زمان تخمینی مطالعه: 10 دقیقه

تاثیر قهوه روی بدن چگونه است؟

مصرف قهوه بر بدن در صورت مصرف روزانه بسیار چشمگیر می باشد به همین خاطر این روزها طرفداران زیادی پیدا کرده است؛طوری که بسیاری از دوستداران قهوه هر روز آن را مینوشند. البته قهوه هم مانند هر ماده ی غذایی دیگری فواید و مضراتی دارد. و نکته ی مهم، رعایت تعادل در مصرف آن است. اگر به قهوه علاقه دارید شاید مطلب ” فال قهوه | تاریحچه ” براش ما جذاب باشد.

مزایای مصرف قهوه

قهوه توانایی افزایش سطح انرژی را دارد و باعث رفع احساس خستگی و خواب آلودگی می شود که این به دلیل وجود کافئین موجود در آن است. با نوشیدن قهوه انتقال‌ دهنده عصبی به نام آدنوزین که در مغز وجود دارد توسط کافئین مسدود می‌شود که دیگر انتقال دهنده‌های عصبی مانند دوپامین را افزایش می‌دهند و منجر به افزایش نورون‌ها می‌گردد.

در مطالعات انجام شده محققان دریافتند که قهوه عملکردهای مختلفی روی مغز از جمله افزایش سطح انرژی،بهبود خلق و خوی،تقویت حافظه،افزایش سطح هوشیاری و … دارد. همچنین دانه‌های قهوه دارای خواص مغذی‌ای هستند یک فنجان قهوه ممکن است حاوی ویتامینB2 ، ویتامینB5 ، پتاسیم، منیزیم و ویتامین B3 باشد.

کافئین موجود در قهوه یکی از موادهای طبیعی است که به چربی‌سوزی کمک می‌کند که در مکمل‌ های چربی ‌سوزی هم وجود دارد. دانشمندان در تحقیق بر روی قهوه دریافتند که کافئین توانایی افزایش میزان متابولیک از 3٪ تا 11٪ را دارد.

اثرات مثبت :

  1. کاهش احتمال ابتلا به سرطان
  2. بهبود روحیه
  3. تثبیت بهتر خاطرات
  4. افزایش قدرت هنگام ورزش
  5. افزایش سطح انرژی
  6. بهبود و افزایش هوشیاری
  7. کمک به کاهش چربی
  8. محافظ کبد
  9. کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2
  10. درمان افسردگی و نشاط آور

معایب مصرف قهوه :

چنانچه بخواهیم درباره‌ی مضرات قهوه سخن بگوییم،باید اعتراف کنیم متاسفانه این نوشیدنی محبوب عوارض جانبی نامطلوبی برای‌تان به همراه دارد. مضرات نوشیدن قهوه به روییدن زگیل روی زبان یا کهیر زدن بدن‌تان محدود نمی‌شود، بلکه عوارض جانبی آن واقعا جدی و خطرناک هستند.

اثرات منفی :

  1. افزایش فشار خون
  2. افزایش تولید اسید
  3. ایجاد مشکلات معده و اختلال در گوارش
  4. سوزش و رفلاکس
  5. تاثیر بر مغز و دستگاه عصبی مرکزی
  6. جلوگیری از جذب مواد مغذی
  7. افزایش چربی بدن
  8. ملین و ادرارآور
  9. افزایش خطر حمله‌ی قلبی در بین جوانان
  10. مضر برای مبتلایان بیماری نقرس
  11. تداخل در خواب شبانه
  12. ایجاد سوء هاضمه
  13. افزایش خطر سقط جنین
  14. مضر برای افراد دارای دیابت نوع ۲
  15. احتمال اوردوز در اثر مصرف بیش از حد کافئين
  16. خطر آلرژی به کافئین
  17. جلوگیری از بهبود و بازسازی نقص شنوایی

سایر عوارض جانبی و مضرات قهوه

  • در صورت مصرف بیش از اندازه قهوه، ممکن است خطر ابتلا به نقرس را افزایش یابد.
  • افراد بین 18 تا 45 سالی که مدام و به صورت روزانه قهوه می‌نوشند نسبت به سایر افراد،بیش‌تر در معرض خطر ابتلا به فشار خون خفیف قرار دارند؛و به همین خاطر احتمال ابتلای آن‌ها را به اختلالات قلبی و عروقی را افزایش می‌دهد.
  • طبق تحقیقات انجام شده بر روی قهوه،بانوانی که روزانه بیش از 250میلی‌گرم کافئین مصرف می‌کنند در مقایسه با بانوانی که هرگز قهوه نمی‌نوشند،بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری فیبروسیستی پستان قرار می‌گیرند.(اگر مصرف کافئین تا بیش‌ از ۵۰۰ میلی‌گرم در روز افزایش یابد، احتمال ابتلا به بیماری فیبروسیستی پستان نیز تا 230% بالاتر می‌رود.)
  • طبق مطالعاتی در دانشگاه آلاباما،بانوانی که به مصرف زیاد قهوه اعتیار دارند تا 70% بیشتر از سایر افراد در معرض ابتلا به بی اختیاری ادرار و نشت ادرار از مثانه قرار می‌گیرند.
  • مصرف بیش از اندازه‌ی کافئین میتواند باعث بروز سردردهای بسیار شدید بشود. که حتی بعد از ترک قهوه هم امکان دارد به این سردردهای وحشتناک دچار شوید.
  • زنان یائسه‌ای که مقدار زیادی قهوه می‌نوشند،غالبا بیش‌تر با علایم وازوموتور (گر گرفتگی) مواجه می‌شوند.
  • مصرف حداقل دو نوشیدنی کافئین‌دار در یک روز پیش از رابطه‌ی جنسی،خطر سقط جنین خود به خودی را افزایش می‌دهد.
  • مصرف کافئین توسط مرد پیش از رابطه‌ی جنسی شدیدا باعث از دست رفتن طبیعی محصول لقاح در رحم زن می شود.

افراط در مصرف قهوه چه تاثیر منفی بر روال عادی زندگی دارد؟

بسیار از مردم تصور می کنند که مصرف قهوه فقط تاثیرات مثبت در بدن دارد در صورتی که افراط در مصرف این نوشیدنی،در برخی افراد عوارض جانبی منفی ای در پی خواهد داشت به عنوان مثال اضطراب،وحشت زدگی،خواب نا آرام،بی خوابی و وابستگی به کافئین.

افرادی که به مصرف کافئین وابستگی دارند، 12 تا 24 ساعت بعد از آخرین دوز کافئین، می توانند حالت «ترک اعتیاد به کافئین» را تجربه کنند. این حالت ظرف 24 تا 48 ساعت رفع می شود و اصلی ترین نشانه ی آن سردرد است. زیاده روی در مصرف کافئین حتی می تواند منجر به مرگ شود.

قهوه فوری با قهوه معمولی چه تفاوتی دارد؟

این روزها در قفسه فروشگاه ها در میان انواع قهوه دانه ای، پودری یا کافی میکس شاهد انواع قهوه های فوری هستیم، اما این قهوه چه فرقی با قهوه معمولی دارد؟ دانه قهوه همچون دانه های دیگر حاوی فیبر نامحلول است؛ یعنی اگر دانه قهوه را آسیاب کرده و در آب بجوشانیم فیبر آن رسوب و رنگ قهوه در آب جوش حل می شود. حال اگر در صنعت با صافی رسوب را حذف و محلول حاصل را تبخیر، خشک و آسیاب کنند «قهوه فوری» به دست می آید که به محض ریختن آن در آب جوش، قهوه، آماده مصرف است.

البته رنگ انواع قهوه فوری ممکن است با یکدیگر متفاوت باشد و این موضوع به نوع قهوه و روش خشک کردن آن بستگی دارد و نشان دهنده فساد یا تعیین کننده کیفیت و طعم محصول نیست. اغلب قهوه های پودری معمولی عطر و طعم اصیل خود قهوه را می دهد، اما به دلیل آن که قهوه فوری طی فرآیند حرارتی تا حدودی عطر و طعم خود را از دست می دهد گاهی آن را با شیر، شکر، شکلات، فندق، کارامل یا کاپوچینو طعم دار می کنند.

تاثیر قهوه بر روی دندان ها

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که به طور متعادل از قهوه استفاده کنید باید به شما بگوییم که این نوشیدنی می تواند از پوسیدگی دندان جلوگیری کند. دانشمندان برزیلی به این نتیجه رسیدند که ترکیبی در قهوه به نام trigonelline  و آنتی اکسیدان پلی فنل از پوسیدگی دندان و ایجاد سوراخ روی دندان ها جلوگیری می کند و این تاثیر فوق العاده قهوه بر دندان هاست.

نکته : البته دقت کنید که قهوه اسیدی است و رنگ دانه های موجود در قهوه می تواند در طولانی مدت داخل دندان نفوذ کرده و باعث تغییر رنگ دندان های شما شود پس بعد از نوشیدن قهوه دندان های خود را مسواک کنید و یا از آدامس های بدون قند استفاده کنید.

تاثیرات کافئین بر دستگاه عصبی مرکزی :

  • اضطراب
  • هراس
  • عصبانیت
  • تحریک پذیری
  • خواب آلودگی

مقدار مجاز مصرف قهوه در روز چقدر است؟

به طور کلی مقدار مجاز مصرف قهوه در روز برای افراد سالم 3 فنجان قهوه در روز است. فرد برای تعیین زمان های آن شخص می تواند بر اساس برنامه کاری و شرایط و فعالیت های خود تقسیم بندی را انجام دهد.

شما می توانید به منظور کارایی بهتر سیستم بدنی خود در زمان های زیر یک فنجان قهوه را مصرف نمایید:

  • برای بالا بردن سطح انرژی در شروع روز و صبح ها می توانید یک فنجان قهوه نوش جان کنید.
  • برای بالا بردن توان بدنی و افزایش سوخت و ساز قبل از ورزش میتوانید یک فنجان قهوه میل کنید.
  • همچنین در هنگامی که در دوره رژیم هستید، می توانید به عنوان میان وعده نیز از یک فنجان قهوه استفاده کنید.

مقدار مجاز قهوه مصرفی برای بانوان در روز چقدر است؟

شاید بتوان گفت که مصرف قهوه در مردان بیشتر به صورت کاری است. یعنی اغلب مردان با اینکه روزانه مجاز به مصرف 300 میلی گرم قهوه در طول روز هستند، اما به میزان یک فنجان در ابتدای روز و یک فنجان در طول روز و یا در حین کار بسنده می کنند. اما بانوان اکثرا به دنبال داشتن رژیم های غذایی و بودن به دنبال راهی برای احساس سیری طولانی تر بیشتر از مردان قهوه مصرف می کنند. اما میزان مصرف قهوه در روز برای خانم ها چقدر است؟ این میزان همانطور که گفته شد، می تواند 300 میلی گرم و یا در نهایت 400 میلی گرم در روز برای یک خانم که کاملا سالم بوده و هیچگونه بیماری زمینه ای ندارد، مجاز است. البته بانوانی که سالم هستند، باید در مصرف میزان قهوه به موارد زیر نیز دقت داشته باشند:

برای بانوانی که هیچ بیماری زمینه ای ندارند و مصرف قهوه آنها به میزان 400 میلی گرم در روز است توصیه میگردد حتما به صورت دوره ای به انجام چکاپ سینه بپردازند؛ زیرا مصرف کافئین در برخی بانوان ممکن است سبب ابتلا به کیست پستان گردد.

همچنین بانوانی که یائسه هستند نیز باید بدانند که مصرف کافئین بیش از 300 میلی گرم برای آنها ممکن است سبب بروز و تشدید علائم یائسگی مانند گر گرفتگی شود.

کودکان مجاز به مصرف چه میزان قهوه در طول روز هستند؟

در مورد مصرف قهوه توسط کودکان بهتر است سخت گیری انجام بشود. زیرا ممکن است کافئین موجود در قهوه،موجب بیشتر شدن فعالیت آنها و بی خوابی گردد. اما از نظر متخصصان تغذیه،کودکان هم می توانند در طول روز قهوه بنوشند.

به طور کلی مقدار مجاز قهوه مصرفی برای کودکان طبق فرمول زیر به دست می آید :

برای محاسبه میزان مجاز قهوه در کودکان باید به ازای هر کیلوگرم 3 گرم قهوه را برای فرزندتان در نظر بگیرید.(مثلا اگر کودک شما 20 کیلوگرم است، مجاز به مصرف 60 میلی گرم قهوه در طول روز می باشد.)

میزان کافئین قهوه :

میزان کافئین در یک فنجان قهوه دمی (حدود 240 میلی لیتر) تقریبا بین 95 الی 200 میلی گرم است که میزان کافئین در همین اندازه چای، در حدود 14 الی 70 میلی گرم می باشد.

نکاتی مهم در مصرف قهوه :

  • زنان باید در زمان بارداری میزان مصرف قهوه را با پزشک خود در میان بگذارند.
  • افرادی که فشار خون بالا دارند یا مبتلا به بیماری های قلبی هستند باید کمی بیشتر مراعات کنند.
  • کافئین قهوه حدود ۵ الی ۶ ساعت در بدن باقی می ماند پس بهتر است که قبل از خواب قهوه ننوشید، البته می توانید از قهوه های بدون کافئین نیز استفاده کنید یا قهوه تان را با آب داغ ترکیب کرده سپس میل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *