زمان تخمین زده شده مطالعه: 7 دقیقه
امروزه کسب و کار ها برای بهتر دیده شدن خود و خدماتشان نیاز به تبلیغات هدفمنددارند تا در کوتاه ترین زمان به مقصد خود برسند. پس باید بودجهی خود را در جایی که به آنها در رسیدن به اهدافشان کمک میکند خرج کنند. یکی از بهترین راه ها استفاده از تبلیغات آنلاین است.
تبلیغات آنلاین چیست؟
هنر استفاده از اینترنت به عنوان وسیله ای برای انتقال پیام های بازاریابی به مخاطب و همچنین از موثرترین روش ها برای یافتن مشتری های جدید ، تنوع بخشیدن به درآمد و…برای کسب و کارها تبلیغات آنلاین است.
هدف تبلیغات آنلاین ارسال پیام به مخاطب درباره محصولات یا خدمات برای آگاهی بیشتر می باشد.
مزایای تبلیغات آنلاین نسبت به تبلیغات سنتی :
- هزینه کمتر و مخاطب بیشتردارد
- قابل اندازهگیری است
- قابل شخصیسازی کردن است
انواع تبلیغات آنلاین :
تبلیغات نمایشی
در برخی برنامهها و بازی های موبایل ، وسایت ها بنرهایی تبلیغاتی وجود دارند که به آن ها تبلیغات نمایشی می گویند .
سه دسته اصلی بنرهای تبلیغاتی شامل موارد زیر هستند:
- بنرهای ثابت : در بنرهای ثابت تنها یک تصویر دیده می شود.
- بنرهای متحرک : در بنرهای متحرک میتوان تصاویر و یا نوشته ها را با فرمت GIF نمایش داد.
- بنرهای انیمیشن : شبیه GIF است اما هر تصویر میتواند به لینکی جداگانه متصل شود.
تبلیغات کلیکی | CPC – PPC
نام این تبلیغات از روش پرداخت آن گرفته شده است. با اجرای تبلیغات کلیکی به ازای تعداد کلیکهایی که روی تبلیغ انجام میشود هزینه پرداخت میشود. این تبلیغها باعث صرفهجویی در هزینهها میشود. زیرا یک تبلیغ ممکن است در جایگاههای مختلفی نمایش داده شود اما اگر 2هزار نفر روی تبلیغ کلیک کنند، هزینهی آن کلیک ها را باید پرداخت نمود.
تبلیغات همسان | Native Ad
به نوعی از تبلیغات که از نظر فرمت و محتوا با محیطی که در آن منتشر میشود سازگار است و کاربر در نگاه اول متوجه تبلیغاتی بودن آن نمیشود تبلیغات همسان گفته می شود. به دلیل ایجاد مزاحمت برای خواننده درمطالب سایت این تبلیغات ارائه شد که در آن تبلیغها به صورت همشکل با قالب صفحه سایت هستند تا مخاطب بتواند مطالب خود را بهتر مطالعه کند. در این نوع از تبلیغات نیز، تبلیغدهنده میتواند در ازای هر کلیک پرداخت انجام دهد.
هدفگیری مجدد | Retargeting
در این نوع از تبلیغات آنلاین شما میتوانید هر کاربری که از طریق هرکدام از انواع تبلیغات مثلاً تبلیغات همسان به سایت شما آمده است را هدفگیری کنید تا در هر سایت پربازدید دیگری میروند هم تبلیغاتی از شما ببینند ، هم اعتبار شما و هم احتمال خریدشان بیشتر شود.
گوگل ادز | Google Ads
شما میتوانید با گوگل ادز در کلیدواژههای مورد نظرتان در صدر نتایج گوگل ظاهر شوید. گوگل از شما در ازای این نیز به ازای هر کلیک به ارز بینالمللی دریافت وجه خواهد داشت. این نوع از تبلیغات آنلاین در کنار بهینه سازی سایت میتواند شما را در جستوجوی مشتریان بالقوه خودتان بهتر و معتبرتر نشان دهد.
تبلیغات متنی | TXT Ad
شما میتوانید مثل مدل سنتی تبلیغ متنی در نسخه دیجیتال روزنامهها و خبرگزاریهای معتبر متن خود را منتشر کنید. خبرگزاریها و سایتها هر کدام سیاست قیمتی و همچنین مخاطبان مخصوص به خودرا دارند
تبلیغات صوتی | Sound Ad
تبلیغات صوتی در رسانههای شنیداری آنلاین میتواند انجام شود مثلا شما میتوانید در رادیوهای اینترنتی ، پادکستهای آموزشی وسرگرمکننده اینترنتی،قبل از شروع کتابهای صوتی و … از این نوع تبلیغات استفاده کنید.
تبلیغات ویدیویی | Video Ad
در این نوع تبلیغات شما محتوای ویدئویی کوتاه که حاوی پیامی برای دعوت از مشتریان است آماده میکنید و آن را به مخاطبان منتقل کنید از انواع تبلیغات ویدئویی می توان به موارد زیر اشاره کرد :
- تبلیغات ویدیویی موبایلی
- ویدئوهای درونبنری
- تبلیغات ویدیویی جایزهدار
- تبلیغات حین پخش
- و…
تبلیغات ایمیلی | Email Ad
در تبلیغات ایمیلی شمامیتوانید با اجازه کاربر در ازای انجام خدماتی، ایمیل او را دریافت کنید و بعد مناسب با سلیقه او در زمان های مشخص تبلیغهایی برای او ارسال کنید. سیستمهای جیمیل، یاهو و … خدمات ارسال ایمیل گروهی بسته به شرایط هر کاربر را ارائه میکنند.
تبلیغات شبکههای اجتماعی | Social Ad
یکی از انواع تبلیغات آنلاینی که جایگاه خاصی در بین کاربران دارد ، تبلیغات در شبکههای اجتماعی است. بر اساس گزارشی ۴۷ میلیون کاربر در ایران در سال 2019 از شبکههای اجتماعی استفاده می کردند البته این نوع تبلیغ باید متناسب با فرهنگ رفتار کاربران شبکههای اجتماعی در هر کشور ، انجام شود.
در شبکههای اجتماعی مثل اینستاگرام، توییتر، فیسبوک، یوتیوب، آپارات و … هم چنین پیامرسان هایی نظیرتلگرام، واتسآپ، بله و …میتوانید تبلبغات خود را انجام دهید.
لینکهای همکاری در فروش | Affiliate Marketing
ایجاد سیستم همکاری در فروش نوعی از تبلیغات آنلاین است.
مثلا کسانی که محصولات یا خدمات شما را در سایت خود معرفی میکنند، اگر این معرفی منجر به خرید کاربر شود بخشی از مبلغ را به عنوان کمیسیون دریافت میکنند.
تبلیغات موبایل | Mobile Ad
امروزه انسانها درطول روز خود ساعات زیادی را با استفاده از تلفن های هوشمند سپری می کنند به همین دلیل بسیاری از تبلیغ کنندگان از طریق برنامه های تلفن همراه ، اعلان های فشاری ، پیام کوتاه و MMS برای جلب مشتریان خود استفاده می کنند. البته اگر تمایل به خرید تبلیغات پیام کوتاه دارید گروه ونکا سامانه ارسال پیامک تبلیغاتی مادام العمر را برای اولین بار با ارزان ترین تعرفه در ایران ارائه میدهد.
چگونه تبلیغات آنلاین را شروع کنیم؟
کارشناسان آژانسهای تبلیغات با توجه به تخصص خود میتوانند به شما کمک کنند تا بهترین راه تبلیغات آنلاین را برای کسبوکارتان پیاده کنید. برای هدر نرفتن بودجهی تبلیغاتی و موفقیت شما بسیار مهم است از مهارت انها استفاده کنید.
برای دستیابی به نتیجه ی خوب با تبلیغات اینترنتی چه نکاتی را رعایت کنیم ؟
– یک وب سایت خوب داشته باشید
مهم نیست که چه نوع تبلیغاتی را منتشر می کنیدشما باید یک وب سایت خوب داشته باشید .داشتن یک وب سایت خوب یعنی به سرعت بارگیری شود ، طراحی خوبی داشته باشد و…
شما با بررسی بازار خود و مشخص کردن هدف عمومی خود و همچنین تقسیم بندی آنها می توانید بهترین وب سایت را داشته باشید .
– مشخص کردن نوع تبلیغات مورد استفاده
فکر کردن به این که مشتری های مخصوص شما کجا هستند به شما کمک میکند که نوع تبلیغات مناسب آنها است را انتخاب کنید. مثلا مخاطبان شما در اینستاگرام هستند؟ یا اینکه فیلم تماشا می کنند؟ و … تبلیغات خود را در آنجا به حداکثر برسانید.
– فکر کردن به هدف تبلیغات اینترنتی
برای اینکه بتوانید تبلیغات موثری ایجاد کنید باید هدف خود را مشخص کنید سپس تبلیغات خود را بر روی این اهداف متمرکز کنید مثلا آیا می خواهید بیشتر بازدید داشته باشید ، آیا فروش بیشتری می خواهید و….