زمان تخمین زده شده مطالعه: 7 دقیقه

سابسیژن جزء روش های پرطرفدار رفع آثار جوش است. هدف اصلی آن از رفع بافت های آسیب دیده ی پوست و رفع آثار ناشی از جوش و آکنه و ایجاد پوستی شفاف میباشد. پزشک معالج با کمک یک ابزار تیز و برنده بخش صدمه دیده ی پوست را برمیدارد. در این صورت سلول های پوستی تحریک شده و کلاژن در آن قسمت افزایش می یابد و پوست التیام یافته آثار زخم روی آن از بین می روند. در اسکار های آکنه ای که عمیق و قدیمی هستند تنها روش درمان استفاده از سابسیژن است. برای آشنایی بیشتر با جوش یا آکنه مطلب “جوش یا آکنه و درمان آن” را مطالعه کنید.

سابسیژن چیست | رفع جای جوش عمیق

سابسیژن نوارهای الیافی که عامل اصلی ایجاد آکنه در پوست هستند، آزاد می کند. این بافت ها، باندها و فیبرهای فیبروتیک در طی فرآیند التهاب آکنه ایجاد می شوند و پس از درمان جوش همچنان باقی می مانند. این باعث ایجاد برآمدگی و تو رفتگی در سطح پوست می شوند. زخم های عمیق آکنه به دلیل از دست دادن کلاژن و ترکیبات مهم دیگر که موجب الاستینه و کشسانی شدن پوست می شوند، ایجاد می گردند.

مراقبت های بعد از انجام سابسیژن

مراقبت های پس از هر یک روش های درمانی و زیبایی تاثیر بسزایی در نتیجه درمان خواهد داشت. لذا سعی نمایید توصیه های پزشکی را رعایت کنید.
تا چند روز پس از سابسیژن از انجام فعالیت های سنگین پرهیز کنید.
کبودی و تورم پس از سابسیژن طبیعی و پس از حداکثر هفت روز بهبود می یابد.
جهت پیشگیری از بروز عفونت صورت را دستکاری نکنید‌.
پس از سابسیژن از مصرف داروهای رقیق کننده ی خون اجتناب ورزید.
استفاده از پمادهای آنتی بیوتیک تجویزی از سوی پزشک جهت بهبود اسکار پوست ضروری است.
استفاده از دو بالش برای خوابیدن می تواند نقش موثری در کاهش تورم بعد از سابسیژن داشته باشد.
به مدت حداکثر یک تا دو روز بعد از سابسیژن صورت خود را آب نزنید.
بعد از انجام سابسیژن در معرض نور شدید قرار نگیرید و با مشورت پزشک از ضدآفتاب مناسب استفاده نمایید.
مقداری کبودی و تورم پس از انجام این روش طبیعی بوده و پس از گذشت مدت کوتاهی رفع خواهد شد. برای رفع این علائم می توانید از کمپرس یخ کمک بگیرید

قبل از انجام سابسیژن پوست باید به طور کامل پاکسازی شود تا از ورود میکروب ها و آلودگی هنگام ایجاد خراش به لایه های زیرین پوست جلوگیری شود. پس از انجام کبودی و تورم خفیف ایجاد می شود که حدود 5 تا 7 روز طول می کشد. اما به طور کلی یک روش ایمن که می توان برای بهبود زخم ها کبودی از کرم های مخصوص استفاده کرد. تعداد جلسات با توجه عمق و شدت زخم و جای جوش می تواند متفاوت باشد ولی معمولا بیشتر 3 جلسه نمی باشد.این روش برای ایجاد جای زخم های آکنه مناسب است، و اثرات کمتری در بهبود جای سایر زخم ها و جراحات دارد.

خطرات و عوارض

توجه داشته باشید که انتخاب درست یک متخصص خوب برای درمان جای جوش و اسکار می تواند به شما در کاهش عوارض احتمالی کمک کند.
عفونت
درد در ناحیه ی درمان
زخم هایپرتروفیک یا ایجاد اسکارهای کلوئیدی
تورم بیش از حد (تورم کم تا متوسط طبیعی است)
هماتوم به علت خونریزی (هماتوم کم طبیعی است)
یا رگ های خونی که به احتمال زیاد در نقاط فک پایین رویت میشود.
برای جلوگیری از هر کدام از این عوارض جانبی توصیه می شود حتما این متد درمانی توسط پزشک متخصص پوست مجرب انجام شود.

سابسیژن چیست | رفع جای جوش عمیق

آیا سابسیژن خطرناک است؟

سابسیژن به هیچ عنوان خطرناک نیست و تنها ممکن است یک سری عوارض طبیعی بعد از انجام آن به دلیل حساسیت های پوستی و واکنش های عادی آن نسبت به اجرای این روش بروز پیدا کنند.

جدیدترین متد سابسیژن کدام اند؟

جدیدترین متدهای سابسیژن شامل سابسیژن با کانولا و سابسیژن به همراه اندولیفت می باشند. این متدها نسبت به انجام سابسیژن به تنهایی تاثیر بهتری بر روی پوست داشته و علاوه بر درمان اسکار ناشی از آکنه و جوش، کیفیت و قوام پوست را نیز بهبود می بخشند.

روش سابسیژن با کانولا چیست؟

در این روش بجای سوراخ کردنهای مکرر توسط سوزن نوکور فقط از یک سوراخ که اغلب کنار گوش و از داخل موهای خط ریش قرار دارد وارد زیر پوست کل ناحیه شده و عملیات سابسیژن با کانولا و پاره کردن بافتهای فیبروتیک را طی مدت کوتاهی انجام می دهیم. انفیلتراسیون مایع لابلای بافت مورد نظر در محل ساب سیژن با کانولا موجب سهولت انجام کار و بی خطر شدن آن از نظر آسیب به عروق و اعصاب می گردد.نوک این وسیله به گونه ای طراحی شده که کند بوده است.

سابسیژن با کانولا روشی ساده، سر پایی و بی خطر، با یک مکانیسم متفاوت است. سابسیژن با کانولا عبارتست از آزاد کردن بافت های همبندی سفت یا به عبارتی بافت های فیبروتیک توسط وسیله ای، که بطور استاندارد از سوزنهای خاصی بنام سوزن نوکور استفاده می شود. این عمل بویژه برای درمان جوشگاه های عمیق ناشی از جوش های جوانی (آکنه) کاربرد دارد.. سابسیژن روش بسیار موثری برای بهبود فرورفتگی ها و به داخل کشیده شدن های اسکارهای آکنه است.

چه افرادی نباید انجام دهند؟

افراد دچار اختلالات خونی وانعقادی
استفاده از داروهایی رتینوئیک اسید مانند ، ایزوترتینوئین
افرادی که در ناحیه ی مورد نظر جهت سابسیژن زخم فعال دارند.
بیماران با سابقه اسکار هایپرتروفیک و تشکیل کلوئید در ناحیه ی سابسیژن
افراد دچار عفونت باکتریایی یا ویروسی فعال
افرادی که از داروهای رقیق کننده خون مانند آسپرین استفاده می کنند حتما قبل از انجام این متد درمانی باید با پزشک متخصص خود مشاوره کنند.

روش سابسیژن با اندولیفت چیست؟

تکنیک نوین با استفاده از سابسیژن با اندولیفت بر پایه ی لیزر دایود توانست اسکار ناشی از آکنه و به طورکلی اتروفیک پوستی را بر پایه اندولیفت با سابسیژن درمان کند.

اندولیفت روشی نوین به منظور تحریک بافت‌ های عمقی پوست جهت ساخت کلاژن‌ های جدید است. در این متد درمانی که بر پایه لیزر دایود می باشد، فیبری بسیار نازک وارد پوست می ‌شود.
سپس در حد فاصل درم عمقی و بافت چربی قرار داده شده و لیزر دایود از طریق فیبر دیگری به این فیبر متصل می ‌گردد. با جا به جا کردن فیبر در این ناحیه، انرژی لیزر دایود در طیف مادون قرمز تابانده می ‌شود.
اندولیزر یک متد درمانی بر پایه لیزردایود در محدوده مادون قرمز می‌باشد که با حداقل تهاجم و به صورت سرپایی بدون بیهوشی انجام می ‌شود.

آکنه اسکار یا جای جوش می تواند مشکلات زیبایی بسیاری را به همراه داشته باشد و بسیاری از افراد به دنبال درمان خواهند بود. سابسیژن با اندولیفت، تکنیکی ایمن با اثر بخشی بالا در درمان آکنه اسکار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *