زمان تخمین زده شده مطالعه: 7 دقیقه

در همه ی افراد مشکل سیاهی دور چشم | زیر چشم وجود دارد. اکثر افراد این تصور را دارند که علت آن بی خوابی و خستگی است. اما این تنها دلیل سیاهی دور چشم نیست و دلایل زیادی دارد. بسته به رنگ پوست، این تیرگی ها از قهوه ای تا آبی تیره و سیاه هستند بیشتر در افرادی که رنگ پوست تیره تری دارند بروز می کنند.

سیاهی دور چشم | روش های درمانی

سیاهی دور چشم به تنهایی نشان دهنده بیماری خاصی نیست و ایجاد آن نباید ما را نگران وضعیت سلامت خود کند.

دلایل زیادی باعث ایجاد سیاهی دور چشم | زیر چشم می شوند، مانند:

  • ژنتیک و دلایل ارثی
  • کمبود خواب یا عادات اشتباه خوابید
  • کاهش بافت چربی در اطراف چشم
  • نازک شدن پوست در ناحیه ی زیر چشم
  • قرار گرفتن زیاد در معرض نور خورشید
  • کم شدن آب بدن
  • افزایش سن
  • مصرف سیگار و الکل
  • استفاده از بعضی قطره های چشمی
  • مالش دادن مکرر ناحیه ی چشم
  • آنمی در اثر کمبود آهن
  • مشکلات تیروئید
  • آلرژی و واکنش های حساسیتی مانند تب یونجه
  • بعضی انواع درماتیت


افرادی که سابقه ی سیاهی زیر چشم خود نداشتند معمولا کمبود خواب و یا سپری کردن دوره های استرس زا دلیل ایجاد این تیرگی ها است. پس بهتر است مدتی به دور از اضطراب به سر ببرید و حدود ۸ ساعت خواب مفید در شب داشته باشید.

روش های درمان خانگی

بالش بلند

در زمان خواب از بالش بلند استفاده کنید اگر هنگام خواب سر پایین تر از بدن قرار گیرد، جریان مایعات به طرف سر هدایت می شود و می تواند باعث سیاهی دور چشم شود. به پشت خوابیدن و استفاده از یک بالش بلند در بهبود این وضعیت موثر است.

خیار

برش های خیار روی ناحیه ی چشم ها قرار دهید تا خستگی و تورم چشم هایتان را کاهش دهند. آب و ویتامین C موجود در خیار به مرطوب کردن و تغذیه پوست کمک می کنند. خیار همچنین حاوی ماده ای به نام سیلیکا است که برای داشتن پوستی با بافت سالم ضروری می باشد.

چای

چای کیسه ای در کاهش تیرگی و پف اطراف چشم موثر است. از آن جایی که کافئین موجود در چای دارای خاصیت آنتی اکسیدانت است به سلامت پوست نیز کمک می کند. شما می توانید از انواع چای سیاه، سبز و یا دمنوش های گیاهی دیگر هم استفاده کنید. بعد از قرار دادن چای کیسه ای درآب جوش آن را خارج کنید و صبر کنید تا خنک شود، حتی برای نتیجه ی بهتر می توانید در این مرحله چای کیسه ای را درون فریزر قرار دهید تا همزمان کمپرس سرد هم داشته باشید. سپس آن را روی چشمانتان قرار دهید. این کار هم میتوانید در کاهش سیاهی زیر چشم موثر باشد.

روغن گیاهی

روغن های گیاهی روغن ها می توانند در کاهش تیرگی زیر چشم موثر باشند. می توانید آن ها را به تنهایی یا در ترکیب با مواد دیگری مثل روغن نارگیل استفاده کنید تا نتیجه ی بهتری بگیرید. روغن اسطوخودوس، روغن رازیانه، روغن بابونه و روغن گل رز از روغن های گیاهی کاربردی در کاهش تیرگی زیر چشم ها هستند. می توانید ناحیه ی اطراف چشم را با مقداری از آن ها به آرامی مالش دهید.

گلاب

گلاب هم اینکه بوی فوق العاده ای دارد بلکه می تواند پوست خسته را آرام و جوان کند. کافی است پنبه یا پد آرایشی خود را در گلاب قرار دهید و به مدت پانزده دقیقه روی ناحیه ی چشم ها بگذارید. این کار را روزانه تکرار کنید تا نتیجه ی مورد نظر حاصل شود.

لبنیات

لبنیات و مخصوصا شیر دارای ویتامین A می باشند. این ویتامین که حاوی ماده ی رتینوئید است به روشن کردن پوست کمک می کند. می توانید با آغشته کردن پد آرایشی خود به شیر خنک و قرار دادن آن روی پوست به مدت ده دقیقه از مزایای این ویتامین سودمند استفاده کنید. می توانید این ماسک را روزانه دو بار استفاده کنید تا نتیجه ی دلخواه خود را بگیرید.

سیب زمینی

سیب زمینی منبعی غنی از ویتامین C می باشد و برای جوان سازی پوست بسیار مفید است. یک سیب زمینی را رنده کنید تا عصاره اش خارج شود. سپس پد پنبه ای را در آن بخیسانید و روی ناحیه ی چشم ها قرار دهید، بعد از ده دقیقه صورت خود را با آب ولرم بشورید

روغن نارگیل

یک ضد التهاب قوی و طبیعی است و اثر مرطوب کنندگی فوق العاده ای از چین و چروک دارد. از این روغن قبل خواب استفاده کنید و بگذارید در طول شب باقی بماند تا پوست را نرم کند.

ماساژ

ماساژ ملایم صورت و ناحیه ی زیر چشم ها جریان خون را افزایش می دهد و از جمع شدن خون در مویرگ ها جلوگیری می کند. به عنوان یک عادت روزانه بعد از استفاده از کرم صورت به آرامی پوستتان را ماساژ دهید و به آرام شدن عضلات و افزایش گردش خون در این ناحیه کمک کنید. شما میتوانید این ماساژ را توسط دستگاه های فیس براش خانگی نیز انجام دهید.

ضد آفتاب و مرطوب کننده

پوست خشک زودتر چروک می شود و اثرات پیری، لک و تیرگی را بروز می دهد. کرم ها ی مرطوب کننده و ضد آفتاب به حفظ سلامت و شادابی پوست کمک می کنند. می توانید از مرطوب کننده های دارایSPF استفاده کنید تا از پوست خود در برابر رادیکال های آزاد و اشعه ی خورشید به خوبی محافظت کنید.

آب کافی

فراموش نکنید که بیش از نیمی از بدن ما از آب تشکیل شده است. کمبود آب یا دهیدراته شدن بدن عواقب زیادی دارد که خشکی و تیرگی پوست نیز یکی از آن ها است. در طول روز آب بیشتری بنوشید تا سلامت سلول های بدنتان را حفظ کنید. این مورد یکی از دلایل شایع سیاهی زیر چشم می باشد.

مصرف سیگار

سیگار اینجا نیز مقصر است، چرا که منابع ذخیره ای ویتامین C بدن را کاهش می دهد و از دلالیل مهم ایجاد سیاهی زیر چشم است. با ترک عادت سیگار کشیدن پوست عمل کلاژن سازی را بهتر انجام می دهد و جوان تر باقی می ماند.

کمبود آهن

کمبود گلبول های قرمز در اثر کمبود آهن (آنمی)، می تواند دلیل ایجاد سیاهی دور چشم باشد. با مصرف غذاهایی مثل گوشت قرمز، غلات، حبوبات و کشمش به بهبود شرایط بدن خود و درنتیجه داشتن پوست سالم تر کمک کنید
در آخر درمان قطعی و دائمی برای سیاهی دور چشم وجود ندارد. باید به مدت طولانی از کرم ها استفاده کرد و در فواصل مختلف تکنیک های جوانسازی و روشن کننده ی پوست به کار برد تا این تیرگی به مرورو کم و کمتر شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *