زمان تخمین زده شده مطالعه: 6 دقیقه

جویدن ناخن در کودکان و بزرگسالان

جویدن ناخن یکی از اختلالاتی است که اغلب کودکان و بزرگسالان درگیرش هستند؛این عمل مانند انگشت مکیدن یا جویدن ناخن به طور ناخودآگاه اتفاق می افتد یعنی افراد مبتلا به این اختلال هنگام جویدن ناخن متوجه عمل خود نیستند.در این اختلال دسته ای از افراد به جویدن ناخن و بعضی دیگر به جویدن اطراف ناخن می پردازند و عده ای هم هر دو عمل را انجام می دهند .

شروع این اختلال

این اختلال از ۴ یا ۵ سالگی شروع می شود اما تاکنون در سنین ۸ تا ۱۲ سالگی بیشتر دیده شده است. محققان دریافتند ناخن جویدن بیشتر در میان دانش آموزان شایع است و همچنین این اختلال در بین دخترها بیشتر از پسرها است.پزشکان معتقدند،این عمل به افراد اجازه می دهد تنش های عصبی خود را کاهش دهند و به آرامش دستیابی پیدا کنند و به این نکته توجه کنید که اکثر کسانی که دچار این اختلال می شوند نوجوانان ناآرام هستند.

علت ناخن جویدن

یکی از دلایل رایجی که موجب ناخن جویدن در کودکان و نوجوانان می شود،آن است که در تلاش برای کاهش استرس و تنش های عصبی خود هستند؛آنها از این طریق سعی در مقابله با هیجانات و بحران های عاطفی درونی خود دارند.از این رو عده ای از روانشناسان بر این باورند که نفس «جویدن ناخن» عادت زشت و ناپسندی نیست،بلکه راهی برای رهایی از تنش و استرس در کودک است.برای کاهش تنش های روزانه افراد بالغ توصیه می شود از روش های کاهش استرس و اضطراب،آرام سازی عضلانی،یوگا و حرکات ورزشی،پیاده روی آرام استفاده کنند و اما کودکان برای آرام سازی هیجانات عصبی روش های خاص خودشان را دارند.

برخی از علت های جویدن ناخن به شرح زیر است :

استرس

یکی از اولین مواردی که درباره علت جویدن ناخن در کودکان و بزرگسالان مورد توجه قرار می گیرد استرس است. به طور معمول جویدن ناخن در اثر استرس عاطفی و یا ذهنی اتفاق میفتد. به همین دلیل این مسئله در میان افراد مضطرب یا حساس و عصبی بیشتر دیده می شود.

والدین و ژنتیک

هرچند ژنتیک پاسخ دقیقی برای جویدن ناخن در بزرگسالان نیست. اما نمی‌توان آن را در به وجود آمدن این اختلال بی اثر دانست. کودکانی که والدین آن‌ها در کودکی دچار این اختلال بودند بیشتر در معرض مبتلا به این اختلال هستند.

گرسنگی

همچنین ممکن است زمانی که کودک خسته یا گرسنه باشد ناخودآگاه و بدون کنترل به جویدن ناخن بپردازد.

علائم جویدن ناخن

  • عفونت ناخن موجب قرمزی و التهاب پوست اطراف ناخن می‌شود
  • رشد دندان خراب و آسیب دیده (کودکان)
  • ضایعات انگشتان دست در اثر ویروس
  • شکستگی یا ترک دندان های جلویی
  • کوتاهی و نا مرتبی ناخن های دست
  • زگیل اطراف بستر ناخن
  • التهاب و خونریزی لثه
  • تبخال دهان
  • قارچ ناخن

درمان قطعی ناخن جویدن در کودکان

حالا که می‌دانید علت جویدن ناخن چیست و چه علائم و عوارضی دارد،اکنون راه هایی برای درمان این اختلال به شما پیشنهاد می کنیم :

  • فضای عاطفی خانواده را به فضایی با نشاط تبدیل کنید
  • ویژگی های مثبت او را تشویق،و نسبت به رفتارهای منفی او واکنش بد نشان ندهید
  • مسئولیت هایی به آن واگذار کنید که در توان او باشد
  • از تهدید،تمسخر،سرزنش و مقایسه کودکتان با دیگران بپرهیزید
  • داشتن همبازی و وسایل سرگرم کننده می‌تواند در درمان جویدن ناخن موثر باشد

یه نکته ی مهم استفاده از تلخک یا لاک ناخن برای جلوگیری از جویدن ناخن

پیشنهاد ما این است که از تلخک و یا لاک های جلوگیری از جویدن ناخن استفاده نکنید این دو مورد عوارض های بسیاری دارند و همچنین تغییر عادت های رفتاری راه منطقی تری برای رفع این اختلال است.این روش شاید سریع نتیجه ندهد،اما در دراز مدت نتیجه بسیار بهتر و ماندگارتری دارد.

در قسمت قبل اقداماتی را برای درمان قطعی ناخن جویدن در کودکان بررسی کردیم. اما ما بزرگسالان برای درمان ناخن جویدن چه کنیم؟

  • عوامل محرک را پیدا کنید : توجه داشته باشید بیشتر در چه مواقعی سراغ جویدن ناخن می روید.
  • ناخن هایتان را کوتاه کنید : کوتاه کردن ناخن به اندازه ای که نتوان آن را جوید یک روش بسیار مناسب و موثر است.
  • دست ها را مشغول نگه دارید : از توپ های ضد استرس استفاده کنید اینکار باعث می شود تمرکزتان به آن سمت معطوف شود و ناخن نجوید.
  • مانیکور کنید. برای خرید لوازم مانیکور و پدیکور کلیک کنید.

پیشگیری از جویدن ناخن

اولین باری که متوجه شدید کودکتان ناخنهایش را می جود،می توانید قبل از آنکه به یک عادت همیشگی و ریشه دار تبدیل می شود،به یک مشاور کودک مراجعه کنید یا خودتان با رفتارهای درست و منطقی کودکتان را در ترک این عادت یاری کنید.همچنین می توان با کوتاه کردن ناخنها از بروز این عمل جلوگیری کرد. ناخن های زبر و نامرتب بیشتر کودک را ترغیب به اینکار می کند؛البته باید به این نکته توجه داشته باشید که تمسخر یا سرزنش کودکی که به تازگی دچار این اختلال شده باعث تشدید این عمل می شود.

بنابراین قبل از شروع هرگونه کشمکش سعی کنید از روش های مناسب و منطقی دیگری به این مسئله رسیدگی کنید. به عنوان مثال می توان از روش تمجید استفاده کرد. زمانی که کودکتان با دست هایش کاری سازنده و پسندیده انجام می دهد،به او بگویید از اینکه می بینید ناخن هایش را نمی‌جود،شاد و خوشحال هستید. همچنین زمانی که در حال ناخن جویدن است آن را نادیده بگیرید. همچنین می توانید برای کودکان بالاتر از 5سال با یک بحث متقاعده کننده درباره مضرات ناخن جویدن شروع کنید.برای کودکتان توضیح دهید زمانی که ناخن زیادی جویده و کوتاه شود چقدر می تواند دردناک باشد و ظاهر دست ها با این کار خیلی زشت می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *