زمان تخمین زده شده مطالعه: 7 دقیقه

اینفوگرافیک چیست؟

اینفوگرافیک (Infographic) به تصاویری که در آن هرگونه دانشی با استفاده از نمودارهای گرافیکی، چارت و سایر آیکون ها و به صورت جذاب ارائه شود میگویند. هدف از اینفوگرافی ساده سازی اطلاعات پیچیده و یا جذاب نمودن ارائه اطلاعات است.

از اینفوگرافیک برای رسیدن به مقاصد گوناگونی مانند: اطلاع رسانی، افزایش سرعت انتقال اطلاعات، آموزش، قرار دادن حجم وسیعی از اطلاعات در فضایی کم، راهنماهای کاربردی، نتایج یک تحقیق علمی و یا نظرسنجی، جلب توجه بینندگان به یک موضوع، نقشه ها و مسیریابی، مجتمع نمودن چند نوع اطلاعات در یک تصویر و دهها مورد دیگر استفاده میشود.

تاریخچه اینفوگرافیک

تاریخ بصری‌سازی داده‌ها بسیار قدیمی است و به ابتدایی ترین تاریخ بشریت برمی‌گردد. نقاشی‌های انسان‌های نخستین و غارنشین بر دیواره غارها و هیروگلیف‌های مصری با قدمتی در حدود ۳۰هزار سال، از اولین نمونه‌های اینفوگرافیک شناخته ‌شده در کل دنیا محسوب می‌شوند. نمونه دیگری از اینفوگرافیک، نقشه‌های جغرافیایی هستند که قدمت 8هزار ساله  دارند. با این حال تا قرن نوزدهم میلادی، بصری‌سازی داده‌هایی به غیر از داده‌های جغرافیایی بسیار ناچیز بود. یک دلیل مهم این اتفاق، به محدود بودن میزان اطلاعات قابل نمایش برمی‌گشت. از قرن نوزدهم کل کشورهای دنیا به کشف و انتشار اطلاعات مختلفی در زمینه های اقتصاد، آب و هوا، جمعیت و … روی آوردند.

انواع اینفوگرافی

اینفوگرافیک آماری

اولین و رایج ترین­ در این زمینه نوع آماری است. بیشتر در زمینه تحقیقات و مطالب کاربرد دارد. در مناظرات و مباحث و کنفرانس های مختلف به کار میگیرند.

محتوایی

اینفوگرافیک­‌های محتوایی برای به اشتراک گذاری مطالب گوناگون در زمینه­های خاص و تخصصی کاربرد دارند. به طور معمول از آنها برای تخصصی نشان دادن مطالب تخصصی استفاده میکنند.

نوع رایج  این طرح ها ، پست‌­های شماره بندی شده است که مخاطبان، علاقه خاصی به این دسته از طرح ها نشان می­‌دهند.

در این مدل از اینفوگرافیک حتما نباید تیترها مرتب و منظم و پشت سر هم باشند. این را به خاطر داشته باشید که بی­‌نظمی در این نوع از اینفوگرافیک نوعی نظم است و در طراحی­‌های خود حتما به هیچ عنوان این مورد را فراموش نکنید.

جدول زمانی

ذهن انسان ها به صورت مداوم در حال تصویر سازی از رخ دادها است. برای نشان دادن و ارائه حوادث مهم و اخبار، انواع تصویر سازی و طراحی و پررنگ کردن یک سری از اطلاعات و حاشیه ها، از جدول زمانی استفاده می‌­شود.
استفاده از هایلایت ها و آیکون­ها با طرحی جذاب و جالب، باعث می­‌شوند طرح جدول زمانی شما به بالاترین میزان تاثیر­گذاری در مخاطبان برسد.

طرح‌های شرح فرآیند

این نوع از اینفوگرافیک‌­ها مختص یک دید کلی به کل ماجرا هستند. با استفاده از این نوع، مطلب و عنوانی ساده­تر و قابل فهم به همراه طرح توصیفی بسیار خوب خواهیم داشت.

از جلوه­‌های بصری متنوعی مانند فلش و خطوط هم در این طرح میتوان استفاده کرد که طرحی بسیار ساده و روان را ارائه دهیم.

جغرافیایی

در ارائه طرح های جغرافیایی بسیار بزرگ، اینفوگرافیک جغرافیایی به شما این امکان را میدهد تا بهترین گزینه را برای ارائه مطلب خود خلق کنید. شما همچنین می توانید از چارت­‌های نقشه‌­ای که در این مدل از طرح­‌ها به شدت کاربرد دارند استفاده کنید.

برای مشخص کردن موقعیت مکانی خاص هم از سمبل لوکیشن و انواع برچسب مربوطه استفاده می‌­شود.
اینفوگرافیک جغرافیایی اگر به درستی طراحی شود می‌­تواند برای مخاطبان بسیار جذاب و کاربردی باشد.این نوع در طرح­های پراکندگی جمعیت و مقایسه مناطق هم کاربرد دارد.

مقایسه‌ای

از اینفوگرافیک مقایسه ای زمانی می­توان استفاده کرد که بین ارائه چند موضوع بلاتکلیف هستید و می­خواهید تنها یک مورد را انتخاب کنید. در این مورد شما این امکان را دارید تا مطالب خود را تقسیم بندی و طبقه بندی کنید. با این کار  مطلب به بهترین شکل ارائه و درک می‌شود.

بایگانی

در این نوع از اینفوگرافیک براساس طبقه‌بندی و اولویت­‌ها تقسیم بندی انجام می شود. انواع جداول و فلوچارت در این طرح­ها پر کاربرد و متداول می­‌باشند.

لیستی

اگر مطلبی که قصد ارائه آن را دارید به صورت لیست است و ترتیب و نظم خاص هدف شماست، از اینفوگرافیک لیستی استفاده کنید.  به جای نقطه گذاری هم می‌­توانید از آیکون و تضاد رنگی استفاده کنید.

رزومه‌ای

در دنیای مدرنیته امروز با توجه به ابزار­های گرافیکی پیشرفته، داشتن رزومه­‌ای حرفه­‌ای و شکیل با طرح­‌های گرافیکی خاص و زیبا بیشتر مدنظر صاحبان کسب و کار و شرکت های بزرگ است.
اما همچنان طرح­های گرافیکی رزومه­ای هنوز موفق نشده اند جایگزین رزومه­‌های سنتی را بشوند، ولی نوعی امتیاز مثبت برای صاحب رزومه به حساب می­‌آید.در رزومه خود می­‌توانید مهارت­‌هایتان را با خلاقیت و طراحی منحصر به فرد نشان دهید.

کاربرد اینفوگرافیک

اینفوگرافیک‌ها با توجه به ماهیت و اهمیت خود می‌توانند کاربردهای متنوع و بسیار زیادی داشته باشند. شاید در یک سری از موضوعات مختلف نیاز داشته باشید اطلاعات و آمارهای به دست آمده را به صورت کاملا بصری و گرافیکی و طبقه‌بندی شده در اختیار مخاطبانتان قرار دهید، اینجاست که طراحی اینفوگرافیک به کمکتان می‌آید.
به طور کلی در مواردی مانند ارائه رزومه و سابقه کار، اطلاع‌رسانی، گزارش‌های آماری، تبلیغات، نمونه‌های مقایسه‌ای، ارائه و معرفی، موضوعات آموزشی و… می‌توان از انواع اینفوگرافیک‌ها استفاده کرد.

مزایای اینفوگرافیک

در دنیای امروز ارائه گرافیکی مزایای زیادی به همراه دارد. همچنین این موضوع باعث شده تا طراحی اینفوگرافیک‌ها در بین مردم محبوبیت زیادی داشته باشند. در ادامه به مهم ترین مزایای اینفوگرافیک اشاره خواهیم کرد :

  • ارائه جذاب آمار و اطلاعات به صورت دسته بندی‌ و تقسیم بندی شده
  • ساده‌سازی داده‌های سخت و پیچیده به صورت کاملا گویا و قابل فهم
  • اشتراک گذاری سریع و وایرال شدن اینفوگرافیک‌ها
  • ماندگاری زیادی اینفوگرافیک‌ها به علت برخورداری از اطلاعات مفید و کاربردی
  • افزایش آگاهی از برند،جذب و افزایش مخاطبان
  • قابلیت جاسازی و انتقال ساده برای استفاده از آنها در مکان‌های مختلف
  • صرفه‌جویی در زمان و هزینه کمتر برای نمایش حجم زیاد اطلاعات
  • مولفه‌های بصری در اینفوگرافیک
اینفوگرافیک و کاربردهای آن
نمونه ای از اینفوگرافی مواردی که موها را کم پشت میکند

مولفه های مهم در طراحی اینفوگرافیگ

از آنجایی که مخاطب قرار است با تصاویر ارتباط برقرار کند و اطلاعات دریافت کند یک سری از مولفه ها را باید در طراحی در نظر گرفت :
اهمیت رنگ
نوع فونت
چگونگی استفاده از تصاویر
آیکن‌های جذاب

چگونه اینفوگرافی بسازیم؟

اگر قصد ساخت یک اینفوگرافیک جذاب را دارید،در ادامه به مراحل مختلف طراحی اینفوگرافیک اشاره می‌کنیم :

انتخاب موضوع و هدف

اولین کاری که باید انجام داد این است که ابتدای کار موضوع اینفوگرافی و هدف از طراحی آن را تصمیم گیری کنید و بدانید دقیقا قرار است چه مفاهیمی را به مخاطبان‌تان برسانید. باید مسیر و روند طراحی را با دقت بررسی و تعیین کنید و هدف‌تان نیز به صورتی باشد که بتوانید محتوای همیشه سبز و بدون تاریخ انقضا داشته باشید.

دسته‌بندی اطلاعات

برای اینکه بتوانید بهترین تقسیم‌بندی را داشته باشید باید اطلاعات جمع‌آوری شده و به دست آمده را به درستی دسته بندی کنید، تا در طراحی اینفوگرافیک به مشکل بر نخورید. البته به این موضوع هم دقت داشته باشید که هر بخش از داده‌ها در جای مناسب درج شوند. باید اطلاعات مختلف را به صورت موضوعی و دسته‌بندی شده همراه با آمار و ارقام داشته باشید تا اطلاعات کاربردی و مفید به مخاطبان منتقل شود.

مشخص کردن ابزار و طراحی

قطعا بهترین تصمیم این است که طراحی اینفوگرافیک خود را به یک طراح حرفه‌ای گرافیک بسپارید، اما اگر این موقعیت برای‌تان فراهم نشد می‌توانید سراغ اپلیکیشن های رایگان مانند Piktochart، Canva، Venngage و Infogram بروید. در نهایت با کمی خلاقیت و حوصله صاحب یک طرح اینفوگرافی جذاب می شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *