زمان تخمین زده شده مطالعه: 6 دقیقه

رزومه | Curriculum vitae چیست و چگونه یک رزومه کاری حرفه‌ای بنویسیم؟

اگر به دنبال شغل دلخواهتان هستید و قصد استخدام در شرکتی معتبر را دارید، اولین قدمی که برای تقاضای آن شغل باید بردارید این است که معرفی‌نامه‌ی خود را برای شرکت مورد نظرتان ارسال کنید یا در حقیقت باید رزومه | Curriculum vitae خود را برای موقعیت شغلی بنویسید.

در حقیقت، شما با ارسال معرفی‌نامه به شرکتی که تقاضای استخدام کرده اید،اطلاعات دقیقی از نوع شخصیت، تحصیلات و سوابق شغلی خود به کارفرما ارائه کرده اید.

اینکه بیشتر مردم معتقد بر این هستند که برای ساخت Curriculum vitae از چارچوب و قالب خاصی استفاده می‌شود درست است، با این حال نحوه نوشتن رزومه کاری کاملا سلیقه‌ای است. مطمئناً Curriculum vitae شما هر چه شکیل تر باشد و جزئیات بیشتری در آن رعایت شده باشد و از سوابق شغلی شما مطالب خوبی ارائه کند، تاثیرگذارتر خواهد بود.

نکاتی که لازم است قبل از نوشتن رزومه بدانیم :

یک رزومه خوب و استاندارد معمولاً بیشتر از دو برگه A4 نیست. یک رزومه استاندارد معمولاً حاوی اطلاعات مهم از سوابق شغلی‌تان است و چندان وارد تمام جزئیات نمی‌شود. 

معمولاً ما در ایران زمانی که از Curriculum vitae صحبت می‌کنیم منظورمان رزومه‌ای است که با دقت CV نوشته شده باشد. نکاتی هم که در این مقاله بیان می‌کنیم بر همین اساس گردآوری شده‌اند.

اگر تعداد صفحات رزومه‌ زیاد باشد با انتخاب یک فونت مناسب و زیبا و به کار بردن جدول و نشانه‌گذاری می‌توانید تعداد صفحات را به شکل قابل توجه ای کاهش دهید.

انواع مختلف Curriculum vitae

رزومه‌ها معمولاً به چهار روش نوشته می‌شوند:

  1. به ترتیب زمانی (Chronological): در این نوع رزومه، سابقه شغلی خودتان را بر اساس تاریخ دقیق می‌نویسید. در این Curriculum vitae، معمولاً آخرین سابقه شغلیتان در ابتدای Curriculum vitae نوشته می‌شود. رزومه‌ای که به روش ترتیب زمانی نوشته شده باشد معمولاً پر از جزئیات، مفهومی و  حالت زندگینامه‌گونه ای دارد و برای دانشجویان با سابقه کاری خوبی نیزبسیار مفید است.
  2. عملکردی (Functional): این نوع رزومه‌ها معمولاً برای موقعیت‌های شغلی خاص نوشته می شوند. در این نوع رزومه، تقاضاکننده استخدام تلاش می‌کند تا تنها بر روی استعدادها و سوابقی تمرکز داشته باشد که با موقعیت شغلی فعلی در ارتباط هستند. این نوع رزومه ها برای موقعیت‌های شغلی مدیریتی بسیار کاربردی هستند.
  3. ترکیبی (Combination):  این نوع رزومه ترکیبی از دو نوع زمانی و عملکردی است. یعنی در این نوع Curriculum vitae هم سابقه کاری شما باید خیلی قوی و همه چیز تمام باشد و هم مهارت‌هایتان به صورت کامل لحاظ شده باشند.
  4. هدفمند (Targeted): یک رزومه هدفمند می‌تواند زمانی، کاربردی یا ترکیبی باشد، اما به طور خاص برای موقعیتی که برای آن درخواست می‌کنید، هدف‌گذاری می شود. بخش‌های مربوط به سابقه کاری، استعدادها و مهارت ها و تحصیلات با توجه به کلمات کلیدی شرح شغلی کامل شده‌اند. Curriculum vitae هدفمند برای درخواست شغل های آنلاین بسیار کاربردی است.

همچنین رزومه کاربردها و انواع مختلف دیگر نیز دارد که این موارد عبارت‌اند از:

  • کاری
  • تحصیلی
  • کارآموزی
  • آنلاین

یک رزومه حرفه‌ای شامل چه اطلاعاتی است؟

یکی از سوالات بسیار مهمی که برای کارجویان (به خصوص کارجویانی که تازه فارغ‌التحصیل شدند) وجود دارد این است که رزومه باید شامل چه اطلاعاتی باشد؟

  1. یک الگوی مناسب دارد

رزومه باید در قالبی صحیح تهیه بشود،ارزش‌های خود را به کارفرما اثبات کند.

در ابتدا برای نوشتن حرفه‌ای رزومه چه اقدامی انجام بدهیم؟ Curriculum vitae خود را به شکلی تدوین کنید که نقاط مثبت و مهارت های مهم شما به خوبی نشان داده بشود.

به دنبال قالب مناسب برای Curriculum vitae خودتان باشید که تمام مهارت‌ها، نقاط قوت و تجربیات شما را به طور واضح نشان دهد.

رزومه خود را به بخش‌های زیر تقسیم بندی کنید:

  • در بخش هدر صفحه(بالای صفحه) اطلاعات تماس خود را بنویسید.
  • خلاصه‌ای از شخصیتتان و هدف شغلی خود را بنویسید.
  • تجربه کاری
  • تحصیلات
  • مهارت‌ها (صادق باشید)
  • بخش‌های اضافی (گواهینامه‌ها، مدارک غیر دانشگاهی،پروژه‌ها و …)

هنگام طراحی رزومه خود، یک دیزاین چشم نواز و مناسب انتخاب و از یک فونت خوانا استفاده کنید.

در پایان کار،Curriculum vitae خود را در فرمتPDF  ذخیره کنید تا شکل و ظاهر آن حفظ شود و تغییر شکل ندهد.

  • اطلاعات شخصی

اطلاعات شخصی شامل نام و نام خانوادگی، آدرس محل زندگی ، تاریخ تولد و شماره تماس (تلفن ثابت و همراه) می‌شود.

امروزه با پیشرفت تکنولوژی در اپلیکیشنی به نام لینکدین، استفاده از عکس در رزومه امری اختیاری است. اگر در Curriculum vitae خود از قصد استفاده از عکس را دارید، عکس‌تان باید از شانه به بالا باشد و بهتر است در آن لبخند بزنید.

  • خلاصه یا هدف

پس از قرار دادن اطلاعات شخصی، می‌توانید خلاصه‌ای از خود و هدف رزومه‌تان بیان کنید. برای افرادی که دارای تجربه کاری کمی هستند، مانند کسانی که به تازگی از دانشگاه فارغ التحصیل شده اند، این بخش می‌تواند خیلی حیاتی و مهم باشد. خلاصه رزومه متن کوتاهی است که از زبان شما تجربه کاری و مهارت‌های مرتبط با آن موقعیت شغلی را توصیف می‌کند.

  • تحصیلات

شما در رزومه خود باید رشته تحصیلی و دانشگاهی که در آن تحصیل کرده‌اید را لحاظ کنید.

  • سوابق شغلی

دقت کنید که در هنگام نوشتن سوابق شغلی باید از کلماتی استفاده کنید که شما را شخصی فعال معرفی کنند.

سعی کنید بر روی کار گروهی تمرکز کنید. حتی اگر سابقه کاری‌تان مربوط به کار در کافی شاپ است.

همچنین سعی کنید مهارت‌های خود را بر اساس نوع شغلی که می‌خواهید به دست آورید، اولویت‌بندی کنید.

  • اگر به زبان‌های مختلف تسلط دارید آن را در رزومه لحاظ کنید
  • علایق و دستاوردها

به مرور زمان با بالا رفتن سن علایق افراد تغییر میکند بنابراین قبل از ارسال رزومه برای شرکت حتما این قسمت از Curriculum vitae خود را چک کنید.

  • مهارت‌ها

تسلط به یک زبان غیر فارسی (مانند انگلیسی)

توانایی کار با نرم‌افزارهای Microsoft Office مانند Word، Excel، Powerpoint و …

توانایی کار با نرم افزارهای گرافیکی مانند Photoshop و…

تسلط به ابزارهای آنلاین

  • ارجاعات در رزومه

بسیاری از کارفرمایان در زمان مطالعۀ رزومه، درستی سوابق شما را بررسی نمی کنند.در صورت درخواست کارفرما، شماره تماس کارفرمایان پیشین خود را در اختیار شرکت جدید قرار دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *