زمان تخمین زده شده مطالعه: 6 دقیقه

ال کارنیتین چیست و چه تاثیری بر لاغری دارد؟

ال کارنیتین | L-carnitine ،یک ساختار اسید آمینه طبیعی است که همچنین به عنوان لووکارنیتین هم شناخته می‌شود. بدن،به صورت طبیعی L-carnitine را تولید می‌کند؛اما می‌توان آن را از طریق رژیم غذایی دریافت یا به صورت مکمل خوراکی هم مصرف کرد.

ال کارنیتین نقش بسزایی در تبدیل چربی به انرژی دارد. بدن به راحتی و به مقدار کافی می‌تواند L-carnitine تولید کند،اما در برخی موارد اگر نتواند این ماده را به اندازه کافی تولید کند،ممکن است مجبور شود که این ترکیب را از غذا یا مکمل‌های خوراکی به دست آورد.

شاید برایتان سوال باشد که L-carnitine در کدام قسمت از بدن تولید می شود؟در کبد وکلیه‌ها ال کارنیتین را از اسیدهای آمینه لیزین و متیونین تولید می‌کنند. همچنین کلیه‌ها این قابلیت را دارند که L-carnitine را برای استفاده بعدی ذخیره و مقدار اضافی را از طریق ادرار دفع کنند.

انواع ال کارنیتین

اشکال دیگر کارنیتین عبارتند از :

  • استیل ال کارنیتین

این نوع گاهی به نام ALCAR شناخته می‌شود که در متابولیسم نقش دارد و به محافظت از سیستم عصبی کمک می‌کند.

  • دی کارنیتین

این نوع ایزومر نوری ال کارنیتین می باشد که بسیار برای بدن سمی است؛زیرا جذب سایر اشکال L-carnitine را مهار کند.

  • ال-کارنیتین ال تارتارات

ورزشکاران از این نوع در قالب مکمل‌های ورزشی استفاده می کنند. محققان دریافتند که این مکمل،می‌تواند برای به حداقل رساندن دردهای عضلانی و سرعت بهبودی مفید باشد.

  • Propionyl-L-carnitine

این نوع خواص ضد درد و ضد روماتیسمی دارد و می‌تواند برای سلامت قلب مفید باشد.

ترکیبات مکمل ال كارنيتين

ال کارنیتین ترکیبی است که در بدن از لیزین و متیونین تولید می‌شود و همچنین در محصولات گوشتی وجود دارد. این ماده بیشتر به دلیل دخالتش در اکسیداسیون میتوکندری اسیدهای چرب با زنجیره بلند شناخته شده است.

کاربرد و فواید L-carnitine

ال کارنیتین یا به صورت کلی L-carnitine یک جزء مهم و تاثیرگذار در ایجاد انرژی برای سلول‌هاست. عملکرد اصلی آن،کمک به تجزیه اسیدهای چرب به عنوان انرژی و نیرومند نگه داشتن سلول‌های بدن است. علاوه بر عملکردهای اصلی،L-carnitine فواید دیگری نیز برای بدن دارد که اکنون مهم‌ترین فواید این مکمل را معرفی خواهیم کرد.

  1. بهبود سلامت قلب
  2. بهبود عملکرد مغز
  3. کمک به فرایند شیمی درمانی
  4. درمان بیماری‌های کلیه یا کبد
  5. اثر مثبت بر عملکرد ورزشی
  6. بهبود علائم دیابت نوع 2

مزایای ال کارنیتین

مزایای L-carnitine می‌تواند غیرمستقیم باشد و یا بعد از هفته‌ها یا ماه‌ها ظاهر شود. به صورت کلی فواید ال کارنتین برای ورزشکاران شامل موارد زیر می‌شود :

  • ریکاوری: ال کارنتین ریکاوری پس از ورزش را بهبود می‌بخشد.
  • تامین اکسیژن عضلانی: اکسیژن رسانی به عضلات شما را افزایش می‌دهد.
  • افزایش استقامت: جریان خون و تولید اکسید نیتریک را افزایش می‌دهد و به ناراحتی و کاهش خستگی کمک می‌کند.
  • کاهش درد عضلانی: درد عضلانی پس از ورزش را کاهش می‌دهد.
  • تولید گلبول‌های قرمز: تولید گلبول‌های قرمز را افزایش می‌دهد که اکسیژن را در سراسر بدن و ماهیچه‌های شما انتقال می‌دهند.

عوارض جانبی ال کارنیتین چیست؟

اکثر مردم ال کارنیتین را بدون بروز هیچ عوارضی مصرف می‌کنند،با این حال برخی از افراد ممکن است که عوارض جانبی گوارشی را هنگام مصرف L-carnitine تجربه کنند.

این عوارض عبارتند از:

  • گرفتگی معده
  • سوزش معده
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • اسهال

برخی از افراد هم ممکن است از بوی بد بدن (شبیه ماهی) شکایت داشته باشند. دانشمندان بعد از تحقیقات انجام شده دریافتند که سطوح بالای آن،در طولانی مدت ممکن است،ریسک بیماری‌های قلبی عروقی مانند تصلب شرایین را افزایش دهد.

همچنین امکان تداخل مکمل‌های L-carnitine با برخی از آنتی بیوتیک‌ها یا داروهای ضد تشنج وجو دارد. به این نکته توجه کنید که حتما پیش از مصرف ال کارنیتین با پزشک متخصص درباره عوارض و تداخل دارویی آن صحبت کنید.

طریقه مصرف ال کارنتین

مقدار مصرف L-carnitine بستگی به هدف شما دارد.افرادی که قصد مصرف ال کارنیتین را دارند باید ابتدا با پزشک متخصص مشورت کنند. دوز دقیق و زمان مصرف را باید پزشک برای‌تان تعیین کند که دچار تداخل دارویی نشوید.

دوز توصیه شده تقریباً 1 الی 3 گرم در روز است. با این حال،افرادی که دارای ناهنجاری‌های ژنتیکی یا سایر شرایطی هستند که باعث کمبود L-carnitine می‌شود،باید حتما برای تعیین دوز دقیق‌تر با پزشک خود صحبت کنند.

آیا ال کارنیتین باعث لاغری می‌شود؟

از آنجایی که ال کارنیتین به سوزاندن اسیدهای چرب برای انرژی کمک می‌کند،اکثر مردم تصور می‌کنند که مصرف آن،به کاهش وزن کمک کند. درباره ارتباط بین L-carnitine با لاغری تحقیقات بیشتری لازم است،اما برخی از مطالعات این ایده را تایید می‌کنند.

سیستم بدن انسان بسیار پیچیده است و نتایج تحقیقات انسانی و حیوانی متفاوت می باشد. در یک تحقیقات 8 هفته‌ای بر روی 38 زن ورزشکار،تفاوتی در کاهش وزن بین کسانی که L-carnitine مصرف می‌کردند و کسانی که این کار را نمی‌کردند وجود نداشت.

البته در بررسی 9 پژوهش دیگر،محققان شواهدی برای حمایت از ادعای لاغری با ال کارنتین پیدا کرده‌اند. بررسی های بیشتری برای تایید مزایای L-carnitine و لاغری لازم است. در حال حاضر،ال کارنیتین به طور کامل نمی‌تواند جایگزین رژیم غذایی مناسب و ورزش منظم شود.

L-carnitine مایع چیست؟

شربت L-carnitine در قالب محلول خوراکی 1000 بی اس کی 10 عدد ویال خوراکی تک دوز تجویز می‌شود و در افزایش متابولیسم بدن و در نهایت افزایش چربی سوزی نقش مهمی دارد.

بعضی ورزشکاران و بدنسازان حرفه‌ای برای بالا بردن انرژی و چربی سوزی حین تمرین از این شربت استفاده می‌کنند. باید بدانید که شربت ال کارنیتین 1000 را نمی‌توان بدون مشورت با پزشک مصرف کرد؛چراکه موارد مصرف مشخصی دارد.

شربت ال کارنیتین معمولا برای موارد زیر تجویز می‌شود :

  • کمبود اولیه یا ثانویه L-carnitine ناشی از اختلالات متابولیسمی مادرزادی
  • ترمیم بافت عضلانی و کاهش خستگی ورزشکاران
  • برخی بیماری‌های قلبی عروقی
  • نقص عملکرد کلیوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *