زمان تخمینی مطالعه: 8 دقیقه

زالو درمانی و فواید و مضررات آن

زالو به حیوانات می چسبد و مقدار کمی از خون موجود زنده را به عنوان غذا می مکد. اما زالوهایی که برای مقاصد پزشکی استفاده می شوند به عنوان “Hirudo medicinalis” شناخته شده و به طور ویژه برای استفاده پزشکی پرورش داده می شوند. زالوهایی که برای درمان استفاده می شوند دارای سه فک با ردیف دندان های کوچک هستند. آنها پوست فرد را با دندان سوراخ می کنند و از طریق بزاق خود داروهای ضد انعقاد را وارد جریان خون می کنند. سپس به زالوها اجازه داده می شود تا هر بار به مدت 15 تا 60 دقیقه از فردی که تحت درمان قرار می گیرد خون بگیرد. زالوهای دارویی اغلب از مجارستان یا سوئد وارد می شوند.
پیشینه زالو درمانی به حداقل ۱۵۰۰ سال پیش از میلاد در مصر باستان بازمی‌گردد. با ترجمه خط نوشته‌ها و آثار باقی ‌مانده از بوعلی سینا مانند کتاب قانون به زبان لاتین، زالو درمانی صورت و دیگر اجزای بدن، مورد توجه پزشکان غربی هم قرار گرفته است.

مرجع اصلی زالو درمانی در سرتاسر جهان بوعلی سینا بوده است.

در آثار حکیم بوعلی سینا:

از زالوهایی كه کرک ريز و نرم دارند یا به رنگ لاجوردی هستند، پرهیز کنید؛ چرا که دچـار غشی، ایجاد خونريزی، بروز تب، سستی و قرحه‌های بدخیم خواهید شد. از زالویی استفاده گردد كه در آب‌های خزه‌داری كه محل زيست قورباغه‌ها است نمو كرده‌اند؛ نه زالويی كه در آب‌های گل‌آلود سیاه بوده و رشد کرده است.
زالو بهتر از حجامت، خون تباه را از عمق بدن انسان بیرون می‌كشاند. زالو را ابتدا سرازير نگه دارید تا استفراغ كند و محتويات شكمش کاملا بیرون بیاید، سپس اندكی خون بره را به او بدهید. سپس مواد چسبنده و كثیف بدن او را با بوراكس پاک نمایید.
استفاده از مواد صابونی عطردار بسیار مضر است و جايی را كه می‌خواهید زالو بگذاريد را بـا دست مالش داده تا سرخ بشود. اگر جای زالو انداختن را با گل سرشور خون‌اندود كنند، زالو می‌تواند بهتر بچسبد.
بهتر آن است كه بعد از جدا شدن زالو، محل گزش را حجامت برنهید تا احیاناً اگر آزاری و عفونتی بر اثر نیش زالو عارض شده است، از بـین رود. اگر پـس از زالو اندازی خون بند نمی‌آيد، مازوج سوخته، خاکستر، نوره، سوده نرم يا پودر باقلا و زردچوبه استعمال گردد. زالو اندازی براي بیماری‌های پوست، از قبیل دمل‌ها، جوش‌ها، لكه‌های سیاه و نقطه‌های سیاه و سپید و … مفید است.»

امروزه در بسیاری از کشورهای اروپایی و آمريكایی از زالودرمانی برای درمان طیف زیادی از بیماری‌ها استفاده می‌شود

زالودرمانی برای بیماری‌های گوناگونی همچون جوش، لکه‌ها و نقطه‌های سیاه، دمل‌های صورت، بهبود علائم سرطان، بیماری‌های مرتبط با گردش خون و اعصاب مفید می‌باشد. امروزه، از این روش، به دلیل خاصیت ضد انعقادی که دارد به عنوان یک ابزار جراحی در پیوندها استفاده می‌کنند. هر زالو قادر است 5cc خون را در مرحله آن بمکد. در صورتی که خونریزی را قطع نکنید، خونریزی تا 150cc نیز ادامه می‌یابد. بسیار مهم است که درمان با زالو زود قطع نشود و در دفعات بعدی به صورت جلسات منظم، نیز تکرار شود تا بیماری به طور کامل از بین برود. اثرات فارماكولوژیكی بزاق زالو می‌تواند به مدت 10ساعت یا بیشتر در محل زخم باقی بماند.

برای چه افرادی مناسب است؟

  • افرادی که در معرض قطع اندام به دلیل بیماری دیابت هستند‌.
  • کسانی که بیماری قلبی دارند.
  • کسانی که مشکلات پوستی دارند.
  • کسانی که دچار لخته خون و یا واریس هستند.
  • کسانی که فشار خون بالا دارند.
  • کسانی که هموروئید دارند‌.
  • کسانی که آرتروز دارند.

زالو درمانی برای چه افرادی مناسب نیست؟

افرادی که دارای شرایط لخته شدن خون یا شریان های آسیب دیده دارند، کاندیدای زالو درمانی نیستند. معمولاً به کودکان زیر 18 سال و زنان باردار نیز توصیه می شود از زالو درمانی اجتناب کنند.

فواید زالو درمانی چیست؟

زالو درمانی خون را رقیق کرده و از لخته شدن خون جلوگیری می کند. این باعث بهبود گردش خون و جلوگیری از مرگ بافت می شود. زالوها زخم های کوچک Y شکلی از خود به جا می گذارند. معمولاً این زخم ها بدون هیچ نشانی بر روی پوست بهبود می یابند.
در افزایش گردش خون و شکستن لخته های خون موثر است.
زالو درمانی صورت در جلوگیری از فساد دهان و لثـه و همچنین داشـتن دندان‌های محكم اثرگذار است.
یکی از قوی‌تری روش‌های درمانی جهت برطرف کردن ضايعات پوستی مختلف و افزایش زيبایی و جوانی پوست است.

داروهایی که از بزاق دهان زالو تولید شده :

  • داروی فشار خون
  • رگهای واریسی
  • هموروئید
  • مشکلات پوستی
  • آرتروز

زالو درمانی برای درمان جوش صورت

در طب ایرانی اعتقاد بر این است که آکنه می‌تواند نتیجه اختلال در عملکرد اندام‌های داخلی باشد که مواد زائدی را تولید کرده و به سمت پوست هدایت می کند تا از طریق آن، این مواد زائد را خارج کند. اصول درمان آکنه در طب ایرانی شامل رژیم درمانی، استفاده از گیاهان دارویی و درمان های فیزیکی مانند زالو درمانی است.
زالو درمانی برای کمک به درمان جوش و آکنه زمانی انجام می شود که جوش و ضایعات پوستی حتی با پاکسازی بدن نیز از بین نرود. در چنین مواردی یکی از درمان های موضعی در طب ایرانی زالو درمانی است. پزشکان طب ایرانی معتقدند که مکش قوی زالو دارویی، مواد زائد روی پوست را بصورت موضعی از بین میبرد. این مواد زائد معمولا با روش های دیگر از بین نمی روند.
همچنین در کنار زالو درمانی رعایت موارد زیر برای درمان جوش و آکنه توصیه می شود:

  • خواب منظم و کافی
  • انجام ورزش کافی
  • اجتناب از استرس و اضطراب
  • اصلاح عادات غذایی مانند پرهیز از مصرف سرخ کردنی و شیرینی جات و شکلات

مراحل زالو درمانی چگونه است؟

هنگامی که زالو به ناحیه ای می چسبد، سه ماده مهم از خود آزاد می کند، این مواد عبارتند از:
یک بی حس کننده موضعی طبیعی
یک گشادکننده عروق موضعی
هیرودین و کالین (ضد انعقادهای طبیعی که مانع از لخته شدن خون می شوند)
مدت زمانی چسبیدن زالو به ناحیه آسیب دیده بین 15 تا 60 دقیقه متغیر می باشد. این فرآیند تقریباً بدون درد شروع می شود زیرا زالوها با 300 میکرو دندان خود روی پوست شما شروع به کار می کنند. این حس شبیه به ضربه سوزن خالکوبی روی پوست یا نیش حشرات است. در طی این فرآیند، زالوها خون ناخالص را ازعروق شما می مکند و آنزیم های خاصی را در خون آزاد می کنند که موجب بهبود جریان خون و التیام بافت می شود.

عوارض زالو درمانی چیست؟

  • عفونت
  • خون ریزی

نکات مهمی که در طول درمان زالو درمانی باید رعایت کنید

از مصرف هر گونه مواد حاوی کافئین (مانند چای، قهوه و کوکاکولا) خودداری کنید.
از مصرف محصولات حاوی نیکوتین (مانند سیگار) در طول دوره زالودرمانی خود اجتناب کنید یا آن را به حداقل برسانید.
رعایت این امر بسیار مهم است، زیرا کافئین و نیکوتین باعث باریک شدن رگ‌های خونی می‌شوند که ممکن است بر نتیجه درمان شما تأثیر بگذارد.
پزشک یا دستیار او، زالوها را به ناحیه آسیب دیده هدایت می کنند. ممکن است لازم باشد زالوها را با یک چسب پانسمان بپوشانند تا مطمئن شوند که در طول درمان در وضعیت صحیح خود باقی می مانند. از شما خواسته می شود تا زمانی که زالو درمانی در حال انجام است در یک وضعیت ثابت بمانید.
برای بررسی اینکه آیا زالو درمانی موثر است یا نه، پرستار رنگ پوست شما و میزان تراوشات را در اطراف محل اتصال زالو به پوست بررسی می کند.
از هر زالو فقط یک بار استفاده می شود.
پس از اتمام زالو درمانی، پرستار خون خشک روی اندام را تمیز می کند. اینکار برای ادامه خونریزی می باشد. با تغییر رنگ بافت (رنگ صورتی) یعنی گردش خون نرمال است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *