زمان تخمینی مطالعه: 6 دقیقه

حجامت یا Cupping therapy یکی از روش های رایج در طب سنتی است. با تسهیل جریان خون در منطقه مورد نظر، به درمان بیماری های مختلف کمک می کند. تشخیص این که حجامت برای چه بیماری مناسب است و برای چه بیماری مناسب نیست بر عهده متخصص این رشته است.
در کشور چین در هزاران سال قبل Cupping انجام می شده و حجامت اسلامی با ظهور اسلام شروع گردیده است و از سنتهای پیامبران به شمار می آید.
در روایتی از رسول اکرم صلی الله علیه و آله آمده است : « زمانی که به آسمان هفتم صعود کردم هیچ ملکی از ملائک از من گذر نکرد مگر اینکه به من گفت یا محمد ( ص ) حجامت کن و امتت را به حجامت کردن امر فرما.

این روش دارای سابقه تاریخی هفت هزارساله می باشد.

روش انجام

پس ازمعاینه موضع مورد نظر ضدعفونی گشته سپس بالیوان حجامت که بصورت یکبارمصرف ساخته شده به مدت چنددقیقه بادکش می شود بعد از ایجاد انبساط چند خراش سطحی ایجادمی گردد آنگاه به تناسب وضعیت جسمی ؛بالینی وعروقی بیماردرسه الی پنج مرحله ازوی خون گرفته می شود.این عملیات مجموعادرمدت حدود ۲۰ دقیقه انجام می شود که خون گرفته شده حداکثر به ۵۰تا۷۰ سی سی بالغ می گردد.

فواید

از حجامت چینی در درمان دردهای عضلانی- اسکلتی استفاده میشود بعلاوه این روش در مشکلات زیر کاربرد دارد:

  • آسم و آلرژی
  • اختلالات و درد قاعدگی
  • اختلالات پوستی
  • سم زدایی
  • سردردهای عصبی ومیگرنی
  • برخی بیماریهای عفونی؛ هورمونی و غدد
  • اعتیاد به مواد مخدر
  • دلهره و ترس
  • زردی نوزاد
  • ریزش مو و شوره سر

بیشترین کاربرد این روش در بعد پیشگیری است و با مکانیزم‌های مختلفی از جمله تنظیم سیستم ایمنی، تنظیم ترکیبات شیمیایی و هورمونی خون و تنظیم سیستم اعصاب خودکار بدن از ابتلا به انواع بیماری‌ها پیشگیری می‌کند.

مزیت های حجامت نسبت به سایر روش های درمان چیست؟

مزیتهای درمان با حجامت را می توان بدین شرح بیان کرد:

  1. حجـامت یک روش درمانی بدون عوارض جانبی است
  2. حجـامت برای تمامی سنین (به جزچهارماه اول زندگی )کاربرد دارد
  3. حجـامت هیچگونه وابستگی فنی ؛علمی وابزاری به خارج از کشور ندارد
  4. حجـامت یک دستوردینی است توان جلب تاثیرات روانی در آن بالاست و از این طریق علاوه بر افزایش سطح درمان پذیری موجب تقویت فرهنگ و اعتقادات مذهبی و ارتباط انسان با خدا می شود

چه افرادی نباید انجام دهند؟

  1. افرادی که باتعریف طب اسلامی و طب سنتی دچار غلبه شدید بلغم هستند
  2. کودکان از بدو تولد تا چهار ماهگی
  3. زنان باردارتا ماه چهارم بارداری
  4. زنان درمدت ایام عادت ماهیانه
  5. افراد دارای کمبود پلاکت خون
  6. افرادی که دچار فشارخون مقطعی بالاهستند

عوراض

Cupping به روش طب چینی داری عوارضی نیست. عارضه ماندن بافت اسکار که در حجامت ایرانی وجود دارد در این روش وجود ندارد و محل زخم (اسکار) به هیچ عنوان باقی نمی ماند. فقط در برخی از افراد به دلیل ترس یا گاهی از دست دادن خون ممکن است افت فشار خون اتفاق بیفتد.

آمادگی و شرایط قبل از انجام

  • یک هفته پیش از انجام حجامت از شربت سرکه انگبین ، انار شیرین و سیب شیرین استفاده گردد .
  • درصورتیکه جزء افراد پرخون و با غلظت خون بالا هستند می توانند در یک هفته پیش از انجام‌ Cupping از مواد غذائی و گیاهی مانند دمنوش آویشن و عناب ، آش بلغور ، آب زرشک و سوپ جو استفاده نمایند.
  • از پرخوری و خوردن خوراکهای سودا زا پرهیز گردد .
  • حداقل ۱۲ ساعت قبل از انجام حجامت از خوردن غذاهای سرد مزاج همچون لبنيات ، برنج ، ماهی ، مرغ و تخم مرغ ، سالاد الویه و … خودداری گردد . برای آشنایی با انواع طبع و مزاج ها اینجا کایک کنید.
  • حداقل ۱۲ ساعت قبل از انجام این روش از مصرف دخانیات ، مواد خوراکی حاوی کافئین ( چای ، قهوه ، نوشابه و کاکائو ) خودداری گردد .
  • هرگز با شکم خالی و گرسنه اقدام به Cupping ننمائید .
  • حداقل تا ۶ ساعت قبل از انجام حجامت اقدام به استحمام نمایید .
  • از انجام فعالیت های سنگین قبل از انجام Cupping خودداری گردد .
  • از انجام مقاربت و هیجان های عصبی و تنش های روحی قبل از انجام حجامت خودداری گردد .
  • افراد با بنیه بدنی ضعیف ، افراد با بیماری های خونی از انجام Cupping خودداری و یا با صلاحدید پزشک متخصصی طب سنتی اقدام به حجامت نمایند .
  • انجام حجامت در افراد باردار ممنوع می باشد .

در تقسیم بندی کلی می توان حجامت را به دو نوع حجامت خشک یا بادکش و حجامت تر یا خونگیری تقسیم بندی کرد.

حجامت عام چیست؟

محل حجامت عام بین دو کتف است. ابتدا به وسیله لیوان مکش مخصوص، خون‌های آلوده در نقطه خاصی جمع می‌شود و سپس توسط تیغ چند خراش سطحی ایجاد می‌کنند. این کار درد بسیار مختصری دارد. سپس خون‌های آلوده وارد لیوان شده و دور ریخته می‌شود.

تفاوت حجامت و بادکش در چیست؟

درحقیقت حجامت و بادکش درمانی تفاوتی ندارند. این روش نوعی از بادکش درمانی است، قبل از قراردادن این بادکش‌ها بر روی پوست چندین خراش در آن موضع ایجاد می‌کنند و سپس بادکش را بر روی آن گذاشته و با اعمال خلاء موجب خروج خون می‌شوند. پیروان این روش معتقدند این کار موجب تصفیه خون و فواید سلامتی متعددی برای بدن می‌شود.
ایدۀ پشت حجامت اعتقاد پیروان آن به طب اخلاطی است. طب اخلاطی به معنای دخالت چهار عنصر خون، بلغم، صفرا و سودا در سلامت بدن است. براساس این اعتقاد بیماری‌های ناشی از ازدیاد خون در بدن به‌وسیلۀ Cupping درمان می‌شوند. دو مورد از تحقیقات انجام‌شده در سال 2011 بر روی اثر تسکینی درد در روش حجامت و بادکش درمانی نشان می‌دهند زمانی که این دو روش در کنار داروهای متعارف استفاده شوند اثر درمانی قابل‌ملاحظه‌ای خواهند داشت.

آیا همه پزشکان این روش را به بیماران توصیه میکنند؟

خیر- اطلاعات پیرامون این روش درجامعه پزشكی محدود است. به طور كلی دردانشكده های پزشكی ایران موضوع Cupping تدریس نمی شود. فقط دربعضی ازدانشگاههای آمریكا؛انگلیس ؛آلمان ؛وچین موضوع حجامت به شكل كلاسیك تدریس می شود. طبیعی است كه وقتی پزشكان ما از ویژگی های درمانی این روش بی اطلاع هستند همه اقدام به این عمل نمی كنند. پزشكانی كه درایران بااین موضوع آشنا هستند به هزار نفر هم نمی رسند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *