زمان تخمین زده شده مطالعه: 6 دقیقه

امروزه استفاده از مژه جزو ثابت و ضروری در میکاپ می باشد. با استفاده از آن چشم ها گیرا و خیره کننده میشوند. استفاده از مژه مصنوعی فقط مربوط به یک دهه یا یک قرن پیش نیست بلکه پیشینه تاریخی دارد. اختراع مژه مصنوعی به مصر باستان برمی‌گردد. در مصر باستان، زنان و مردان زیادی برای محافظت از چشم‌هایشان در برابر نور خورشید، از مژه مصنوعی استفاده می‌کردند. سال‌ها بعد، رومیان باستان داشتن مژه‌های کوتاه را از نشانه‌های کهن‌سالی می‌دانستند. آن‌ها با استفاده از پودر زغال مژه هایشان را پرپشت نشان میداند.

مژه مصنوعی و آشنایی کامل با آن

در اوایل قرن نوزدهم، داشتن مژه‌های بلند اهمیت بیش‌تری پیدا کرده بود. در سال ۱۹۱۱، یک مخترع کانادایی نسخه اولیه مژه مصنوعی‌های امروزی را ابداع کرد. نسخه‌های امروزی این محصول از الیاف مصنوعی، ابرشم و موی حیوانات تهیه می‌شوند و نسبت به نمونه‌های اولیه، خطرات کم‌تری دارند.

انواع مژه مصنوعی

نواری

این نوع مژه‌ها در دو نوع در بازار موجود می باشد. نوع اول و معمول آن، مژه‌ها روی نوارهای مشکی و نسبتا ذخیم قرار گرفته‌اند که مناسب افرادی می باشد که برای آرایش از خط چشم استفاده می کنند و آرایش چشم غلیظ‌تری دارند.
نوع دوم مژه ها بر روی نوارهای نامرئی قرار گرفته‌اند. این مژه‌ها بر روی چشم بسیار طبیعی هستند همچنین می‌توان حتی بدون داشتن آرایش چشم از آن‌ها استفاده کرد و در طول متفاوت هستند.

کامل

مژه مصنوعی کامل: رایج ترین نوع مژه است. برای افرادی که وقت زیادی ندارند مناسب است. مژه ها روی نواری که به پلک میچسبد قرار دارند.
نیمه: روی نوار کوتاه تری قرار گرفته. فقط نیمه بیرونی پلک را پوشش می دهد. این نوع مژه ها طبیعی تر به نظرمیرسد. وقت زیادی نمیگیرد. مژه مصنوعی نیمه برای هر دونوع چشم افتاده و گربه ای مناسبند. گوشه ی رو به بالای این نوع مژه ها، قسمت بیرون چشم را بالا کشیده و خط مورب و زیبای چشم را بیشتر جلوه می دهد.

دانه ای

مژه مصنوعی دانه ای هم یا به صورت تکی است یا به صورت دسته ای که به آن خوشه ای می گویند. این مدل، طبیعی ترین نوع مژه مصنوعی است. این مدل وقت زیادی از شما میگیرد. میکاپ آرتیست های حرفه ای بیشتر از این نوع مژه ها استفاده می کنند. هر کدام از این سه نوع مژه، انواع مختلفی با اندازه ها و فرم های متفاوت دارند. از جمله طبیعی، پر پشت، بلند و غیره.

مغناطیسی یا مگنتی

از انواع مژه مصنوعی‌های موجود در بازار که از دو بخش مجزا تشکیل شده. شاید در حین پروسه گذاشتن و برداشتن این مدل، تعدادی از مژه‌های خودتان کنده شود (طبیعی است). امروزه می‌توانید مژه‌های خوشه‌ای یا دانه‌ای را هم به صورت مگنت‌دار تهیه کنید.

فانتزی

این مژه مصنوعی با طرح‌ها و رنگ‌های متنوع در بازار موجود هستند. از انواع پرفروش این مژه‌ها، می‌توان به مژه‌های رنگی و رنگین‌کمانی، طاووسی، نگین‌دار، اکلیلی و … اشاره کرد

اکستنشن مژه

بهترین روش برای کسانی که تمایل زیادی به داشتن مژه‌های بلند و پرپشت دارند. این مدل برای کسانی که وقت زیادی ندارند مناسب است. این مدل از مژه نیاز به مراقبت و نگه‌داری زیادی دارد. همچنین، این روش هزینه نسبتا بالایی دارد.
کلینیک مطمئنی را برای اکستنشن کردن مژه‌هایتان انتخاب کنید. این پروسه حداقل ۲ ساعت زمان می‌برد. در طول این زمان، شما باید روی تخت مخصوص کلینیک دراز بکشید و زیر مژه‌هایتان یک پارچه تمیز و سفید قرار بدهید. این مژه‌ها با چسب مخصوص در جای خود قرار می‌گیرند و بین ۳ تا ۴ هفته دوام دارند.

کدام مژه مناسب کدام فرم چشم

چشم ریز

افرادی که چشم‌های ریز و کوچکی دارند بهتر است مژه هایی را انتخاب کنند که زیاد جلب توجه نکند. در این روش در بعضی مواقع تعدادی از مژه هایتان کنده میشود. این فرایندی طبیعی است. همچنین مصنوعی بودن مژه ها کاملا مشخص می‌شود.

درشت

افرادی که چشم های درشتی دارند می‌توانند با استفاده از مژه‌های بلند بر گیرایی چشم‌های خود بیفزایند. اگر چشم های درشت و گرد دارید یا قسمت سفیدی چشم هم از بالای عنبیه و هم از پایین عنبیه دیده میشود، بهتر است که از مژه هایی استفاده کنید که طول بیشتری دارند. همچنین قسمت مرکزی مژه ها دارای قوس باشد. این مدل از مژه ها در عین حفظ زیبایی و درشتی چشمانتان را کشیده و خوش فرم‌تر نشان می‌دهند.

پف دار

برای چشم‌های پفی و یا پلک افتاده مژه مصنوعی را انتخاب کنید که قسمت مرکزی مژه پرتر و طولانی‌تر باشد و قابلیت پوشاندن پلک شما را داشته باشد.

اگر تراکم مژه هایتان خیلی کم است، مژه مصنوعی انتخاب کنید که موهای آن به هم ریخته بوده و حالت ضربدری داشته باشد. زیرا بهتر روی مژه‌های کم پشت قرار می‌گیرد

نکات بسیار مهم در استفاده از مژه مصنوعی

  • هرگز از مژه استفاده شده دیگران استفاده نکنین
  • حتما سطح چسبنده مژه رو کاملا تمیز کنین و بعد ازش استفاده کنین
  • هیچ وقت موقع خواب، مژه مصنوعی به چشم نداشته باشین
  • اگه چسب مژه خیلی محکمه و از روی پلک کنده نمیشه، با کمی روغن، گوشه های پلک رو ماساژ بدین و خیلی آروم مژه رو جدا کنید

عوارض استفاده از مژه مصنوعی

  • کاهش خون‌رسانی به محل رویش مژه‌ها و در نهایت، ریزش و کم‌پشتی مژه
  • ریزش و کم‌پشتی به علت فشار ناشی از قرارگیری مژه مصنوعی
  • اگزما و حساسیت پوست نازک و لطیف پلک
  • التهاب، قرمزی و خارش چشم‌ها و پلک‌ها
  • عفونت و زخم قرنیه
  • کاهش قدرت بینایی و در مواردی، نابینایی
  • به وجود آمدن گل‌مژه
  • سندروم خشکی چشم‌ در اثر استفاده مکرر

چطور مژه را برداریم

به کمک یک گوش‌پاک‌کن آغشته به شیر‌پاک‌کن، به آرامی مژه‌ها را ماساژ دهید. پس از چند دقیقه، مژه‌ها راحت برداشته میشوند
بهتر است که مژه‌ها را برای ساعت‌های طولانی استفاده نکنید. به صورت کلی، ۱۲ ساعت سقف استفاده از مژه مصنوعی ( از هر مدلی) است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *