زمان تخمین زده شده مطالعه: 7 دقیقه

چرا در فصل زمستان بیشتر دچار سرماخوردگی میشویم؟

همه ی ما میدانیم که پاییز پادشاه فصل‌هاست و قدم‌زدن در میان برگ‌ها شبیهِ قدم‌زدن در یک تابلوی نقاشی زیباست. زمستان هم که، در نظر شاعرها، قدم ‌زدن در یک قصیدۀ سفید زیباست. اما فقط کافی است سرما بخوریم و مریض شویم تا همۀ این‌هارا فراموش کنیم. دقت کرده‌اید که در زمستان و پاییز شمار افرادی که از همیشه بیشتر مریض میشوند بیشتر است؟ چرا؟ متخصصان معتقدند که احتمال مبتلا شدن به سرماخوردگی در زمستان و پاییز بیشتر است اما علتش هوای بارانی و سردی هوا نیست. پس علت چیست؟ در این مطلب علت را با هم بررسی می‌کنیم.

مبتلا شدن به سرماخوردگی در زمستان یکی از بیماری هایی است که همه ی ما تجربه کرده ایم.این امکان وجود دارد فکر کنیم سرماخوردگی تنها در فصل زمستان پیش می آید و در فصول دیگر به این بیماری مبتلا نمی شویم. اما همانطور که همه ی ما می دانیم سرماخوردگی یک نوع ویروسی است که ممکن است در هر فصلی پیش بیاید.از علائم این ویروس میتوانیم به آبریزش بینی،زرد بودن چهره،گرفتگی گلو و بینی، کاهش اشتها و التهابات بدن اشاره کنیم.التهاب بدن باعث میشود فرد مدام احساس خستگی و خواب آلودگی داشته باشد. این بیماری سطح انرژی بدن را کاهش می دهد. همچنین توان انجام هرکاری را برای فرد بیمار غیر ممکن میکند. متاسفانه این بیماری به شدت مسری است.

نقش هوای سرد در سرماخوردگی در زمستان

دانشمندان معتقدند که هوای سرد بر سیستم دفاعی بدن تاثیر می گذارد و باعث ضعیف شدن آن می شود. تنفس هوای سرد باعث میشود مجاری تنفسی سخت تر فعالیت کند و بدن در معرض مبتلا شدن به انواع بیماری ها قرار میگیرد. بنابراین، پوشاندن دهان در هوای سرد زمستانی سبب می شود این ویروس هیچ راهی برای ورود به بدن نداشته باشد.

همانطور که مطلع هستید ویتامین دی نقش بسیار مهمی در محافظت از دستگاه تنفسی در برابر عفونت دارد.در فصل زمستان به دلیل کافی نبودن نور آفتاب بدن نمی تواند ویتامین دی جذب کند. همچنین در فصل زمستان فعالیت بدن کمتر میشود و افراد بیشتر وقت خود را در فضاهای محدود و سربسته می گذرانند و همین امر باعث انتقال ویروس سرماخوردگی میشود.

روش های پیشگیری از سرماخوردگی در زمستان

  • استفاده از مکمل های تقویت سیستم دفاعی بدن 
  • شستشو دست ها
  • جلوگیری از لمس کردن صورت خود مواقعی که در محیط بیرون از خانه هستیم
  • مصرف مایعات فراوان
  • استفاده از رژیم غذایی سالم (مانند سبزیجات میوه جات و…)
  • داشتن تحرک کافی
  • استفاده از بخور برای جلوگیری از خشکی مجاری تنفسی
  • تزریق سالیانه واکسن آنفولانزا

معرفی مکمل های تقویت سیستم ایمنی بدن

کپسول پاورفیت آرین سلامت سینا

قرص ویتامین D3 1000 هلث اید

قرص یونی زینک لیبرتی سوئیس

شربت مولتی سانستول زینک دار

سافت ژل ویتامین ای 400 ویواتون

شربت مولتی سانستول تاکدا

شربت ایمیونس ویتابیوتیکس 200 میل

توصیه‌های مفید و کارساز طب سنتی برای پیشگیری از سرماخوردگی

پرهیزها:

  • از مصرف بیش از اندازه گوشت قرمز (به‌ویژه گوشت گاو و گوساله) و غذاهای دیرهضم، پرخوری و دوری کنید.
  • بعد از استحمام حتما لباس گرم بپوشید و بدنتان را گرم نگهدارید.
  • از مصرف آب یخ،ترشی،غذاهای چرب و فست‌فودها و محصولات صنعتی پرهیز کنید.
  • امتناع از مصرف غذاهای بسیار ترش، شور، پرادویه و تند.
  • غذاها را به‌صورت آب‌پز، بخارپز و کبابی طبخ کنید و از مصرف غذاهای سرخ‌کرده بپرهیزید.

توصیه‌‌های تغذیه‌ای ویژه فصل پاییز

  1. مصرف سوپ جو، حریره جو، جعفری، ماش، سیر و پیاز،سوپ شیر با گشنیز
  2. نوشیدن شربت لیموترش تازه با عسل و دمنوش بابونه،خوردن شلغم
  3. نوشیدن جوشانده بسیار موثر: 10 عدد عناب با کمی عسل، شربت‌‌های حاوی دمنوش آویشن و مصرف دمنوش پونه یا عرق آن
  4. این حریره‌‌ برای کنترل علائم سرماخوردگی و رفع کوفتگی بدن مفید است: دو قاشق آرد را در دو لیوان آب سرد حل کنید؛ سپس 5 قاشق شکر یا عسل، 5 قاشق گلاب، یک قاشق روغن زیتون، کمی دارچین و کمی زعفران را مخلوط کنید و روی حرارت مرتب هم بزنید و هر ساعت یک نعلبکی به‌صورت گرم میل کنید.
  5. غرغره کردن و خوردن جوشانده عدس، غرغره سکنجبین یا آب و عسل و نمک و چند قطره سرکه روزی 5 تا 6 بار برای جلوگیری از التهاب گلو و درمان علائم سرماخوردگی و عفونت‌های گلو بسیار مفید است.
  6. استفاده از لعاب به‌‌دانه و جوشانده عناب باعث نرم شدن گلو و کاهش سرفه و گلودرد.

۱۰ دمنوش و چای مؤثر برای مقابله با سرماخوردگی

نعناع تند

منتول موجود در برگ‌های نعناع می‌تواند اثر بی‌حسی خفیفی روی گلو ایجاد کند و سرفه شما را از بین ببرد.همچنین، بررسی نعناع توسط دانشمندان یو اس دی ای نشان می‌دهد که دارای فعالیت‌های ضد میکروبی و ضد ویروسی قابل توجهی است.

بابونه

قرن‌هاست که افراد بسیاری از گل‌های خشک بابونه برای کمک به خواب بهتر استفاده میکنند.از آنجایی که یک خواب و استراحت کافی میتواند باعث بهتر شدن سرماخوردگی بشود بابونه یک گزینه مناسب است.چای بابونه به عنوان ضد التهاب عمل می‌کند، بنابراین در هنگام سرماخوردگی از آن استفاده کنید.

سرخارگل «اکیناسه»

اکیناشا سرخارگل از نوعی گل بنفش در آمریکای شمالی تهیه میشود و قبایل بومی آمریکا (سرخ‌پوست‌ها) به عنوان یک درمان سنتی در سرماخوردگی از آن استفاده میکنند. طبق مطالعات دانشمندان مصرف سرخارگل می‌تواند شانس ابتلاء به سرماخوردگی را تا ۵۸ درصد کاهش دهد و طول سرماخوردگی را کمتر از یک روز کاهش دهد. دم کردن آن به عنوان یک چای، یک راهکار مفید و بسیار مناسب برای تقویت سیستم ایمنی بدن است.

چای زنجبیل

چای زنجبیل برای درمان درد گلو، بسیار مفید است. مواد موجود در آن، به عنوان یک ضد التهاب قوی عمل می‌کند و همچنین از میکروارگانیسم‌هایی که می‌توانند منجر به عفونت شوند جلوگیری میکند.اگر سرماخوردگی شما با ناراحتی در ناحیه شکم و حالت تهوع همراه باشد، زنجبیل سبب تسکین درد میشود و علائم تهوع را از بین می‌برد.

توت فرنگی

توت فرنگی مملو از آنتی‌اکسیدان‌های تقویت کننده سلامتی است.شربت‌ها و عصاره‌های توت فرنگی می‌توانند طول و شدت علائم سرماخوردگی و آنفلوانزا را کاهش دهند.

چای نارون قرمز (در متون طب سنتی دردار و شجره البق)

پوست نارون قرمز به داشتن لیزاب و یا موسیلاژ فراوان معروف است. پوست نارون قرمز را بجوشانید و میل کنید برای سرماخوردگی عالی است. این ماده چسبناک و ژله مانند خارش و گلو درد را تسکین میدهد.

چای ریشه شیرین‌بیان

ریشه شیرین‌بیان یا Glycyrrhiza glabra، یک داروی گیاهی محبوب در طب چینی است. این دارو معمولاً برای درمان مشکلات گوارشی مانند سوزش سردل استفاده می‌شود.ریشه شیرین‌بیان دارای خواص ضد میکروبی و ضد ویروسی است. همچنین می‌تواند در درمان سرماخوردگی شدید و بدخیم نیز کمک کند.

چای ریشه گل ختمی

ریشه گل ختمی مانند نارون قرمز در متون طب سنتی دردار و شجره البق حاوی لیزاب و یا موسیلاژ (لیزاب‌ها دارای خاصیت ضد التهاب، مرطوب کنندگی، نرم کنندگی، چسبندگی و بادکننده هستند.) است که درد گلو را خیلی سریع التیام میبخشد. در سال ۲۰۲۰، محققانی که به دنبال یافتن اثرات ریشه ختمی بودند، دریافتند که این گیاه دارای خواص ضدالتهابی و آنتی اکسیدان نیز است. همچنین زمانی که احساس می‌کنید دچار حساسیت‌های فصلی و آب و هوایی شده اید، استفاده از این چای به شما توصیه میشود.

چای سبز

چای سبز می‌تواند بدن را در مقابله با عفونت‌ها مقاوم کند. این چای ضد ویروس،سرشار از آنتی اکسیدان است.شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد چای سبز می‌تواند از آنفلوانزا و سرماخوردگی جلوگیری کند.

چای لیمو

کارایی خوب لیمو در برابر سرما، به دلیل وجود داشتن ویتامین C در این میوه است. لذا لیمو را در هر ترکیب گیاهی مورد علاقه خود قرار دهید. همچنین یک ترکیب اثربخش دیگر هم امتحان کنید، نصف یک لیمو را فشرده و درون آب داغ یا چای بریزید حال مقداری عسل به آن اضافه کنید.این ترکیب فوق العاده است حتما امتحان کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *