زمان تخمینی مطالعه: 7 دقیقه

دلایل ایجاد سردی در دست و پا چیست؟

علت سرد شدن دست و پا عمدتا به صورت ناگهانی ناشی از افت فشار و استرس و فشار عصبی می باشد. ولی اگر این اتفاق به صورت دائم و مکرر و بدون هیچ دلیل خاصی اتفاق بیفتد باید دنبال علت ایجاد آن بود.

سرد شدن دست و پا می تواند نشانه بیماری باشد.در این جا علت های مختلف آن را بررسی می‌کنیم :

بیماری خود ایمنی:

در این نوع بیماری ها بدن یک عضو خود را به عنوان دشمن شناسایی کرده و به آن حمله می کند. بیماری پوستی مانند لوپوس که یک بیماری خود ایمنی است یکی از علائم آن ایجاد سردی در دستها و پاها می باشد.

مشکلات قلبی و عروقی:

ضعیف بودن عضله قلب و عدم پمپاژ مناسب خون به تمام قسمت های بدن، انسداد رگ های خونی باعث می شود که خون به قسمت های دور از قلب مانند: دستها و پاها نمی رسد و باعث ایجاد سردی و گزگز در این قسمت ها شود.

کم خونی:

بدن وقتی دچار کم خونی شود باعث ایجاد سردی در دستها و پاها خواهد شد. کاهش گلبول های قرمز خون، کمبود هموگلوبین خون، فقر آهن و عدم دریافت مقدار مناسب آن در جیره و همچنین بیماری هایی که باعث خونریزی و کاهش مقدار خون در بدن می شوند مانند: خونریزی دستگاه گوارش، دوران قاعدگی سنگین، زایمان، خونریزی معده باعث سرد شدن دست و پا میشود.

کمبود ویتامین B12:

کمبود این ویتامین در افراد و یا بیماری هایی مانند: کرون و سلیاک که مانع جذب ویتامین B12 می شود هم میتواند دلیلی برای سردی دست و پا باشد. این مورد با مصرف مکمل های دارای این ویتامین قابل درمان است. معمولا بعد از چند هفته و یا چند ماه رفع می شود.

پایین بودن فشار بدن:

فشار پایین می تواند ناشی از خونریزی، دهیدراته بودن بدن، عوارض جانبی برخی داروها و اختلال هورمونی غدد درون ریز باشد. در این حالت بدن به علت اینکه فشار خون پایین است خون را از قسمت های سطحی و انتهایی بدن به اندام های حیاتی بدن هدایت می کند.
شایع ترین علت سرد شدن دست و پا استرس و اضطراب می باشد: سرد شدن دستها در اثر استرس آسیب کوچکی است که استرس و فشار عصبی به بدن شما وارد می کند. وقتی دچار استرس می شوید بدن در حالت حمله و یا دفاع قرار می گیرد. میزان آدرنالین ناگهان در بدن بالا رفته و موجب منقبض شدن عروق انتهایی بدن و در نتیجه سرد شدن دست ها و پاها خواهد شد.

کم کاری غده تیروئید:

غده تیروئید تنظیم کننده دمای بدن است. اگر اختلالی در این غده بوجود آید باعث مشکلات تنظیم دمای بدن می شود. سرد شدن دستها از علائم کم کاری این غده نمی باشد. ولی باعث می شود که دستها و اندام های انتهایی نسبت به سرما حساس تر شده و کبود شوند. این حالت در سنین بالای 40 شایع تر است.

دیابت:

در صورتی که میزان قند خون آنها کاهش یابد باعث ایجاد افت فشار و سردی دست و پا خواهد شد. و در این حالت با روند سرگیجه، افت شدید فشار و حتی حالت رفتن به حالت کما خواهد شد. پس در این بیماری باید سرد شدن دست و پا را جدی گرفت.

کم خوابی:

خواب کم حالت فیزیولوژیک بدن را به هم میزند و باعث افت فشار خون و بی اشتهایی و به دنبال آن کمبود مواد غذایی می شود.

مصرف دخانیات:

سیگار و استفاده از قلیان می تواند عامل سردی اندام های انتهایی بدن باشد. نیکوتین موجود در مواد دخانی باعث ایجاد لخته یا پلاک در خون و عروق خونی میشود. همچنین باعث ایجاد لخته یا پلاک در خون و عروق خونی میگردد.

بیماری بورگر:

در بیماری بورگر، رگ‌های خونی دست و پا ملتهب و مسدود می‌شوند. در این بیماری تخریب بافت پوست، عفونت و قانقاریا رخ می‌دهد.

سرمازدگی:

سرمازدگی به یخ زدن پوست و بافت‌های زیرین آن منجر می‌شود. زمانیکه فرد در معرض دمای بسیار پایین قرار می‌گیرد پوست در مدت چند دقیقه دچار سرمازدگی می‌شود.
همچنین درصورتیکه سرمازدگی پیشرفت کند و از مرحله اول عبور کند احتمال آسیب جدی پوست، ماهیچه‌ها، بافت‌ها و استخوان‌ها وجود دارد.

لاغر بودن:

وقتی شما لاغر هستید به دلیل کمبود چربی توانایی از بین بردن دمای سرد در بدن خود را ندارید. کاهش میزان مصرف غذا باعث توقف سوزاندن کالری در متابولیسم بدن می‌شود. بنابراین در بدن به اندازه کافی حرارت ایجاد نمی‌شود. در نظر گرفتن چند کیلو وزن در کل غذاهای سالم که حاوی مقدار زیادی پروتئین، چربی و کربوهیدرات‌های پیچیده هستند، راه خوبی برای گرم کردن و بالا بردن درجه حرارت بدن است.

بیماری رینود:

این بیماری در بانوان ۴۰ تا۷۰سال ایجاد میشود.بارزترین نشانه این بیماری نرسیدن خون کافی به ناحیه پا و در نتیجه باعث کاهش دما و سرد شدن این ناحیه میشود. دلیل این بیماری هورمون های زنانه ای هستند که بر روی رگ های خونی تاثیر دارند

راه های مقابله با سرد و گرم شدن دست و پا چیست؟

سرد شدن دست و پا را نباید ساده گرفت و باید به دنبال رفع این مشکل باشید. در اینجا به برخی از راه های مقابله با آن میپردازیم

ورزش کردن: ورزش کردن باعث تقویت قلب و سلامت عروق میشود و همچنین از استرس و روزمرگی کم میکند.
نوشیدن آب زیاد: بدن در صورت کم آبی هم دچار افت فشار خون می شود. پس نوشیدن مقادیر مناسب آب برای بدن ضروری است.
مصرف غذا های مناسب: خوردن سبزیجات و ماهی و غذا هایی با طبع گرم مانند انواع ادویه و فلفل نیز برای جلوگیری از این مورد مناسب می باشد.
ماساژ درمانی: ماساژ باعث افزایش جریان خون در دست و پا شده و درد و گزگز ایجاد شده توسط سرما را کاهش می دهد.
دوش یا حمام دست و پا: این روش نیز برای افزایش جریان خون و ایجاد حالت دوری از استرس پیشنهاد می شود.
طب سوزنی: علت سردی ممکن است تنگی عروق در قسمت های ساق پا یا کانال دست و پا باشد. با طب سوزنی راهکار هایی برای این مورد انجام میشود. که باعث افزایش خونرسانی به دست و پا و افزایش گردش خون مویرگی در این اندام ها می شود.
زالو: زالو درمانی هم به عنوان کاهنده درد و التهاب در موضع می تواند مورد استفاده قرار گیرد. و باعث بهتر شدن روند گردش خون در دست و پا شود.

استفاده از وازلین:برای گرم کردن دست و تسکین آرتروز از پارافین استفاده کنید.
پس از ماساژ دستان خود با وازلین، یک کیسه پلاستیکی را دور آنها قرار دهید تا گرمای دست ها حفظ شود و سپس دستان خود را در حوله ها بپیچانید.

علت سرد شدن دست و پای کودکان چیست؟

نوزادان گرما بدن را در دمای سرد زودتر از دست می‌دهند چرا که به نسبت وزنشان سطح پوست بدن آنها بیشتر است. آن‌ها ممکن است چربی زیادی در زیر پوست خود به عنوان عایق نداشته باشند. همچنین سیستم تنظیم دمای طبیعی بدن آن‌ها به طور کامل تکامل نیافته است.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر در تمام مدت روز دست و پای شما سرد است حتی در دمای متعادل احتمال این که شما بیماری زمینه ای دارید بسیار زیاد است.
اگر رنگ انگشتان دست و پای شما تغییر کرده است و یا در تنفس مشکل داریدحتما به پزشک مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *