مایکروسافت فروش لایسنس ویندوز 10 و دانلود آن را متوقف کرد

توقف فروش و دانلود ویندوز 10 : مایکروسافت بزرگترین تولید کننده سیستم عامل کامپیوتر در جهان است. این شرکت در سال 2015 ویندوز 10 را منتشر کرد و در زمان عرضه توانست تحولی در سیستم عامل‌های مایکروسافت ایجاد کند. در این ویندوز،تغییرات بزرگ بسیار زیادی صورت گرفته بود که می‌توان به رابط کاربری جدید،منوی استارت جدید و پشتیبانی از دایرکت ایکس 12 اشاره کرد.

طبق جدیدترین داده‌های Statcounter، ویندوز 10 محبوب‌ترین سیستم‌عامل مایکروسافت در بازار محسوب می‌شود.

اما با این حال مایکروسافت در روزهای پیشین به پشتیبانی از ویندوز 7 و 8.1 پایان داد. حالا به نظر می‌رسد می‌خواهد به عمر یکی دیگر از سیستم‌عامل‌های خود یعنی ویندوز 10 از تاریخ 31 ژانویه 2023 پایان دهد.

دانلود و فروش لایسنس ویندوز 10 تاریخ 31 ژانویه در سایت مایکروسافت متوقف می شود

طبق گزارش Tom’s Hardware، مایکروسافت رسما در وب‌سایت خود اعلام کرده که 31 ژانویه آخرین تاریخی خواهد بود که ویندوز 10 برای دانلود به فروش می‌رسد. این یعنی پس از این تاریخ شاهد توقف فروش و دانلود ویندوز 10 در سایت رسمی مایکروسافت هستیم. از طرفی دیگر،این شرکت قصد دارد که تا 14 اکتبر 2025 به انتشار آپدیت‌های امنیتی برای حفاظت از کامپیوترها در برابر ویروس‌ها، جاسوس‌افزارها و سایر بدافزارها ادامه دهد.

در حالی که ویندوز 10 محبوب‌ترین سیستم‌عامل ردموندی‌ها به حساب می‌آید. با این حال این شرکت می‌خواهد تمام کاربرانش را به سمت ویندوز 11 سوق دهد و تمام تلاش‌های آن در همین راستا قرار دارد.

انتظار داریم تا سال 2025، بسیاری از کاربران به ویندوز 11 مهاجرت کنند. البته تمام لپ‌تاپ‌ها و سیستم‌های جدید هم تقریباً از سال گذشته میلادی با این سیستم‌عامل روانه بازار شده‌اند. علاوه‌براین، ارتقا از ویندوز 10 به 11 رایگان است. (سیستم‌های قدیمی از ویندوز 11 پشتیبانی نمی‌کنند).

مایکروسافت برای پایان دادن به عصر ویندوز 10، دیگر مستقیماً محصول ویندوز 10 را در وب سایت خود نمی‌فروشد. همچنین کاربران را به صفحات محصول ویندوز 11 هدایت می‌کند.

در طی ماه جاری، مایکروسافت شروع به نمایش یک هشدار در صفحات فروش ویندوز 10 Home و Pro خود کرد. این پیام به مشتریان هشدار می‌داد که 31 ژانویه آخرین روز برای خرید لایسنس ویندوز 10 خواهد بود.

برای دانلود ویندوز 10 رسمی و قانونی اینجا کلیک کنید.

پشتیبانی مایکروسافت تا 14 اکتبر 2025 از ویندوز 10 ادامه دارد

البته این تغییر به معنای از بین رفتن ویندوز 10 نیست. مایکروسافت متعهد به پشتیبانی از ویندوز 10 تا تاریخ 14 اکتبر 2025 شده.

کاربرانی که از نسخه‌های قدیمی ویندوز مانند ویندوز 7، ویندوز 8 و ویندوز 8.1 استفاده می‌کنند،همچنان این امکان برای این افراد وجود دارد که به صورت رایگان به لایسنس دیجیتالی ویندوز 10 ارتقا یابند و یا اگر رایانه آن‌ها از سخت‌افزار مناسب پشتیبانی می‌کند، به ویندوز 11 ارتقا دهند.

به این نکته توجه داشته باشید که ویندوز 10 و 11 فرآیند فعال‌سازی یکسانی دارند. یعنی که همیشه می‌توانید یک لایسنس ویندوز 11 را خریداری کرده و به ویندوز 10 تنزل دهید.

مایکروسافت با متوقف کردن فروش لایسنس ویندوز 10 می‌خواهد اطمینان حاصل کند که کاربران جدید بیشتری را به سمت استفاده از رایانه‌های شخصی مبتنی بر ویندوز 11 هدایت می‌کند. با این حال، یک نکته وجود دارد. کسانی که علاقه‌مند به خرید نسخه‌های رسمی ویندوز 10 پس از 31 ژانویه 2023 هستند، می‌توانند از طریق تماس با خرده فروشان این کار را انجام دهند. در ضمن، اگر به دنبال مونتاژ کردن رایانه‌های شخصی با سیستم عامل ویندوز 10 هستید، می‌توانید از همین چند روز فرصت باقی مانده استفاده کرده و تعدادی لایسنس را برای استفاده در آینده خریداری کنید.

با این حال، برای کسانی که ترجیح خاصی برای سیستم عامل خود ندارند، ویندوز 11 یک انتخاب عالی است. زیرا به‌روزرسانی‌های امنیتی را برای مدت زمان طولانی‌تری دریافت می‌کند. ویندوز 11 همچنین برای پشتیبانی از بازی‌ها و امکان اجرای برنامه‌های اندروید در داخل محیط سیستم عامل بهینه‌ شده. این ویژگی‌ها آن را به یک محیط پویا و عالی برای کارهای مختلف تبدیل می‌کند. صرف نظر از این، هر دو ویندوز 10 و ویندوز 11 سیستم عامل‌های بسیار توانمندی هستند. و نکته آخر اینکه، با اعلام رسمی مایکروسافت مبنی بر توقف فروش لایسنس‌های ویندوز 10، این لایسنس‌ها با گذشت زمان گران‌تر خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *