زمان تخمینی مطالعه: 8 دقیقه

یک نکته مهم درباره لپ تاپ های استوک که نیاز است بدانید این است که، لپ‌تاپ‌های استوک داخل کشور در واقع تولید داخلی نیستند و بیشتر آن‌ها از کشورهای اروپایی وارد کشور می‌شوند.

امروزه شرایط اقتصادی به گونه‌ای‌ست که برای خرید آنچه که می خواهید نباید یک ساعت هم معطل کنید. چرا که به دلیل نوسان قیمت دلار و سایر ارزهای خارجی تمام محصولاتی که به آن ها نیاز داریم قیمت ثابتی نخواهند داشت.

به عنوان مثال ممکن است بخواهید برای خانه خود تلویزیون جدید خریداری کنید و قیمت آن در حال حاضر 10میلیون تومان باشد. اما اگر همان تلویزیون را روز بعد قیمت بگیرید بدون شک گران‌تر شده. اکنون تصور کنید که شما نیاز به یک لپ تاپ دارید،خب طبیعتا با نوسان قیمت دلار و شرایط روز اقتصادی شاید امکان خرید یک لپ تاپ نو و آکبند را نداشته باشید. به همین خاطر سراغ خرید لپ تاپ استوک یا دست دوم می روید.

اما یک سوالی اینجاست که آیا با این قیمت دلار لپ تاپ Stock بخریم یا نخریم؟

سوالی که مطرح شد بدون شک سوال بسیاری از شما دوستان و کاربرانی است که برای انجام امور کارهای اداری و شخصی خود نیاز به یک لپ تاپ با کیفیت دارید. اما شرایط به گونه‌ایست که این کار کمی برایتان سخت و دشوار شده. خرید مینی لپ تاپ هم گزینه مناسبی است تا هزینه تان را کاهش دهد.

لپ تاپ Stock چیست؟

لپ تاپ استوک

قبل از هر چیزی لازم است کمی با تاریخچه خود لپ تاپ استوک آشنا شویم. شاید با خودتان بگویید که لپ تاپ Stock همان لپ تاپ های دست دوم می باشند که قیمت کمتری در بازار وجود دارند.

اما، باید بگوییم که همیشه هم اینگونه نیست و تمام لپ تاپ های استوک موجود در بازار از دسته بندی لپ تاپ های دست دوم نمی باشند. در یک تعریف ساده و کلی لپ تاپ استوک مجموعه ای از لپ تاپ هایی است که در بیشتر فروشگاه ها فعال کشورهای اروپایی مرجوع شده اند. علت اکثریت آن ها هم دلیل بر خرابی آن ها نبوده است.

لپ تاپ Stock اروپایی

به طور معمول در کشورهای اروپایی لپ تاپ هایی که کمی روی آن ها خط و خش یا مثلا مانیتور آن ترک کوچکی دارد به فروشگاه ارجاع میدهند. آن ها لپ تاپ های مرجوعی را به انبار می فرستند و با قیمت پایین تر به مشتریان خود که توانایی مالی خرید لپ تاپ آکبند را ندارند خواهند فروخت.

یک نکته مهم درباره لپ تاپ های استوک که نیاز است بدانید این است که، لپ تاپ های استوک موجود در داخل ایران،تولید داخلی نیستند و بیشتر آن ها از کشورهای اروپایی وارد کشور می شوند. همچنین شما می توانید برای خرید هر مدل لپ تاپ Stock یا دست دومی که مدنظر دارید با فروشگاه ها یا وب سایت هایی که در این زمینه فعالیت دارند تماس گرفته و درباره لپ تاپ مورد نظر خود اطلاعات لازم را بدست آورید.

تفاوت لپ تاپ Stock با لپ تاپ دست دوم چیست؟

معمولا به لپ تاپ های کار کرده و استفاده شده در داخل کشور لپ تاپ های دست دوم میگویند. در صورتیکه لپ تاپ های استوک اینگونه نیستند. همانطور که در ابتدای مقاله هم اشاره کرده ایم لپ تاپ استوک از جمله لپ تاپ هایی وارداتی می باشند که در کشورهای اروپایی به علت خش دار بودن جزئی،خراب بودن کارتن،نصب نشدن نرم افزار و … به فروشگاه یا کارخانه تولیدکننده ارجاع و سپس با کمی تغییر،با قیمت ارزان تر مجدد روانه بازار می شوند.

مزایای لپ تاپ های استوک

قیمت پایین

لپ تاپ های استوک در مقایسه با سایر لپ تاپ های آکبند و نو از قیمت پایین تری برخوردار می باشند. این مسئله باعث شده،افرادی که توانایی مالی خرید لپ تاپ های نو را ندارند طرفدار این سبک لپ تاپ موجود در بازار شوند.

کیفیت ساخت بسیار بالا

شاید شما هزینه کمی برای خرید لپ تاپ Stock خود خرج کرده باشید. اما بدون شک، کیفیت این مدل لپ تاپ ها با لپ تاپ های آکبند و نو برابری می کند و از کیفیت بالاتری نسبت به لپ تاپ های آکبند برخوردار می باشند.

بدنه بسیار محکم دستگاه

بدنه اکثر این گونه لپ تاپ ها بسیار مقاوم هستند و تست های امنیتی زیادی را طی می کنند. همچنین در ساخت اکثر این لپ تاپ ها قطعات با کیفیتی که طول عمر آنها بسیار بالاست استفاده میشود.

نرم افزارهای اورجینال

عموما بر روی لپ تاپ های استوک محصولات اروجینال قرار میگیرند. این مورد شاید در ایران یک عیب بشمار بیاید. چون با قیمت بالای دلار خرید نرم افزارهای اورجینال صرفه اقتصادی ندارد. اما در خیلی از مواقع شما حداقل باید ویندوز اورجینال مایکروسافت را بر روی این لپ تاپ ها سوار کنید.

معایب لپ تاپ های استوک

نداشتن گارانتی

گارانتی لپ تاپ نو یک قابلیت بسیار ارزشمند است که خیال شما را حداقل به مدت دو سال از بابت خرابی و پشتیبانی فنی راحت می‌کند. لپ تاپ های استوک معمولا با یک مهلت تست مثلا 7 روزه بفروش میرسند.

عملا چون لپ تاپ استوک احتمال خرابی بالاتری دارد نیاز بیشتری هم به پشتیبانی فنی خواهد داشت و نبود گارانتی می‌تواند بیشتر هم خریدار را دچار مشکل کند. به خصوص اینکه بسیاری از لپ تاپ‌های استوک از برندهایی هستند که فروش بالایی در ایران ندارند و قطعات آنها به راحتی پیدا نمی‌شوند.

ظاهر قدیمی

ظاهر قدیمی لپ تاپ استوک شما را اذیت خواهد کرد. البته اگر لپ تاپ خیلی قدیمی مثلا با عمر بیش از 4 سال نخرید این مورد چندان به چشم نمی‌آید.

سلامت باطری

باطری‌های لوازم الکترونیک عمر مشخصی دارند و معمولا بعد از 2/3 سال قدرت خود را از دست می‌دهند. پس کلا باید باطری لپ تاپ استوک را بلااستفاده تصور کنید و اگر می خواهید لپ تاپ را جابجا کنید باید به فکر باطری جایگزین باشید.

احتمال خرابی بالاتر

حتی اگر لپ تاپ استوک در زمان تحویل به شما کاملا سالم باشد هم پس از استفاده شده احتمال خرابی آن بسیار بالاتر از لپ تاپ نو خواهد بود. با گذشت زمان بیشتر، استهلاک قطعات بیشتر و بیشتر خواهد شد.

پیشرفت

تکنولوژی دائما در حال پیشرفت است و این پیشرفت را به راحتی می‌توانید با مقایسه یک گوشی مدرن و گوشی 5 سال پیش ببینید. البته در سال‌های اخیر پیشرفت لپ تاپ‌ها به اندازه گوشی موبایل نبوده است، ولی به هر حال تکنولوژی متوقف نشده است.

سخت افزار قدیمی

لپ تاپ ها هر روز بهتر می شوند،لپ تاپ استوک شما را از فناوری های جدید عقب نگه می دارد.

نکات مهم برای خرید لپ تاپ Stock

در زمان خرید در نظر گرفتن برخی نکات از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشند این نکات عبارتند از:

سایز و وزن لپتاپ

اندازه لپ تاپ به کسب و کار شما بستگی دارد. به عنوان مثال اگر شغل شما مهندسی عمران می باشد شاید دوست داشته باشید که برای طرای نقشه های خود از لپ تاپ هایی که صفحه نمایش بزرگ دارند استفاده کنید. اما یک دانشجوی رشته حسابداری با یک لپ تاپ صفحه نمایش کوچک هم بتواند کارهای خود را به خوبی انجام دهد.

کیفیت صفحه

نکته و مسئله مهم دیگری که باید بعد از اندازه صفحه مانیتور به آن توجه داشته باشید، کیفیت صفحه نمایش است. در زمان خرید حتما کیفیت صفحه مانیتور را مورد بررسی قرار دهید.

کیفیت صفحه کلید

داشتن یک صفحه کلید با کیفیت نکته مهمی است که برای بسیاری از کاربرها دارای اهمیت می باشد مخصوصا آن دسته از کاربرهایی که زیاد در حال تایپ کردن می باشند و مثلا یک تولید محتوا کار که مدام در حال نوشتن و تایپ کردن می باشد نیاز دارد که لپ تاپ مورد نظر او از صفحه کلیدی مناسب برخوردار باشد.

CPU

از مهم ترین مواردی که در زمان خرید لپ تاپ استوک باید به آن توجه داشته باشید cpu است. شما قرار است اطلاعات مهمی را در لپ تاپ خود ذخیره کنید بنابراین لپ تاپ انتخابی شما باید از cpu قوی و مناسبی برخوردار باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *