زمان تخمین زده شده مطالعه: 7 دقیقه

شناخت طبع بدن و مزاج تا تاثیر آن در زندگی

تمام زندگی ما تحت تاثیر طبیعت بدنمان قرار دارد. نوع غذایی که می خوریم تاثیرات بسیار زیادی بر تمامی اعضای بدن ما از مغز و اعصاب گرفته تا قلب و معده و کبد و کلیه ها دارد.
طبع همان طبیعت هر فرد است و از طریق ارث و غریزه به فرد منتقل میشود و عوامل زیادی همچون وراثت، منطقه جغرافیایی، تغذیه و… در چگونگی شکل گرفتن آن تاثیر دارد. افراد طبع خود را نمی‌توانند تغییر دهند ، اما مزاج با توجه به نوع غذاهای مصرفی قابل تغییر است.

آشنایی کامل با طبع های بدن و انواع مزاج

بیماری‌هایی که به واسطه طبع برای هر فرد رخ می‌دهد را نمی‌توان پیشگیری کرد. ولی با تغییر مواد غذایی و ذائقه‌ای که با توجه به مزاج افراد مختلف تعیین شده می‌توان آن‌ها را از خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف مصون نگه داشت. با شناخت مزاج در بدن تعادل برقرار میشود. این که شما چه طبعی دارید بسته به موقعیت جغرافیایی و خانواده شما دارد‌.

انواع طبع

طبع سرد

این نوع طبع قالب در اکثر نقاط جهان است. کسانی که همیشه سردشان است و سرما نفوذ زیادی در آن ها دارد همانطور که در زمستان لباس‌های زیادی می‌پوشند در تابستان هم به پوشاندن لباس‌های گرم می‌پردازند. اگر پوستشان رنگ روشنی دارد از این دسته هستند.
افراد دارای طبع سرد خونسرد هستند و کمتر می‌توان عصبانی شدن آن‌ها را دید. این افراد میل زیادی به استراحت و خواب دارند و اصولا کم انرژی هستند. همچنین افرادی که طبع سرد دارند موهایشان زودتر سفید می‌شود و ممکن است ریزش مو هم داشته باشند.شخصیتی حساس، دقیق، منظم، قضاوت‌گر و زود رنج دارند. ممکن است در خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند ام اس یا پارکینسون درد معده و افسردگی باشند.

طبع گرم

تعداد افرادی که طبع گرم دارند بیشتر است. افراد زودجوش و برونگرا که با دیگران زودتر صمیمی می‌شوند و از طرفی بیشتر عصبانی می‌گردند دارای طبع گرم هستند.
افراد با طبع گرم میل زیادی به خوردن شیرینی‌جات دارند و همیشه بدنشان داغ است. همین موضوع سبب می‌شود که مرتب عطش داشته باشند. علایمی مانند تعریق، جوش و خارش پوست یا شوره سر در این افراد بیشتر است.

طبع معتدل

تعداد افرادی که طبع معتدل دارند نسبت به افراد دارای طبع سرد و گرم کمتر است. این افراد اصولا حساسیت‌های خاصی نسبت به دما و غذاهای مختلف نشان نمی‌دهند و بدنشان با شرایط محیطی مختلف سازگارتر است.
این افراد دارای این طبع به لحاظ خلق و خو و… پایدارتر هستند. ولی به دلیل این که بدن آن‌ها در برابر غذا و شرایط آب و هوایی واکنش نشان نمی‌دهد، احتمال این که بیماری نهفته و بدون علایم داشته باشند زیاد است.

شناخت طبع غذاهای مختلف

غذاهایی با طبع سرد:
گوشت گاو
ماهی
نان جو
ماهی
مرغ ماشینی
کرفس
گیلاس
مرکبات
زرشک
کشک
باقلا
قارچ
سیب
گلابی
انار
بادمجان
نخود فرنگی
گوجه ‌فرنگی
توت‌ فرنگی
شلغم
غذاهایی با طبع گرم :
مرغ خانگی
گوشت گوسفند
گوشت شتر
نان گندم
انگور
عسل
تخم‌مرغ
نخود
گردو
طالبی
هویج
انجیر
توت
گوشت شترمرغ
گوشت بوقلمون

مزاج چیست

تمامی روش‌های درمانی در طب سنتی بر پایه مزاج بوده و تشخیص درست آن برای درمان ضروری است. مزاج از نظر لغوی به معنی در هم آمیختن است. هر جسم مرکبی از هر چهار رکن تشکیل شده. اختلاف مقدار این چهار رکن در اجسام، آن‌ها را از یکدیگر متمایز می‌کند. مزاج در طب سنتی به معنی کیفیت یکسان و جدیدی است که در نتیجه آمیختن ارکان با یکدیگر و فعل و انفعال آنها در یک جسم مرکب به وجود می‌آید.
خونی که در رگها جریان دارد از نتیجه هضم غذا ایجاد می‌شود و در معده تحت تأثیر تغییرات خاصی قرار می‌گیرد تا به شکل خون درمی آید.
خون حامل اصلی مزاج است و هر چهار ماده را دربردارد: سردی، تری، خشکی، گرمی. به هر یک از این مواد خلط گفته می‌شود که غلظت هر کدام در افراد متفاوت است و باعث به وجود آمدن مزاج می‌شود. چنانچه تمایل به شناخت بیماری ها و مشکلات جسمی از راه مشاهده زبان دارید مطلب ” تشخیص بیماری ها از راه زبان ” را نیز مطالعه نمایید.

انواع مزاج

مزاج گرم و خشک (صفراوی)
گرم و تر (دموی)
سرد و خشک (سوداوی)
سرد و تر (بلغمی)

راه های تشخیص طبع گرم از سرد

اگر بافت بدن شما با فشار سرانگشتان به راحتی فرو می رود شما علاوه بر طبع سرد یا گرم دارای رطوبت و مزاج تر نیز هستید.
در صورتی که با لمس کردن بدن خشکی و زبری خفیفی را زیر سرانگشتان دست احساس کردید دارای خشکی مزاج می‌باشید.
افرادی که پوست بدن آنها قرمز رنگ یا مایل به قرمز است از جمله افرادی هستند که دارای طبع گرم هستند. این افراد پوست مایل به صورتی و قرمز دارند و ا فراد پرخون نیز هستند
کسانی که پوست بدن‌شان زرد رنگ یا مایل به زردی است از جمله افرادی هستند که دارای طبع گرم و خشک می‌باشند.
در افرادی که پوست بدن آنها تیره و کدر است و به اصطلاح رنگ لب آنها بادمجانی رنگ است نشانه‌های مزاج سرد و خشک وجود دارد.
اگر گروه افرادی هستید که ساعت خواب شما بیشتر از حد مجاز یعنی ۸ ساعت است در این صورت در گروه افرادی قرار دارید که دارای طبع سرد و تر هستید.
اگر ساعت خواب شما کمتر از ۸ ساعت است و شما در بیشتر ساعات روز بیدارهستید و کار می‌کنید یا خود را به کاری سرگرم و مشغول می‌کنید در گروه افرادی که دچار مزاج گرم و خشک هستند، قرار می‌گیرید.
بررسی کل فضولات بدن شامل ادرار، مدفوع، عرق، مو، ناخن و خون در تشخیص دقیق نوع مزاج و طبع موثر است.
اگر رنگ مدفوع یا ادرار تیره‌تر از حد معمول یا بدبوتر از حد نرمال باشد این امر نشان دهنده گرمی مزاج و غلبه صفرا در بدن است.
بی رنگ بودن فضولات و کم بودن بوی آن از علایم سردی مزاج است.

افرادی که موی کلفت دارند و افرادی که رنگ موی آنها سیاه است از افرادی که مزاج گرم و خشک دارند محسوب می‌شوند.
افرادی که رشد موی آنها کم است. موی سر و ابرویشان کم پشت است در دیگر اندام‌های بدن شان نیز موی زیادی ندارند در گروه سرد مزاج هستند.

افرادی که دارای بالاتنه‌ای فراخ و پهن هستند، افرادی که اندام های بدن آنها بزرگ است و عروق برجسته و نبض قوی دارند و کسانی که عضلات کلفت و بزرگ و تاندون‌های ظریف‌تر دارند دارای گرمی مزاج هستند.
فردی دارای اندام‌ها و بالاتنه کوچک باشد این امر نشانه سردی مزاج است. داشتن نبض ضعیف و عضلات ظریف نیز از دیگر علایم سردی مزاج در افراد است.

آشنایی با طبع بدنتان موجب می‌شود که بسیاری از موارد پزشکی برای شما روشن شود. لذا دانستن علم طبایع، شما را با تشخیص و درمان بیماری‌های مختلف آشنا می‌سازد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *