زمان تخمینی مطالعه: 12 دقیقه

0 تا 100 طراحی یک سایت حرفه ای پولساز

انواع روش های ساخت سایت

به طور کلی دو روش برای ساخت سایت وجود دارد:

  • ساخت سایت با سیستم های مدیریت محتوا
  • ساخت سایت با کمک برنامه نویسان و شرکت های طراحی سایت

اینکه کدام یک از این روش ها برای ساخت سایت بهتر است، بستگی به شخص شما دارد.برای مثال ساخت وب سایت با سیستم مدیریت محتوای آماده نه تنها هزینه بسیار کمتری دارد، بلکه در زمان سریعتری نیز در دسترس شما قرار خواهد گرفت.

اما طراحی سایت به کمک برنامه نویسان(طراحی سایت اختصاصی)،هزینه بسیار زیادی را برای شما خواهد داشت. از طرفی حداقل یک ماه زمان لازم است تا این نوع وب سایت به صورت کامل آماده شود.

اما در نهایت چگونه سایت بسازیم؟

اگر در حال حاضر سرمایه زیادی برای کارتان ندارید یا تازه کار هستید، توصیه می کنیم روش اول را انتخاب کنید. به این ترتیب در صورت نرسیدن به یک نتیجه مطلوب،ضرر آنچنانی نکرده اید.اما اگر از نظر مالی مشکلی ندارید و می توانید هزینه های هنگفت بپردازید برای ساخت یک سایت اصولی با تیم متخصص پیش بروید،گزینه دوم برای شما مناسب تر خواهد بود.

انواع سیستم های مدیریت محتوا

طراحی سایت به روش اختصاصی بستگی به شرکتی دارد که به آن مراجعه می کنید. برخی از آنها توانایی برنامه نویسی به انواع زبان ها را دارند و برخی تنها در یک زمینه مهارت کافی دارند. اما سیستم های مدیریت محتوا آماده یا CMS ها انواع مختلفی دارند.

مهم ترین و محبوب ترین CMS های دنیا

  • وردپرس (wordpress)
  • جوملا (joomla)
  • دروپال (Drupal)

شاید این سوال پیش بیاید که کدام یک از این 3 مورد گزینه بهتری برای شما خواهد بود؟

در جواب این سوال باید بگوییم که اصلا نیازی نیست کار کردن با تمام این سایت ساز ها را بلد باشید؛ کافیست بهترین آنها را انتخاب کرده و به کمک آن یک سایت بسازید. اما ما به شما وردپرس را پیشنهاد می کنیم. وردپرس یک سیستم مدیریت محتوای محبوب است که توانایی ایجاد انواع وب سایت را دارد. این CMS کاملا رایگان بوده و برای فارسی زبانان به راحتی در دسترس و قابل استفاده است. برای افزودن امکانات جدید به سایت نیازی به کدنویسی ندارید و به راحتی با کمک افزونه ها می توانید سایتتان را توسعه دهید. از طرفی استفاده گسترده از این سیستم مدیریت محتوای وردپرس سبب شده است تا پشتیبانی از آن حرفه ای تر بوده و در صورت بروز مشکل، آن را راحت برطرف کنید.

چگونه یک سایت حرفه ای بسازیم؟

  • شناخت نیاز بازار

معمولا یکی از بزرگترین اشتباهاتی که مردم انجام می دهند این است که اول محصولی را تولید یا خرید می کنند،و بعد به دنبال بازاری برای فروش آن هستند. اما ابتدا باید مشخص کنید که نیاز اصلی بازار چیست؟چه محصولی می تواند در میان مردم محبوب شود؟ کدام خدمات یا محصول در حال حاضر برای مردم ضروری است؟پس ابتدا نیاز جامعه خود را در ارتباط با یک محصول یا خدمات شناسایی کنید، سپس برای ارائه آن برنامه ریزی کنید.

  • انتخاب یک ایده پولساز و درست برای ساخت سایت

بعد از اینکه نیاز بازار را شناسایی کردید، باید یک ایده جذاب و پولساز برای ساخت سایت پیدا کنید،ایده ای که علاوه بر جدید بودن،بتواند کار مردم را راحت تر کند. اکنون اگر صاحب یک کسب و کار سنتی و حضوری هستید،با ساخت سایت کارتان را میتوانید گسترش دهید. به عنوان مثال اگر صاحب فروشگاه لوازم آرایشی و بهداشتی هستید، می توانید با درست کردن پک های هدیه مخصوص بانوان و آقایان، مشتری های بیشتری را به خود جذب کنید. شما می توانید این پک ها را با تزئینات زیبا و خاص آماده کرده و به درخواست مشتری به صورت هدیه برای افراد مورد نظر آنها ارسال کنید.

  • انتخاب نام مناسب برای سایت

پس از آن که روش مناسبی را برای طراحی سایت انتخاب کردید، باید یک نام مناسب برای سایتتان انتخاب کنید. نام سایت یا URL در واقع همان آدرسی است که مخاطبان شما می توانند به کمک آن سایت شما را مشاهده کنند.

نکات انتخاب نام دامنه سایت

  • نام دامنه سایتتان را متناسب با کسب و کار و نام برندتان انتخاب کنید
  • نام سایت شما اصلا نباید فارسی باشد. حتما باید آدرس سایتتان را انگلیسی انتخاب کنید
  • آدرس سایت شما باید کوتاه، خوانا و معنا دار باشد
  • نامی را انتخاب کنید که تمام پسوند های آن آزاد باشد
  • سعی کنید در نام دامنه از خط تیره، اعداد یا کاراکترهای دیگر استفاده نکنید

معرفی بهترین پسوند برای دامنه

پسوند های دامنه در واقع مخفف عبارات مختلفی هستند که هر کدام کاربردهای متفاوتی دارند؛به عنوان مثال پسوند ir. مخفف کشور ایران است که یک پسوند ملی محسوب می شود. همچنین پسوند com. مخفف عبارت commerce به معنای (تجاری) بوده که در بین مردم محبوبیت بیشتری دارد. اینکه کدام پسوند برای سایت شما مناسب است،کاملا به حوزه کاری و کشوری که در آن فعالیت دارید بستگی دارد.

علاوه بر این دو پسوند،پسوند های دیگری هم وجود دارد که هر کدام برای یک حوزه خاص در نظر گرفته شده اند.اما به طور کلی توصیه می کنیم اگر در ایران فعالیت دارید، بهتر است از همان پسوند ملی یعنی ir. استفاده کنید.

ثبت دامنه مناسب

برای ثبت دامنه سایت در ابتدا لازم است که یک شناسه ایرنیک در سایت nic.ir بسازید.

هزینه خرید دامنه

هزینه ی دامنه بستگی به نوع پسوند آن دارد؛به عنوان مثال هزینه پسوند ir. تنها 16 هزار تومان است(البته این هزینه برای یک سال می باشد.)

 شما می توانید دامنه را از 1 الی 5 سال خریداری کنید. در صورتی که پس از اتمام این زمان اقدام به تمدید آن نکنید، دامنه از دسترس شما خارج شده و به فرد دیگری واگذار می شود. اما هزینه خرید پسوند .com بیشتر از ir. می باشد،چرا که این پسوند به قیمت دلار محاسبه می شود.

  • انتخاب هاست یا فضای میزبان مناسب

پس از گذراندن این مراحل،باید برای سایتتان یک هاست با کیفیت انتخاب کنید. هاست یا فضای میزبان دقیقا مشابه فروشگاه یا مغازه ای است که محصولات خود را در آن قرار میدهید. یعنی هاست فضایی است تمام اطلاعات سایت در آن قرار گرفته و برای همیشه به کاربران نشان داده می شود.

نکات مهم در انتخاب هاست با کیفیت

  • هاست را باید از یک شرکت معتبر خریداری کنید
  • یک هاست با امنیت بالا بخرید
  • هاست شما باید از پشتیبانی خوبی برخوردار باشد
  • time up هاست باید بالا باشد

قیمت خرید هاست

هر چه میزان فضای ذخیره اطلاعات هاست شما بیشتر باشد،متقابلا هزینه آن هم بیشتر خواهد بود. البته هاست های رایگانی نیز وجود دارد که می توانید به صورت موقت از آنها استفاده کنید. البته ما این کار را به هیچ وجه پیشنهاد نمی کنیم؛چرا که هاست های رایگان استانداردهای لازم را نداشته و از همه مهمتر پشتیبانی درستی نیز ندارند. در نتیجه به مرور زمان باعث ایجاد دردسرهایی می شود.

توصیه می کنیم در ابتدای کارتان که حجم اطلاعات شما کم است،از هاست هایی با ظرفیت پایین استفاده کنید و به تدریج در صورت نیاز آن را ارتقا دهید.

هاست ویندوز بهتر است یا لینوکس؟

به صورت کلی ما دو دسته هاست ویندوزی و لینوکسی داریم.

بهترین پنل های ویندوزی

  • Website Panel
  • Plesk

محبوب ترین هاست های لینوکسی

  • Cpanel
  • DirectAdmin

اینکه چه هاستی مناسب شماست،کاملا به زبان برنامه نویسی سایتتان و CMS استفاده شده در طراحی بستگی دارد. اما اصولا اگر وب سایتی با زبان asp.net و پایگاه داده‌ی MYSQL ساخته شده باشد،از هاست ویندوزی استفاده می کنند. وب سایت هایی که با زبان php و پایگاه داده‌ی MYSQL ساخته می‌شوند نیز از هاست لینوکسی استفاده می کنند. بنابراین اگر از وردپرس برای طراحی سایت استفاده کرده اید، هاست لینوکسی را پیشنهاد می کنیم.

  • نصب وردپرس

اگر قصد دارید سایت خود را با کمک سیستم مدیریت محتوای آماده طراحی کنید وردپرس بهترین گزینه خواهد بود. پس از انتخاب نام دامنه و خرید یک هاست، باید آنها را به یکدیگر متصل کنید. برای این کار باید سایتتان را نیز نصب کرده باشید.

در این مرحله از منبع ” https://fa.wordpress.org/download ” وردپرس را دانلود کنید. سپس طبق مراحل زیر آن را نصب کنید.

پس از آنکه وردپرس را نصب کردید،از شما اطلاعاتی را طبق مراحل زیر می خواهد:

  • نام پایگاه داده ای که ایجاد کرده اید
  • نام کاربری همان نامی است که در دیتابیس وصل کرده اید
  • در قسمت رمز، باید رمزی را بنویسید که در دیتابیس استفاده کرده اید
  • در نهایت میزبان را localhost انتخاب کنید
  • عنوان سایت را همان آدرس سایت خود قرار دهید
  • نام کاربری هر نامی می تواند باشد
  • رمز خود را پیچیده انتخاب کنید و برای همیشه آن را نگه دارید
  • اگر می خواهید سایتتان در موتورهای جستجو نشان داده شود، تیک این گزینه را بزنید
  • سپس روی ” راه اندازی وردپرس ” کلیک کنید و در نهایت دکمه ” ورود ” را بزنید.

برای طراحی سایت با وردپرس نیاز به برنامه نویسی دارم؟

برای بسیاری از کاربران این سوال پیش می آید که چگونه بدون دانش برنامه نویسی یک سایت حرفه ای داشته باشیم؟ دغدغه آنها این است که چطور برنامه نویسی یاد گرفته و سایتشان را بسازند.

همانطور که گفته شد،ساخت سایت با وردپرس نیاز به برنامه نویسی ندارد. یعنی شما می توانید به راحتی با نصب وردپرس مانند مراحل گفته شده، سایتتان را بی دردسر و به راحتی ایجاد کنید.در نهایت هم با دانلود افزونه های کاربردی یک سایت حرفه ای و همه چیز تمام داشته باشید.

برای ساخت سایت به چقدر سرمایه نیاز داریم؟

در حقیقت سرمایه لازم برای ساخت سایت مورد نظرتان بستگی به خودتان دارد.شما می توانید از چند میلیون تا ده ها میلیون برای ساخت یک سایت هزینه کنید. اما اگر از شرکت های طراحی سایت بخواهید کمک بگیرید،به حداقل 4 میلیون تومان سرمایه اولیه نیاز دارید. البته این مبلغ در صورتی است که هزینه های تامین محصول،کارمند و … را در نظر نگیریم.

حال اگر خودتان اقدام به طراحی سایت کنید،تنها هزینه خرید هاست و دامنه را خواهید داشت؛ لبته این روش خیلی پیشنهاد نمی شود. چرا که در نهایت ممکن است در مراحلی از ساخت سایت دچار مشکل شوید و نیاز به پشتیبانی داشته باشید.

چطور برای سایتم درگاه پرداخت آنلاین بگیرم؟

هدف اصلی کاربران از خرید اینترنتی،پرداخت سریع و آسان است که شما باید برای فراهم سازی این کار نیاز به اتصال سایت به یک درگاه پرداخت امن و معتبر دارید. اگر سایت خود را با سیستم وردپرس طراحی کرده اید،به راحتی و با نصب افزونه می توانید آن را به درگاه پرداخت متصل کنید.

چطور ترافیک سایتمان را افزایش بدهیم؟

پس از آنکه سایتتان را راه اندازی کردید و محصولات یا خدمات خود را در آن قرار دادید، باید برای جذب مخاطب اقدام کنید. افزایش ترافیک سایت یکی از اقدامات ضروری است که صاحبین سایت ها باید برای دریافت ورودی بیشتر صبر بسیاری داشته باشند. شما با افزایش ترافیک سایت خود می توانید فروش بیشتری را تجربه کنید.

برخی از افراد این تصور را دارند که باید برای جذب مخاطب سایتشان هزینه زیادی پرداخت کنند،اما اینگونه نیست. شما با کمک تکنیک های سئو می توانید بدون نیاز به هزینه های زیاد، رتبه سایتتان را افزایش داده و فروش بیشتری را تجربه کنید.

اکنون شاید برایتان سوال باشد که سئو چیست؟

سئو اقداماتی است که برای بهینه سازی سایت در موتورهای جستجو انجام میشود. بهینه سازی سایت شامل مواردی مانند تولید محتوای اصولی،بهبود سرعت سایت،بهینه سازی تصاویر،لینک سازی داخلی و خارجی سایت،بک لینک و … است. سئو و بهینه سازی سایت برخلاف تبلیغات سنتی،دقیقا مخاطب هدف را جذب خواهد کرد.(منظور از مخاطب هدف افرادی است که به کالا یا خدمات شما نیاز داشته و در صورت بازدید سایت شما، از سایت خرید خواهند کرد.)

مراحل سئو سایت

سئو یک سایت را می توان به تولید محتوا، سئو داخلی، سئو خارجی و سئو تکنیکال دسته بندی کرد:

  • مرحله اول : تولید محتوا و انتخاب کلمات کلیدی

اولین و مهم ترین مرحله در سئو،انتخاب کلمات کلیدی است. کلمات کلیدی که شما انتخاب می کنید باید مرتبط با حوزه کاری شما باشد. برای پیدا کردن این کلمات می توانید به چند طریق عمل کنید:

  1. استفاده از پیشنهادات گوگل
  2. استفاده از ابزارهای رایگان مانند keywordtool.io
  3. آنالیز سایت رقیب
  • مرحله دوم : سئو داخلی سایت

این مرحله شامل بهینه سازی تصاویر،لینک سازی داخلی بین محتواها و لینک سازی خارجی،بهبود وضعیت ظاهری سایت،بهینه سازی محتواها و توضیحات هر محصول و … است.

  • مرحله سوم : سئو خارجی یا off page seo

به مجموعه اقداماتی که از خارج سایت برای بهبود وضعیت سایت انجام می شود، سئو خارجی می گویند.این مرحله شامل گرفتن رپورتاژ آگهی و ساخت بک لینک است.

  • مرحله چهارم : سئو تکنیکال سایت

این نوع سئو مربوط به مشکلات فنی و کدنویسی های سایت است.بهینه سازی کدهای سایت،افزایش سرعت لود سایت،بهینه کردن قالب و افزونه ها و … مربوط به سئو تکنیکال یا سئو فنی می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *