زمان تخمینی مطالعه: 7 دقیقه

فال قهوه چیست؟

قهوه خاصیت آرام بخشی و تسکین دارد.
فال قهوه عبارتند از نشانه و علامت‌هایی که از تفاله قهوه در فنجان تشکیل میشود. فقط قهوه ترک برای فال قهوه استفاده می‌گردد.
پس از تهیه‌ی قهوه به روش قهوه ترک، مقداری از تفاله‌ی آن را در قهوه میریزند. کمی صبر میکنند تا ته نشین گردد. پس از نوشیدن قهوه، تفاله‌ی آن جهت فال قهوه استفاده میشود. تفاله ته نشین به شکلها و تصاویر مختلف شباهت دارد.
برای پیشگویی دقیق فال، هرکسی که می‌خواهد فال را تفسیر کند، باید به تفاسیر و تعابیر مربوط به صور فلکی آشنایی داشته باشد.شکل صور فلکی باید در فنجان تقریبا مشخص باشد. در تفسیر فال قهوه شکلهای تیره ملاک هستند. مردم در همه‌ی نقاط جهان از جمله ایران علاقه‌ی خاصی به فال قهوه دارند. این فال که پس از نوشیدن قهوه ترک انجام می‌شود تاریخچه‌ی جالب و همچنین آداب و رسوم خاصی دارد.

تاریخچه فال قهوه

در زمان چین باستان هنری رواج داشت به نام تفسیر تفاله چای. افراد اهل فن پس از اتمام چای که در فنجان های زنگوله شکل صرف شده بود، تفاله های ته فنجان را بررسی کرده و به دلیل نزدیکی اشکال تشکیل شده به حروف و کلمات چینی آن ها را تفسیر می نمودند. این افراد باور داشتند که می‌توان با خواندن ته فنجان، آینده را پیش بینی کرد.

این شیوه در نزد اعراب و با استفاده از تفاله‌ی قهوه مرسوم شد. اعراب از نخستین کسانی بودند که قهوه را کشف کردند. کاشتن و نوشیدن آن تا صدها سال جزو اسرار این قوم بود. آنها ابتدا قهوه را بدون بو دادن و به صورت خام دم می‌کردند. نتیجه‌ی آن یک نوشیدنی رقیق مانند چای سبز بود. سالها بعد، آنها شیوه‌ تهیه قهوه‌ خود را تغییر دادند به این صورت که ابتدا قهوه را برشته، آسیاب و سپس دم کردند. در آن زمان مرکز کشت قهوه در یمن بود و کم کم استفاده از آن در سراسر شبه جزیره‌ی عربستان رواج پیدا کرد. بعدها نیز قهوه توسط پادشاهان عثمانی به ترکیه رسید. از زمان اعراب به تفسیر نشانه های باقیمانده از قهوه در ته فنجان، فال قهوه گویند.

فال قهوه در چین

یکی از روش های رایج برای پیشگوئی آینده، فال قهوه است. پیشینه این هنر به چین باستان بر می گردد. در آن زمان، راهبان بودائی مراسم مخصوص نوشیدن چای داشته که در فنجان های کاسه مانند سرو می شده. پس از نوشیدن چای، شکل هایی که تفاله ها در ته فنجان ایجاد می کرده اند را خوانده و آنها را به رویدادهایی از آینده نسبت می دادند.
عرب ها تا چند صد سال کشت و تولید قهوه و نوشیدنی آن را در انحصار خود داشتند. اما بعدها، در اواخر قرن ۱۸ میلادی قهوه به یکی از نوشیدنی های محبوب اروپای غربی و آمریکا تبدیل شد.

خواندن قهوه توسط عرب هایی استفاده شد که برای نخستین بار دانه های آن را در سال ۶۰۰ پیش از میلاد مسیح کشف کرده بودند.

خواندن نشانه ها با استفاده از ته مانده قهوه یا تفاله چائی در ته فنجان را تاسیوگرافی (tasseomancy) به معنای فال قهوه می نامند.

همان طور که گفتیم اعراب صدها سال راز کشت و دم کردن قهوه را مخفی کرده و در انحصار خود نگه داشته بودند.

کشت قهوه در یمن

قهوه ابتدا در یمن کشت شد. سپس به دیگر کشورهای عربی ارسال گردید. اما پس از آن از طریق عثمانی به ترکیه وارد شد.
در آن زمان قهوه از دو مسیر به اروپا راه پیدا کرد؛ یکی از طریق زمین و امپراتوری عثمانی و دیگر از راه تجارت دریای و بندرهای یمن.

هنگامی که ترک ها مجبور به رفع محاصر شهر وین در سال ۱۶۸۳ میلادی شدند، ۵۰۰ کیسه از قهوه های خود را در آن منطقه جا گذاشتند. یک تاجر لهستانی از این فرصت استفاده کرده و نخستین قهوه خانه را در اروپا تاسیس کرد. همین موضوع موجب شد تا قهوه به یکی از نوشیدنی های محبوب قشر متوسط اروپا تبدیل شود.
پیرو این مسائل، شغلی جدید به عنوان باریستا شکل گرفت که در واقع بارتندرهایی بودند که در دم کردن قهوه مهارت ویژه ای داشتند.

مهارت در تشخیص قهوه خوب به اندازه ای در میان عموم مردم مهم شد که تجارت های فرعی همانند Cup-women شکل گرفتند. فال گیری هم رواج یافت و فال قهوه را در بسیاری از آثار ادبی آن دوران می توان مشاهده نمود.
نخستین فالگیرها تجارت خود را در پاریس آغاز کردند و به تدریج این هنر به آلمان رسید.
در کشور آلمان حزبی جهت منع زنان از مصرف قهوه تشکیل شد. زیرا تصور می شد که قهوه موجب نازائی آنها می شود. اما سال ها بعد در ۱۷۴۲، رساله ای مبتنی بر مزیت های قهوه برای بدن منتشر شد. پس از آن نیز مردم لهستان به این نتیجه رسیدند که در ته فنجان های قهوه می توان آینده و سرنوشت انسان ها را دید.

روش انجام فال قهوه به چه صورت است؟

این روش عموما با نیروی ذهنی صورت می پذیرد. برای فال قهوه باید از قهوه ترک که پودر آرد مانند و نرمی است، استفاده شود. برای این منظور، پس از دم کردن قهوه و نوشیدن آن، ته مانده قهوه به طوری که کمی آب هم داشته باشد، در ته فنجان باقی می ماند. سپس نعلبکی را روی آن گذاشته و فنجان را بر می گردانند. پس از چندین دقیقه نعلبکی را از زیر فنجان بر میدارند. پس از کمی چرخاندن به دو طرف (به منظور پخش شدن قهوه روی آن)، آن را به دیواره فنجان تکیه داده و دوباره کنار می گذارند تا مایع قهوه کمی خشک شود.

در این مرحله، فردی که توان تشخیص نشانه ها و تفسیر آنها را دارد و به فالگیر موسوم است، فال فرد را میگیرد.

اولین فالگیران قهوه

موج محبوبیت قهوه باعث ساخت شغل های جانبی شد. از جمله پر سابقه‌ترین و ماندگارترین آن شغل‌ها، پیشگویی با تفاله قهوه یا همان فال قهوه‌ی امروزی توسط زنان فالگیری بود که به Cup Women شهرت داشتند. اولین گروه این پیشگویان، کار خود را در پاریس شروع کردند و سپس آن را در آلمان گسترش دادند.

طریقه درست کردن قهوه به چه صورت است؟

به اندازه هر نفر یک قاشق پر مربا خوری قهوه در قهوه جوش میریزیم. همچنین به اندازه هر یک قاشق قهوه یک فنجان آب، و به اندازه هر تعداد قاشق نصف آن شکر اضافه می کنیم.
خوب هم می زنیم. حالا روی آتش می گذاریم با حرارت کاملا ملایم. چند بار آن را بهم می زنیم تا کف بالای آن جمع شود. در این لحظه قهوه جوش را از روی آتش بر می داریم. بگونه ای به همراه کف در فنجان ها میریزیم.

در اینجا به معنای تعدادی از رایج ترین نقوش و نمادها میپردازیم

حلقه یا دایره : انجام یک معامله، خواستگاری و نامزدی
حلقه هایی که نقطه هایی در میانشان باشد: میل به داشتن فرزند تحقق مییابد
آتش بازی: مشاجره، مشکلات شخصی ناگوار
مربع: خانه تازه
خطوط: سفر، یک پروژه که اگر خط مشخص و واضح باشد به معنای موفقیت آمیز بودن آن است
•شمع: محقق شدن یک آرزو، دریافت کمکی از ماورا و قابلیت عمل کردن به یک قول
سب سوار: مرد تازه ای در زنگی، اخبار خوش، نامزدی
گربه: یک شخص دمدمی مزاج (اگر سفید باشد خوب و اگر سیاه باشد بد است)
صلیب: پیروزی در یک کار سخت
نردبام: موفقیت اجتماعی، ترقی، تغییر
پنجره باز: یک شکست خوش عاقبت
طاووس: شکوه و جلال، تجمل، چیزی که موجب افتخار شود
پروانه: بوالهوسی
ماهی: پولی که میزان آن متناسب با اندازه ماهی است
پرنده: خبر خوش
موش(صحرایی): دزدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *