زمان تخمین زده شده مطالعه: 8 دقیقه

ظاهری زیبا و چهره متناسب امروزه دغدغه بسیاری از خانم ها و آقایان است. جزئیات ظریف چهره، زاویه فک و فرم آن همگی در تمایز ظاهری ما از دیگران نقش دارند. تناسب و هماهنگی بین اجزای مختلف صورت عامل مهمی از نظر زیبایی به شمار می آید. این تناسب ممکن است از ابتدا به صورت مادرزادی نقایصی داشته و یا به دنبال افزایش سن، بیماری و تصادف های گوناگون دچار ایراد شود. از این رو تکنیک های زاویه سازی صورت یا کانتورینگ چهره طرفداران زیادی را در بین مردم پیدا کرده اند.
زاویه سازی و کانتورینگ صورت به منظور رفع نقایص چهره و جوان سازی پوست صورت انجام می گیرد. روش های مختلفی برای این کار وجود دارد بعضی از این روش ها سرپایی بوده و بعضی مثل جراحی پلاستیک تهاجمی است.

count(title)%

معیار دقیق و مشخصی برای زیبایی و چهره ایده ال وجود ندارد

بعضی از موارد از معیار های زیبایی مورد قبول اکثر افراد جامعه میباشد. اکثریت نیز می کوشند ظاهر خود را به این معیارهای نسبی نزدیک نمایند. برای مثال، به طور معمول صورت قلبی و یا v شکل مورد علاقه و پذیرش برای خانم ها می باشد. در مورد آقایان فک برجسته جز معیارهای جذابیت می باشد. بنابراین معمولاً زاویه بین ۱۲۰ تا ۱۳۰ درجه برای خانم ها و زاویه کمتر برای آقایان ایده آل به شمار می آید.

زاویه سازی صورت چیست؟

زاویه سازی فک (Orthognathic) از واژه های یونانی Orthos به معنای «مستقیم» و gnathic به معنای «فک» منشأ می گیرد. کانتورینگ نیز از مفهوم سایه روشن در نقاشی و تصویرنگاری گرفته شده. بنابراین ارتوگناتیک یا زاویه سازی فک و صورت عبارت است از مجموعه اقداماتی که به منظور بهبود ناهنجاری های موجود در صورت و فک انجام میگیرد. همچنین زیبایی و تناسب را به حالات چهره افراد بازمی گرداند.
پر نمودن فرو رفتگی و نقایص صورت، اعتماد به نفس از دست رفته شما را بازخواهد گرداند. با کانتورینگ صورت هم زیبایی و تناسب اجزای چهره خود را بازخواهید یافت و هم از نظر روانی اعتماد به نفستان تقویت خواهد شد. این امر خصوصاً برای افراد مسن که به دلیل بالارفتن سن دچار افتادگی بافت صورت و ناهماهنگی اجزای چهره خود شده اند بسیار مهم است. و در کیفیت زندگی این قشر از جامعه نقش بسزایی خواهد داشت.

انواع روش ها

اینکه کدام روش برای شما مناسب تر خواهد بود بستگی به نظر پزشک معالجتان خواهد داشت. پزشک متخصص با در بررسی حالت صورت و گردن شما تصمیم به انتخاب روش درمان میگیرد. روش های مختلف به شرح زیر است.

  • زاویه سازی فک با تزریق چربی
  • زاویه سازی با تزریق فیلرها و ژل ها
  • زاویه سازی از طریق لیفت صورت به روش جراحی یا لیفت با نخ
  • زاویه فک با جایگذاری پروتز به روش جراحی

زاویه سازی به روش تزریق چربی

در زاویه سازی چهره به روش تزریق چربی، بافت چربی اضافه به روش لیپوساکشن از دیگر قسمت های بدن (مانند چربی دور ناف، پهلوها، کشاله ران و دور زانوها) برداشته و در نواحی مورد نظر در صورت فرد تزریق می گردد. برای این کار نیازی به بی هوشی نیست. عمل جراحی تزریق چربی عمدتاً به صورت سرپایی و از طریق بی حسی موضعی انجام می شود. بنابراین فرد در همان روز می تواند به فعالیت های خود بازگردد.

در این روش، پس از استخراج چربی این چربی تحت فرآیند آماده سازی (با سانتریفیوژ) قرار میگیرد. سپس به همراه پلاسمای غنی از پلاکت از طریق میل های کوچکی به نام کانول به طور یکنواخت به محل دلخواه تزریق می شود. چربی خاصیت پرکنندگی و برجسته سازی داشته و به عنوان یکی از بهترین روش های زاویه سازی صورت و مدلینگ شناخته می شود.
به دلیل وجود سلول های زنده در بافت چربی، ممکن است اثرات این روش تا سال ها و حتی گاهی تا آخر عمر باقی بماند.

زاویه سازی با تزریق ژل یا فیلر

تزریق ژل قابل جذب نیز به عنوان یکی از روش های موقت و غیرتهاجمی برای زاویه سازی و کانتور صورت است. فیلرهای پوست عمدتاً از ترکیبات طبیعی بر پایه هیالورونیک اسید و کلسیم تشکیل میشود. همچنین به منظور حجم دهی و زاویه سازی در قسمت تحتانی فک و صورت، پر کردن فرورفتگی های شقیقه به کار میگیرند. کلاژن مورد استفاده در این ژل ها موجب آب رسانی به پوست می شود. (مطالعه مطلب فیلر بینی | Rhinoplasty و جزئیات آن).
ژل های حاوی هیدروکسی آپاتیت (بافت اصلی استخوان) ماندگاری بالاتری داشته و بیشتر برای ایجاد فرم مطلوب در نواحی استخوانی مانند زاویه فک و چانه کاربرد دارند.
اگر می خواهید به فرم قرینه و ایده آل V شکل صورت و چانه ای ظریف و بی نقص دست یابید. تزریق ژل های حاوی هیالورونیک اسید به شما پیشنهاد می شود. هیالورونیک اسید یکی از ترکیبات طبیعی بدن بوده و بنابراین پس از تزریق در زیر پوست، به مرور جذب بدن می گردد. از این رو مدت زمان ماندگاری تزریق فیلر عمدتاً ۱ تا ۲ سال میباشد. پس از این مدت، باید مجدداً به پزشک جهت تزریق مجدد ژل مراجعه کنید.

ترکیبات نامرغوب اثر جبران ناپذیری را بر روی پوست شما وارد میکند. همچنین موجب می شوند که نه تنها بهبودی در چهره تان صورت نگیرد، بلکه وضعیت از آنچه هست نیز خراب تر گردد.

تزریق ژل یا فیلر از طریق بی حسی موضعی انجام می گیرد. پس از بی حس کردن ناحیه تزریق، فیلر به وسیله سوزن های مخصوص وارد قسمت مورد نظر در زیر پوست میشود و برجستگی ها و فرم دلخواه چهره را بازسازی می کند. این کار در عرض ۳۰ دقیقه انجام میشود. (دوره نقاهت آن نیز حداکثر یک هفته میباشد).

بعد از تزریق فیلر تا مدت ۴۸ ساعت از لمس صورت خود یا آب زدن به آن خودداری کنید. دستکاری صورت بعد از تزریق ژل ممکن است موجب حرکت آن در زیر پوست و تغییر شکل و کانتور صورت گردد. همچنین در معرض آفتاب قرار نگیرید.

زاویه سازی صورت با نخ

امروزه زاویه سازی با نخ محبوبیت زیادی در کلینیک های زیبایی دارد. این روش عمدتاً غیرتهاجمی میباشد. در این روش، این نخ ها (معمولاً نخ سیلوئت) از طریق سوزن های نازک و مخصوص در زیر پوست جاسازی شده که علاوه بر لیفتینگ و بالا کشیدن پوست، با ساخت کلاژن، الاستین و هیالورونیک اسید، طراوت و جوانی را در چهره شما ایجاد میکند. انجام این روش تنها به 30 دقیقه زمان نیاز دارد. اکثر اوقات اثرات مثبت زاویه سازی با نخ تا ۲ سال ماندگاری خواهند داشت. این در حالی است که نخ ها در عرض ۶ تا ۸ ماه جذب می گردند.
تمامی افرادی که به علت بالا رفتن سن دچار افتادگی و شل شدن بافت پوست خود شده اند، از این تکنیک می‌توانند بهره مند شوند.


زاویه سازی صورت با نخ در مقایسه با اعمال جراحی لیفتینگ بسیار غیرتهاجمی تر بوده و از دوره نقاهت کوتاه تری برخوردار است. برخلاف جراحی های پلاستیک، با این روش احتیاجی به دریافت بی حسی موضعی یا عمومی نخواهید داشت. همچنین در عرض مدت زمان بسیار کوتاهی می توانید با امنیت کامل به نتایج دلخواه خود دست یابید.
این روش فاقد هرگونه عارضه بوده و جای نخ ها نیز بر روی پوست باقی نخواهد ماند. اثربخشی لیفت صورت با نخ در مقایسه با تکنیک های پیش تر اندک بوده و بهتر است استفاده از نخ در کنار سایر روش ها مثلاً همراه با تزریق فیلر به کار رود.

زاویه سازی با پروتز

جاگذاری پروتزهای سیلیکونی اغلب در اتاق عمل و تحت بیهوشی عمومی انجام می گیرد. در این روش به صورت دائمی بخشی از بافت که دارای نقص است، با پروتز پر میگردد. یا از آن برای حجم دهی به صورت و زاویه سازی برای فک استفاده می گردد. اغلب اوقات فرد به مدت ۳ الی ۵ روز بعد از عمل احتیاج به استراحت خواهد داشت.

جمع بندی

انتخاب شیوه مناسب برای کانتورینگ صورت یک تصمیم دوجانبه از طرف پزشک و مراجع کننده میباشد. همچنین مطابق با ترجیحات هر فرد و دانش آناتومیک جراح اتخاذ می گردد. بنابراین با مراجعه به یک متخصص زیبایی حاذق و باتجربه قادر خواهید بود از نتایج چشمگیر این اقدامات زیبایی بهره مند گردید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *