زمان تخمین زده شده مطالعه: 6 دقیقه

زبان و تشخیص بیماری ها

زبان شما در واقع می‌تواند ابزار ارزشمندی برای تشخیص بیماری ها و مشکلات جسمی و حتی روحی شما باشد. یکی از روش های رایج در قدیم برای تشخیص بیماری ها بررسی وضعیت ظاهری زبان بوده، زبان در حالت طبیعی صورتی رنگ و عضلانی است و هیچ آسیبی از جانب دندان ها در آن ایجاد نشده است.لایه ای نازک مواد بزاقی همواره سطح زبان را می پوشاند و زمانیکه رنگ و شکل این ماده بزاقی تغییر کند نشان از بیماری می دهد.

رنگ بزاق دهان

اگر مواد بزاقی زبان غلیظ تر از حد نرمال باشد نشان دهنده عدم تعادل در سیستم گوارش بدن است و کاهش بیش از حد این ماده بزاقی، نشان دهنده ی ضعیف شدن یکی از ارگان های اصلی بدن است.
چنانچه این مواد زرد رنگ باشند، احتمال عفونت یا التهاب در قسمتی از بدن وجود دارد. هر قسمت از زبان نقطه ی بازتابی قسمتی از بدن هست چون اعصاب زبان و همه قسمت های بدن از طریق مغز به هم متصل اند پس اگر بدن بیمار شود تغییراتی روی زبان بوجود می آید.

زبان و مشکلات گوارشی

رنگ زبان شما می‌تواند اطلاعات زیادی در مورد سیستم گردش خون‌ و همچنین درمورد سطح اکسیژن در بدن‌تان بدهد. پوشش روی زبان هم می‌تواند به شما در مورد چگونگی عملکرد دستگاه گوارش‌تان اطلاعاتی بدهد.نوک زبان و دو طرف زبان هم نقش بسیار مهمی در تشخیص اختلالات احتمالی توسط خودتان دارند.

چگونه زبان را بررسی کنیم؟

باید از فرد بخواهیم که زبانش را بصورت کاملا طبیعی و راحت به بیرون در بیاورد.
ماهیچه های زبان باید آرام و آزاد باشد. قسمت بالا و سطحی زبان باید به سمت طرفین گسترده شود و هیج انحنایی پیدا نشود.
بهترین گزینه برای برسی زبان در طی روز و استفاده از روشنایی طبیعی است
بهتر است بیمار قبل از مراجعه غذا نخورده باشد.
چونکه زبان حالت و قوام طبیعی خودش را قبل از مصرف غذا حفظ میکند.

تشخیص مشکلات و بیماری ها از روی زبان

تکه های سفید یا برفک روی زبان

وجود یک لایه‌ی سفید روی زبان‌ می‌تواند به این معنی باشد که در دهان‌ رشد بیش از حد مخمر رخ داده‌ است.به مدت یک هفته روی زبان‌تان را خوب مسواک بزنید و سپس ببینید که آیا تکه‌های سفید یا لایه‌ی سفید روی زبان‌تان باقی مانده‌است یا نه.
رشد بیش از حد قارچ اغلب زمانی رخ می‌دهد که شما بیمار بوده‌اید و اخیرا آنتی بیوتیک مصرف کرده‌اید، یا وقتی سیستم ایمنی بدن شما به درستی عمل نمی‌کند به وجود می آید

موج دار یا دندانه دار شدن زبان

زمانی که زبان‌ تان را بررسی می‌کنید، ممکن است در وسط زبان‌تان یک خط برجسته ببینید یا خطوطی که از مرکز به سمت طرفین زبان پراکنده‌ شده‌اند. همچنین ممکن است برجستگی‌هایی در لبه‌های زبان‌تان پیدا کنید. دندانه‌دار شدن به طور کلی یک بخش طبیعی از زبان است
فقط اگر دندانه‌ها زیادی عمیق هستند و ممکن است خرده‌های غذا در آن گیر بیفتد، باید به درستی روی زبان‌تان را مسواک بزنید.

قرمز بودن زبان

زبان سالم صورتی کمرنگ است

زبان قرمز میتواند نشانه‌ای از کمبود ویتامین باشد، به خصوص کمبود ویتامین‌های B۱۲، اسید فولیک، یا آهن. اگر قرمز بودن زبان‌تان همچنان ادامه دارد، باید اطمینان حاصل کنید که میزان مصرف ویتامین‌های‌تان مطابق با نیاز بدن‌تان هست یا نه.
گلودرد استرپتوکوکی اغلب با قرمز بودن زبان مرتبط است. مخملک نیز باعث قرمز شدن زبان می‌شود. اگر زبان‌تان قرمز شده و گلو درد یا نوعی عفونت دارید، این احتمال وجود دارد که قرمزی زبان‌تان با عفونت مرتبط باشد

وجود برآمدگی روی زبان

برجستگی‌ روی زبان ممکن است در اثر ضربه‌های فیزیکی مانند گاز گرفتن زبان توسط خودتان ایجاد شوند.
اگر زخم‌های دهانی دارید، برجستگی‌ها می‌توانند نشانه‌ای از استرس باشند، و در این صورت بهتر است حواس‌تان به آنها باشد. اگر برآمدگی‌ها دردناک باشند یا به طور طبیعی برطرف نشوند، می‌توانند نشانه‌ای از سرطان دهان باشند. اختلال‌های مختلفی وجود دارند که می‌توانند جوانه‌های چشایی را تحریک کنند. این جوانه‌های کوچک بالا و دو طرف زبان‌تان را پوشش می‌دهند و تحریک شدن آنها می‌تواند منجر به بروز التهاب شود

زبان سیاه و مودار

این مشکل هشداردهنده‌ترین نشانه است که ممکن است در زبان‌تان ببینید، “موهای” کوچک روی زبان موسوم به پاپیل هستند و در طول زندگی شما رشد می‌کنند. در برخی از موارد آنها به مدت طولانی باقی می‌مانند و ممکن است مکان امن و مناسبی برای رشد باکتری ارائه دهند و در نتیجه منجر به سیاه شدن سطح زبان شوند.

ممکن است در نتیجه‌ی بهداشت نامناسب دهان، استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها یا یک عفونت قارچی باشد و می‌تواند باعث ایجاد بوی بد در دهان شود. استفاده از مایع ضد باکتری برای شستشوی دهان ممکن است مفید باشد. روش دیگر این است که با یک مسواک نرم و خمیر دندان ۲ تا ۳ بار در روز روی زبان‌تان را مسواک بزنید.

بزرگ شدن زبان

بزرگ شدن زبان ماکروگلوسیا نامیده می‌شود. دلایل زیاد برای این بیماری وجود دارد، مانند اختلالات ژنتیکی، اما زبان بزرگ شده، و گاهی اوقات بیرون‌زده، به خصوص در کودکان، ممکن است نشانه‌ای از کم‌کاری تیروئید باشد. کم‌کاری تیروئید زمانی رخ می‌دهد که غده‌ی تیروئید نمی‌تواند به اندازه‌ی نیاز بدن هورمون تولید کند.

رنگ های مختلف زبان نشان دهنده چیست؟

رنگ بنفش در زبان

مشکلات قلبی و گردش خون ضعیف ممکن است باعث شود زبان شما بنفش شود.

رنگ آبی زبان

زبان آبی ممکن است نشان دهنده گردش ضعیف اکسیژن در خون باشد. این ممکن است به مشکلات رویوی یا بیماری کلیوی نسبت داده شود .

رنگ زرد زبان

اگر سیگار می کشید یا از تنباکوی جویدنی استفاده می کنید، زبان شما ممکن است ظاهری زرد تبدیل شود

رنگ خاکستری زبان

گاهی اوقات مشکلات گوارشی ممکن است باعث خاکستری شدن زبان شما شود زخم معده یا اگزما نیز باعث خاکستری شدن میشود. زمانی که زبان شما روز به روز تیره تر یا روشن تر به نظر برسد
و یا متوجه تغییراتی در شکل زبان خود شدید، مانند تورم،توده های غیر معمول یا نازک شدن و یا هر گونه تغییر در رطوبت و پوشش نیز باید توسط پزشک بررسی شود، به خصوص اگر متوجه لایه سفید یا زرد رنگ ضخیم روی زبان خود شوید. این نوع پوشش می تواند به سایر نواحی دهان گسترش یابد که می تواند نشان دهنده عفونت باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *