته‌. زیر این لایه، نوعی پوشش آلومینیومی وجود دارد که بسیار مهم است. زیرا زمانی که CD و DVD، توسط یک رایانه خوانده می‌شود، در واقع یک لیزر مسبب این بوده است. این لیزر، تشخیص می‌دهد که پیش از منعکس کردن نور از پوشش آلومینیومی، آیا ارسال نور به دیسک به درستی انجام می‌شود یا خیر.

در نهایت، زیر لایه پلاستیکی، یک لایه پلی کربنات وجود دارد که از آسیب دیدن داده‌ها جلوگیری می‌کند. اگر این لایه محافظ، خش‌دار شود، روش نورپردازی توسط لیزر تغییر خواهد کرد که البته ممکن است این اتفاق کمی طول بکشد.

روش تعمیر CD و DVD

۱. تهیه دستمال مخصوص

نوعی دستمال از جنس ملامین که دارای مواد خاصی است که به جای مواد شیمیایی است. این فوم به عنوان پارچه سایش دهنده عمل می‌کند و سبب می‌شود تا لایه بیرونی یک دیسک را صیقل دهد. از وسط CD و DVD شروع به کشیدن کنید ولی این کار را به آرامی انجام دهید زیرا کشیدن محکم، ممکن است اطلاعات موجود در دیسک را از بین ببرد.

۲. استفاده از وسایل مخصوص

وسایل مختلفی وجود دارند که یک دیسک آسیب‌دیده را تعمیر می‌کنند ولی قیمت آنها گران است.با توجه به هزینه زیادی که باید برای خرید آنها پرداخت، بهترین راه، جایگزین کردن دیسک آسیب‌دیده یا سی‌دی یا دی‌وی‌دی سالم است. این دستگاه بیشتر به درد کسانی می‌خورد که در بازه‌های زمانی کم، سی‌دی‌ها و دی‌وی‌دی‌های زیادی را تعمیر می‌کنند. نمونه‌های مشابه چنین وسایلی نیز بیشتر به دیسک آسیب می‌رسانند تا آن را تعمیر کنند. اگر واقعاً قصد خرید این دستگاه‌ها را دارید، امکان خرید آنها برای همه فراهم است. روش استفاده از آنها نیز بسیار آسان است.

۳. مواد روغنی

این راه، زمانی کاربرد خواهد داشت که دیگر از رایت کردن سی‌دی یا دی‌وی‌دی نیز ناامید شده‌اید و تنها راه، تعمیر دیسک است. می‌توانید از موادی مانند خمیر دندان، کره بادام زمینی، واکس کفش، شیشه شورها، ژلاتین‌های نفتی، پوست موز و غیره استفاده کنید. روغن موجود در این مواد سبب می‌شود تا قسمت‌های آسیب‌دیده تعمیر شوند
دیسک را به ترتیب پاک کنید.
کمی خمیر روی سی‌ دی فشار دهید. و آن را با استفاده از یک حرکت دوار و چرخشی مستقیم ، با انگشت از مرکز CD به بیرون بمالید. روی سی‌ دی با استفاده از این حرکت کار کنید. تا زمانی که سی‌ دی به طور کامل با یک لایه نازک خمیر دندان ترمیم شود. اگر سی‌ دی به شدت خراش برداشته باشد ، ممکن است لازم باشد خمیر دندان را چندین بار در شعاع خراش مالش دهید. وقتی تمام شد CD را در زیر سینک نگه دارید و به آرامی بشویید. هنگامی که به خوبی تمیز شد آن را به آرامی با یک پارچه تمیز و نرم خشک کنید. حالا امید می رود CD ما به درستی کار کند.
فقط از خمیر دندان های سفید ساده استفاده کنید. از هر نوع دیگری که دارای ویژگی هایی مانند درخشنده یا غیره هستند خودداری کنید

۴. گرما

دیسک را کمی حرارت دهیم. در انجام این روش، باید مراقب باشید زیرا پلی کربنات دارای نوعی ماده ذوب شونده است که با کمی گرما، به صورت مذاب درمی‌آید. مقدار گرمای یک چراغ رومیزی در این شیوه کافی است. دیسک را از درون حلقه بگیرید. همچنین در این حالت به لنز نزدیک کنید. اصلاً نیازی به فشار به سی‌دی یا دی‌وی‌دی نیست. اگر قرار است این شیوه نتیجه دهد، همین مقدار گرما کاربردی خواهد بود.

۵. چسب نواری

نمی‌توان انتظار داشت که خراش‌ها محدود به لایه پلاستیکی هستند و امکان دارد که حفره‌ها در لایه آلومینیومی ظاهر شود؛ تمام اطلاعات در این بخش ظاهر می‌شود و می‌توان گفت که امکان از بین رفتن اطلاعات هم وجود دارد. در صورتی که حفره توسط لیزر پیدا شود، خواندن آن متوقف میگردد. باید حفره را پوشش داد و بدین ترتیب، لیزر را وادار به خواندن اطلاعات کرد. دیسک را در دستان خود گرفته و حفره را پیدا کنید. شکاف‌ها را توسط چسب پوشش دهید. با انجام این کار، دیسک اجرا خواهد شد و می‌توانید اطلاعات خود را بازیابی کنید.

۶. پولیش

پولیش دارای فرمول شیمیایی و سنگ های بسیار ریز است. این محصول برای خراش سطوح است. این ماده خراش های عمیق را هم سطح با دیگر سطوح میکند. در مورد سی دی در طی دوره پرداخت و مالش به لایه های نازک و نازک تر می رسد. تا اینکه در نهایت سطح صیقلی و صاف باقی بماند.

در صورت تعمیر CD سریعا از آن نسخه بک آپ تهیه نمایید. نرم افزار رایگان Stellar را دانلود کرده و بازیابی اطلاعات را امتحان کنید. اگر جواب نداد راه بعدی خرید کیت های تعمیر CD و DVD خش دار است. دو گزینه عالی شامل the Maxell / CD – ROM Repair Scratch و SkipDr می‌باشد. که هزینه ی آن ها می تواند از 500 تا یک میلیون تومان هم باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *