زمان تخمینی مطالعه: 8 دقیقه

عوارض داروی بیهوشی عمل بینی و راهکارهای کم کردن آن

عوارض داروی بیهوشی بینی : یکی از آن عمل هایی که بیمار باید تحت بیهوشی عمومی قرار بگیرد تا عمل انجام شود جراحی بینی است. زیرا در اکثر موارد این کار به صورت سرپایی و یا بی حسی موضعی انجام نمی شود.

بیهوشی یک فرآیند موقت و اجباری است که فرد را قبل از انجام عمل جراحی به یک خواب می برند تا درد را احساس نکند.این عمل با دریافت داروی مخصوص توسط تکنسین بیهوشی انجام می شود.

در اکثر موارد امکان دارد این داروها عوارضی را بعد از عمل جراحی برای بیمار به جای بگذارد یا باعث بروز واکنش آلرژیکی بشوند.

تاثیر بیهوشی در عمل جراحی بینی

عوارض و خطرات احتمالی دارو های بیهوشی سبب شده است تا افرادی که قصد انجام عمل بینی را دارند،برای انجام این عمل بسیار مردد باشند و نتوانند تصمیم نهایی خود را در اینباره بگیرند. اغلب این افراد فکر می کنند بیهوشی باعث مرگ و ابتلا به بیماری های جدی می شود.

انواع بیهوشی

بی حسی موضعی

بی حسی موضعی خفیف ترین نوع محسوب میشود که برای بی حس کردن ناحیه موردنظر استفاده می گردد. این کار را با استفاده از داروهای بی حسی تزریقی،انجام می دهند.

بی حسی موضعی را برای جراحی پیچیده بینی به هیچ عنوان استفاده نمی کنند،چرا که در این نوع بیهوشی فرد کاملا بیدار و هوشیار است. از همین رو پزشکان به هیچ عنوان  از بی حسی موضعی در جراحی عمل بینی استفاده نمی کنند.

عدم استفاده از این روش دلایل مختلفی دارد.از جمله علت ‌های مهم :

  • بروز ترس و وحشت شدید بیمار
  • افزایش احتمال خفگی

آرام بخش وریدی(بیهوشی منطقه ای)

در این روش،اعصاب در یک منطقه خاص بدن مسدود می شود تا هرگونه احساس درد و ناراحتی را از بین ببرد.در بی حسی منطقه ای،برای به خواب رفتن بیمار به او داروهای آرامبخش می دهند.این نوع حد وسط بین بی حسی موضعی و بیهوشی عمومی است و از آن برای برخی از انواع جراحی های جدی کمر به پایین مانند جراحی تعویض مفصل ران یا زانو استفاده می شود.

بیهوشی عمومی

در این روش به بیمار دارو داده می‌ شود تا تحت بیهوش کامل قرار بگیرد. بیمار از طریق تنفس ماده بیهوشی یا تزریق دارو در سیاهرگ بیهوش می شود. این نوع بیهوشی عمل بینی برای جراحی های طولانی تر و جدی تر به کار می رود. در بیهوشی عمومی، یک لوله تنفسی برای کمک به تنفس بیمار استفاده می شود.اگر انجام تمام مراحل بیهوشی به صورت کاملا حرفه ای و دقیق انجام شود، عوارض بیهوشی عمل بینی تا حد زیادی کاهش پیدا خواهند کرد.

کدام نوع بیهوشی برای عمل جراحی بینی شما مناسب است؟

انتخاب نوع بیهوشی بستگی به تخصص،تجربه و مهارت متخصص بیهوشی دارد. اما در اغلب موارد مشاهده شده که برای عمل های جراحی زیبایی از بیهوشی عمومی استفاده می شود.

چه داروهایی برای بیهوشی در جراحی بینی استفاده می شود؟

در زمان های گذشته از داروهایی با ریسک بالا،برای عمل جراحی بینی استفاده می شد،اما هم اکنون با پیشرفت علم پزشکی دارو هایی با خطرات کمتر و بسیار ایمن مورد استفاده قرار می گیرد.

در گذشته از داروهایی به نام هالوتان،ایزوفلوران،آنفلوران برای بیهوشی بیمار استفاده می کردند،اما در حال حاضر در ایران از دارو هایی به نام پروپوفول،آتراکوریوم،فنتانیل استفاده می کنند.

آیا احتمال مرگ در عمل جراحی بینی وجود دارد؟

دریافت داروی بیهوشی در موارد نادری هم امکان دارد منجر به مرگ بیمار شود.البته این اتفاق تلخ در زمان های گذشته بیشتر بوده و با تلاش متخصصین این حوزه آمار مرگ و میر در اثر داروی بیهوشی به شدت کاهش یافته،پس جای نگرانی وجود ندارد.

عوارض ناشی از بیهوشی

تداخلات دارویی به عنوان یکی از خطرات بیهوشی در جراحی بینی محسوب می شود.اگر بیمار سابقه بیماری و مصرف داروهای خاص را داشته باشد یا در حال مصرف دارو باشد باید به جراح اطلاع دهد.در غیر اینصورت با تداخلات دارویی مواجهه می شود، که می تواند برای بیمار دردسر ساز شود.عوارض های داروهای بیهوشی به دو دسته کوتاه مدت و بلندمدت تقسیم می شوند :

عوارض کوتاه مدت

  • احساس تهوع
  • سر گیجه و ضعف
  • لزرش و سرمای شدید در بدن
  • احساس درد در ناحیه عضلانی بدن
  • کبودی
  • سر درد
  • خارش بدن
  • اختلال در دفع ادرار

عوارض های کوتاه مدت بیهوشی پس از اتمام عمل جراحی و گذشت زمان با رعایت نکات و مراقبت های قبل و بعد از عمل برطرف خواهد شد. همچنین می توانید با خیالی آسوده به زندگی روزمره خود ادامه دهید.

عوارض بلندمدت

این عوارض به ندرت اتفاق می افتد و اکثر افرادی که عمل جراحی بینی را داشته اند این گونه عوارض را تجربه نکرده اند. البته در مورد افراد مسن و افرادی با بیماری های خاص،تا کنون چند مورد گزارش شده است.

  • هذیان گویی
  • اختلال حافظه

چه عواملی عوارض بیهوشی بعد از عمل جراحی را افزایش می دهد؟

  • تشنج
  • اضافه وزن
  • پر فشاری خون
  • دیابت
  • مصرف مشروبات الکلی
  • استعمال دخانیات
  • مصرف هر گونه مواد مخدر
  • حساسیت های دارویی
  • بیماری های کلیوی
  • بیماری های قلبی، ریوی

چطور عوارض داروی بیهوشی را از بین ببریم؟

 سن بیمار،مصرف داروهای رقیق‌ کننده خون مشکلات قلبی یا مشکلات ریوی و کلیوی،حساسیت به انواع داروها،مصرف سیگار و مشروب بلافاصله بعد از جراحی بینی و… همگی در بالا بردن عوارض بیهوشی عمل بینی دخیل هستند. اما برای درمان عوارض بیهوشی بعد از عمل بینی چه باید کرد؟

  • مایعات مانند آب یا آب سیب بنوشید.
  • از مصرف غذاهای شیرین،تند یا دیر هضم خودداری کنید.
  • اگر احساس تهوع دارید،یک ساعت به معده خود استراحت دهید،سپس سعی کنید مایعات شفاف بنوشید.
  • از دستورالعمل و توصیه های پزشک جراح پیروی کنید.
  • از داروهای مسکن و سایر داروهای شیمیایی برای کاهش عوارض عمل بینی مصرف نکنید.

آیا امکان به هوش آمدن در حین عمل جراحی بینی وجود دارد؟

با توجه به تحقیقات انجام شده به این نتیجه رسیده ایم که به هوش آمدن در حین عمل حراحی یک پدیده ی نادر است.

متخصصین بیهوشی در تمام طول مدت عمل جراحی بر روند بیهوشی بیمار نظارت دارند و شرایط را تحت کنترل قرار میدهند. در صورت بروز چنین اتفاقی با استفاده از روش های گوناگون از به هوش آمدن بیمار جلوگیری می کنند.

چگونه می توان بر ترس از بیهوشی عمل بینی غلبه کرد؟

احتمال بروز عوارض بیهوشی عمل بینی بسیار کم است. حتی گزارشات ناشی از مرگ نیز خیلی به ندرت مشاهده شده. در کل مرگ غیرقابل توضیح در اثر بیهوشی عمومی بسیار نادر است. بیدار بودن یا آگاهی حین جراحی نیز در موارد  بسیار نادر رخ می دهد. معمولاً، این موارد در نتیجه عدم دریافت بیهوشی کافی به دلیل یک بیماری زمینه ای یا شرایط اورژانس رخ میدهد. به عنوان مثال ممکن است در  یک شرایط جراحی تروما اورژانسی، زمان کافی برای انجام صحیح بیهوشی وجود نداشته باشد.

در مواردی که بیمار در حین جراحی می میرد، ممکن است از قبل شرایط خاص پزشکی درمان نشده داشته باشد که به طور جدی قبل از عمل مورد بررسی قرار نگرفته است. بنابراین هرگونه بیماری یا شرایط حاد سلامتی  که دارید باید از قبل با پزشک خود در میان بگذارید و درمان ها و مراقبت های قبل از عمل را جدی بگیرید تا از عوارض بیهوشی عمل بینی در امان باشید.

علت تاخیر در بیداری پس از بیهوشی عمل بینی

بیدار شدن با تاخیر از بیهوشی عمل بینی یکی از بزرگترین چالش هایی است که متخصصین بیهوشی با آن دست و پنجه نرم می کنند. اصلی ترین علت به هوش نیامدن بعد از عمل بینی،داروهای بیهوشی قوی است (علل غیر دارویی نیز باید جدی گرفته شوند). همچنین برخی از اختلالات متابولیک زمینه ای مانند هیپوگلیسمی شدید،عدم تعادل الکترولیت،هایپرناترمی،هیپوکسی،هیپرکاپنیا، سندرم آنتی کولینرژیک مرکزی،فشار خون مزمن،بیماری های ریوی و کبدی،هیپوآلبومینمی،اورمی و کم کاری تیروئید شدید نیز می توانند از خطرات بیهوشی در جراحی بینی و مسئول تاخیر در بیهوشی باشند.

به طور معمول در جراحی عمل بینی ، بیهوشی چقدر طول می کشد؟

مدت زمان به هوش آمد بعد از عمل بینی به فاکتورهای گوناگونی بستگی دارد. اگر قصد دارید بدانید بیهوشی عمل بینی چند ساعت است،باید به نوع بینی،نوع جراحی و میزان تخصص و مهارت پزشک اشاره کرد.

به طور میانگین مدت زمان بیهوشی عمل بینی بر اساس میزان سادگی و پیچیدگی آن از ۱ تا ۳ ساعت به طول می انجامد. پس از مطالعه این مطلب شاید به ” فیلر بینی | Rhinoplasty و جزئیات آن ” نیز علاقمند باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *