زمان تخمینی مطالعه: 13 دقیقه

آشنایی کامل با فریلنسری

در این مقاله قصد داریم درباره ی افرادی صحبت کنیم که در اصطلاح(خودشان،آقای خودشان هستند).این قشر از نیروی کار، فریلنسر (Freelancer) یا آزادکار نام دارند.

فریلنسرها به طور معمول هر زمان که بخواهند کار می‌کنند که این موضوع بزرگترین مزیت این شغل به حساب می‌آید. با این حال،در فریلنسینگ هم همیشه وضع گل ‌و ‌بلبل نیست،و معایب و مشکلات مربوط به خودش را دارد.

تاریخچه‌ی لغت فریلنسر (Freelancer)

اصطلاح فریلنسر (Freelancer) چندین و چند بار در رمان مشهور آیوانهو (Ivanhoe) توسط والتر اسکات (Walter Scott) به کار برده شده است. این لغت به جنگجویان مزدور قرون وسطایی اشاره دارد که هیچ‌گونه تعهدی به خاندان سلطنتی یا اشراف‌زادگان نداشتند.

کمی پیش‌تر توماس.آن براون (Thomas N. Brown) در کتاب دوران زندگی هیو میلر (The Life And Times Of Hugh Miller) از این اصطلاح استفاده کرد. مدتی بعد لغت نامه‌ی انگلیسی آکسفورد این واژه را جزو افعال  Freelance دسته‌بندی نمود. با این حال،امروزه لغت فریلنس به شکل فعل، اسم،صفت و حتی قید در زبان انگلیسی کاربرد دارد.

فریلنسر کیست؟

فریلنسینگ (Freelancing) در لغت به معنای آزادکاری است و فریلنسر (Freelancer) به شخصی گفته می‌شود که خود اشتغال بوده و لزوماً تعهد بلند مدتی به شرکت یا مجموعه‌ای خاص ندارد.

بعضی از فریلنسرها توسط شرکت‌ها و موسسات به دیگران معرفی می‌شوند.اما تعدادی دیگر به‌صورت کاملاً مستقل،از طریق انجمن‌ها،وب‌سایت‌های معتبر و شبکه های مجازی به فعالیت مشغول هستند.

بنابراین نحوه‌ی همکاری افرادی که به این شغل مشغولند بسته به شرایط بسیار متفاوت است. مثلاً برخی خواهان عقد قرارداد کاری و رسمی هستند؛در حالی که عده‌ی دیگر به صورت رایگان و به امید کسب شهرت کار می‌کنند.

دستمزد فریلنسرها چگونه پرداخت می‌شود؟

دستمزد فریلنسرها بستگی به میزان مهارت،تجربه و زمینه‌ی کاری دارد.

  1. دسته اول : مبلغ مورد نظر را به‌ صورت ساعتی،روزانه،هفتگی یا پس از انجام پروژه دریافت می‌نمایند.
  2. دسته دوم : هزینه‌ی کل را برآورد کرده و مبلغی را پیشاپیش به‌عنوان بیعانه از مشتری می‌گیرند‌.
  3. دسته سوم : برای پروژه‌های بزرگ و مهم قراردادهایی تنظیم می‌شود که دستمزد فریلنسر را پس از انجام هر مرحله و بر حسب کیفیت کار واریز می‌کنند.

زمینه‌های مربوط به فریلنسینگ

  • نویسندگی
  • ویراستاری
  • هنرپیشگی
  • موسیقی
  • تبلیغات
  • برنامه‌نویسی کامپیوتر
  • طراحی وب
  • مترجمی
  • تصویرگری
  • بازاریابی
  • تولید فیلم و محتوا

در این میان نویسندگی،تبلیغات،طراحی وب و مترجمی طرفداران بیشتری را به خود اختصاص داده‌اند.

چگونه خودمان را برای ورود به دنیای فریلنسینگ آماده کنیم؟

  • در مورد کارهایی که در آنها استعداد دارید فکر کنید. شاید شما یک نویسنده باشید یا یک عکاس،ریاضیدان،طراح وب،بازاریاب،تصویرساز،دانشمند یا حتی بافنده سبد! حتماً برای شما کار پیدا خواهد شد.از کلیه کارهایی که تصور می‌کنید می‌توانید به وسیله‌شان کسب درآمد کنید، یک فهرست تهیه کنید.
  • فقط علایق و مهارت‌های خودتان را ننویسید. هر چیزی را که فکر می‌کنید از پسش برمی‌آیید را یادداشت کنید.
  • قبل از شروع،بازار را ارزیابی کنید. اگر قصد دارید به عنوان یک فریلنسر فعالیت کنید، توصیه ما به شما این است که دنبال مهارتی باشید که مردم، بیشتر بابت آن پول می‌دهند یا حداقل قابلیت توسعه دادن در حوزه موردعلاقه‌تان را در آینده داشته باشد.
  • هر آنچه که برای شروع کار نیاز دارید را آماده کنید و قدم اول را محکم بردارید. اگر قصد دارید به عنوان کارشناس تولید محتوا فعالیت کنید،باید کامپیوتری صحیح و سالم و یک اینترنت پرسرعت در اختیار داشته باشید.همچنین، اگر هنوز نمی‌توانید کارهای فورس ماژور را انجام دهید، بهتر است درخواست‌تان را قبول نکنید.
  • برای خودتان برنامه داشته باشید. یک نرخ منطقی برای هر ساعت کارتان در نظر بگیرید.به خاطر داشته باشید که هر چه تجربیات بیشتری داشته باشید،میتوانید نرخ بیشتری برای ساعات کاری خود تعیین کنید.
  • مشخص کنید که به چه مقدار کار کردن احتیاج دارید. مثلا اگر یک پروژه به خصوص چندساعته تمام می‌شود،می‌توانید چند پروژه را به طور هم‌زمان و سر وقت به اتمام برساند. در هر صورت وقتی پروژه‌های جدید را با برنامه ریزی قبول می کنید،خیالتان راحت می‌شود که از لحاظی مالی و زمانی،خسته‌کننده نخواهند بود.
  • یک معلم داشته باشید. بهترین راه برای یادگرفتنِ صنعت جدید، کمک گرفتن و صحبت کردن با شخصی است که خود در این کار متخصص باشد. شما می‌توانید به طرق مختلف چنین افرادی را پیدا کنید.

چگونه خودمان را معروف کنیم؟

  1. به اسم خود مانند یک برند،اعتبار ببخشید.
  2. هرگز این موضوع را فراموش نکنید که به عنوان یک فریلنسر برای خود کسب ‌وکار دارید.
  3. به این فکر کنید که چه چیزی باعث می‌شود شما از رقبا متفاوت‌تر به نظر برسید.
  4. اسم و اعتباری که برای خود ساخته‌اید، به تنهایی بیانگر رزومه شما نخواهد بود.
  5. فعالیت‌های شما در فضای مجازی، کارت ویزیت شما و در نهایت، هر چیزی که از طریق آن با مشتریان‌تان ارتباط برقرار می‌کنید وسیله‌ای برای شناساندن شما خواهند بود.
  6. بهتر است به جای اینکه به دنبال ساختن رزومه باشید، از هر فرصتی برای نمایش توانایی‌هایتان استفاده کنید.
  7. کسب‌وکارتان را در فضای مجازی گسترش بدهید. برای خودتان یک وب‌سایت راه‌اندازی کنید و در شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر، اینستاگرام، لینکدین و … فعال باشید. هرچه مردم سریع‌تر به شما دسترسی داشته باشند، مطمئناً برای شما بهتر خواهد بود.
  8. وقتی برای کاری درخواست یا رزومه ارسال می‌کنید، می‌توانید از لینک‌ها با پلتفرم‌های مختلف برای معرفی خود استفاده کنید. این کار به کارفرمایان این امکان را می‌دهد که به راحتی سابقه شما را چک کنند.
  9. برای کار بجنگید. در دنیای فریلنسرها، به کسی پول می‌دهند که زرنگ، مصمم و رقابت‌طلب باشد (این را یک فریلنسر به شما می‌گوید!).
  10. تنها به خاطر اینکه وب‌سایت یا اسم و برند شخصی دارید، منجر به این نمی‌شود که کارفرمایان سراغ شما را بگیرند. پیشنهاد بدهید و باز پیشنهاد بدهید. هر چه بیشتر برای انجام دادن کارها پیشنهاد بدهید، احتمال قبولی‌تان بیشتر است. شما بایدبرای گرفتن کارهای موردعلاقه‌تان تلاش کنید.

افراد ضعیف، شانسی برای انتخاب شدن ندارند، اما به یاد داشته باشید اغلب فریلنسرها از هیچی شروع کرده‌اند.

14 موردی که به ما کمک می کند ، فریلنسر موفقی باشیم

  1. پروژه‌هایتان را به صورت حضوری و آنلاین بپذیرید.
  2. در همکاری با اولین مشتری‌تان،هرگز او را دلسرد نکنید.
  3. در انجام پروژه ها خلاق باشید و با خوش‌رویی،تمام جوانب کار را بپذیرید. تجربه کسب کنید،تا در نهایت بتوانید کارهایی با دستمزد بالا بگیرید.
  4. به مشتریان خود توضیح دهید،چرا سرویس‌هایی که ارائه می‌دهید برای آن‌ها مفیدتر است.
  5. از گوگل برای پیدا کردن نیازمندی‌های شغلی که درخواست خدمات خاصی دارند،استفاده کنید.
  6. با شرکت‌های خارجی همکاری کنید.
  7. کارها و دستمزدهای اندک می‌تواند برای شما بهترین باشد. زیرا ممکن است بسیاری از فریلنسرهای باتجربه نسبت به پروژه‌های کوچک بی‌توجه باشند، پس باید شما سفت به آن پروژه‌ها بچسبید.
  8. به کارفرما یک پیام شخصی ارسال کنید و مهارتتان را نشان بدهید. وقتی اولین پروژه خود را تکمیل کردید،می‌توانید سابقه مثبتی برای خودتان ایجاد کنید و به این ترتیب،نمونه کار هم خواهید داشت.
  9. در رویدادها شرکت کنید. این کار به شما کمک می کند تا افراد بیشتری با شما آشنا شوند.
  10. تولید محتوا کنید،دنبال مشتری بگردید و برای خودتان بازاریابی کنید.
  11. برای خودتان برنامه تنظیم کنید و به آن پایبند باشید! کار کردن به‌عنوان فریلنسر به شما این امکان را می‌دهد که در خانه بمانید. در عین حال،این خطر هم وجود دارد که الکی وقت تلف کنید.
  12. انتقادها را با گشاده‌رویی بپذیرید. فریلنسرها معمولاً برای کارفرمایان زیادی کار می‌کنند، این یعنی آن‌ها باید سبک‌کار خود را متناسب با شرایط جدید تطبیق دهند. زمانیکه کارفرمایی به شما بازخورد می‌دهد، خوشحال باشید و از بازخورد او استقبال کنید.
  13. پل‌های پشت سرتان را خراب نکنید. وقتی شما برای خودتان کار می‌کنید، بسیار مهم است که ارتباطات قوی و سابقه‌ی درخشان داشته باشید. هرچه که پیش بیاید، هرگز نباید پل‌های پشت سرتان را از بین برید! چون شما به عنوان فریلنسر، رئیس خودتان هستید. بنابراین شما سیمای کلی کسب‌وکار خود هستید.
  14. وقتی کارفرمایان و مشتریان خود را راضی نگه دارید، خواهید دید که پیشنهادات کاری چگونه مانند سیل بر سر شما سرازیر خواهند شد. اما وقتی نتوانید خودتان را به مردم بشناسانید خیلی سخت است که از آن‌ها پروژه بگیرید و برعکس، وقتی سابقه کاری ضعیفی داشته باشید، بازهم نخواهید توانست خودتان را به دیگران بشناسانید.

مزایای فریلنسر شدن

آزادی در انتخاب کارفرما

در طول مدت فریلنسینگ، شاهد پروژه‌هایی خواهید بود که به راحتی از پسشان برمی‌آیید. با هر فریلنسری که صحبت کنید به شما خواهد گفت که دیگر حاضر نیست مانند پروژه اول، با قیمت پایین کار کند.در چنین شرایطی، به‌ راحتی به کارفرما بگویید که مایل به انجام این کار نیستید. تنها در این صورت است که دِینِ فریلنسر بودن خود را ادا کرده‌اید چون شما رئیس خودتان هستید!

انعطاف‌پذیری در کار

از بزرگ‌ترین مزایای فریلنسینگ می‌توان به منعطف بودن زمان و محل کار اشاره کرد. در دنیای فریلنسینگ، دیگر خبری از زود بیدار شدن یا دیر خوابیدن نیست؛ بلکه می‌توانید هر زمان که بازده بیشتری دارید به فعالیت پرداخته و از زمان خود بهترین استفاده را ببرید.

همچنین، می‌توانید بهترین محل ممکن را برای انجام امور انتخاب کنید. کافی‌شاپ، رستوران، پارک، کتابخانه و … ازجمله مکان‌های ایده آل برای انجام کار فریلنسینگ به شمار می‌آیند. حتی هنگام مسافرت نیز از کارها عقب نمی‌افتید.

شما رئیس هستید

درواقع، خودتان رئیس خودتان هستید، دستمزدِ کار تماماً به شما تعلق خواهد گرفت و بدین ترتیب، مسیر پیشرفت همیشه به رویتان باز است. کنترل امور را کاملاً در اختیار داشته و اگر از مشتری و شرایط راضی نبودید، به سادگی همکاری در پروژه را رد می‌کنید.

دیگر خبری از کاغذبازی‌های اداری نیست

تصور کنید دیگر لازم نیست برای زیردستان‌تان نامه ارزیابی بنویسید یا برایشان تعیین تکلیف کنید؛ دنیایی عاری از کارمندان! آزاد هستید تا در هر زمان که خواستید قرار ملاقات‌هایتان را تنظیم کنید؛ دیگر هیچ کمیته ارزیابی وجود ندارد.

کنترل سرنوشتت دست خودتان است

شما کنترل کاملِ مسیر و سرعت رشدِ حرفه‌تان را در اختیار دارید که به هیچ‌کس، جز خودتان بستگی ندارد.

موقعیت مالی‌تان را ارتقا می‌دهید

مقدار درآمدی که از کار کردن به عنوان فریلنسر به دست می‌آورید، به مراتب بالاتر از حقوقی است که به‌صورت ثابت دریافت می‌کنید. البته این موضوع برای کارفرمایان به‌صرفه‌تر است؛ زیرا آن‌ها دیگر مجبور نیستند مبالغ بیشتری را برای بیمه، بازنشستگی یا هر چیزی که مربوط مراقبت‌های پزشکی بهداشتی می‌شود، پرداخت کنند.

کنترل مقدار پیشرفت در کار دست خودتان است

به عنوان فریلنسر می‌توانید تنها در پروژه‌های حرفه‌ای شراکت داشته باشید. ممکن است بخواهید خود را به عنوان یک اینفلوئنسر در کسب‌وکار خود مطرح کنید یا اینکه بخواهید کار را آرام‌ پیش ببرید تا بتوانید به کارهای دیگر خود برسید. این موضوع کاملاً به خود شما بستگی دارد. پس منتظر چی هستید؟ شروع کنید!

معایب فریلنسر شدن

  1. از مزایای کارمندی خبری نیست

اگر کاری نباشد،پولی هم در کار نخواهد بود، به همین سادگی!فریلنسرها از هیچ بیمه درمانی، حقوق بازنشستگی، حقوق تعطیلاتی بهره‌مند نیستند.کارفرمای شما اهمیتی نمی‌دهد که شما بیمار هستید یا خیر! او کار را به موقع می‌خواهد.

  • هیچ تضمینی برای درآمد ثابت وجود ندارد

اگر کارفرمایی نباشد،شما هم درآمدی نخواهید داشت.هیچ تضمینی برای داشتن درآمد سالیانه مشخص وجود ندارد. همین امر است که اغلب، مانع از پیوستن افراد به اقتصاد فریلنسینگ می‌شود.

  • ممکن است منزوی شوید

در بسیاری از مواقع ممکن است شما هیچ پروژه ای دریافت نکنید و این امر باعث از بین رفتن انگیزه و اعتماد به نفستان بشود.

  • باید بیش از حد سخت‌کوش باشید

رشد و پیشرفت شما نیازمند صرف زمان‌ فراوان است و این موضوع پشتکار بسیاری نیاز دارد. شما باید در زمینۀ ارتقای روابط اجتماعی، بازاریابی و مهارت‌های شخصی‌تان کوشا باشید. از همه مهم‌تر، همه این‌ها را باید درست سر وقت انجام بدهید.

  • باید از همه چیز سر در بیاورید

شما باید متخصص بسیاری از حوزه‌های کسب‌وکاری باشید. حوزه هایی مانند حسابداری،فروش،بانکداری،خرده‌فروشی،مخارج و هزینه‌ها،امور مالیاتی و … .با این حال اگر سابقه‌ای در این زمینه‌ها ندارید، مجبور هستید که مراقب همه چیز باشید.

  • امنیت شغلی پایینی دارید

برای اینکه بتوانید برای خودتان کار کنید، باید بتوانید تمرکزتان را روی پروژه‌های بعدی جمع کنید که این موضوع در صورتی امکان پذیر است که شما هیچ دغدغه ای برای امنیت شغلی خود نداشته باشید.کارهای ناامن، معمولاً با نوسان درآمد همراه هستند. بنابراین، نیاز به تصمیم‌گیری درست مالی دارید.

  • رقابت با دیگران

با داشتن تنها یک تخصص نخواهید توانست قراردادها و کمسیون‌های اضافی از مشتریان بگیرید، پس تا می‌توانید دامنه کاریتان را از آنچه ابتدا تصورش را می‌کردید، گسترده‌تر و جامع‌تر کنید.تجربه از لحاظ رقابتی، مزایای فراوانی برای شما خواهد داشت. با این حال، در هنگام شروع فریلنسینگ ممکن است دستتان خالی باشد و کم تجربه باشید.

تأثیر اینترنت و شبکه‌های مجازی بر فریلنسینگ

اینترنت و شبکه‌های اجتماعی، موقعیت‌های بسیاری را برای فریلنسرها به وجود آورده‌اند. به طور کلی،پیدا کردن مشتری یا کارفرما از راه دور، به سادگی از طریق اینترنت میسر خواهد بود و حتی به ملاقات طرفین پروژه (برای مصاحبه، استخدام و…) هم نیازی نیست.

در نتیجه گاهی خدمات مطلقاً غیرحضوری و از راه دور انجام می‌گیرد. سایت‌های بسیاری مختص فریلنسینگ نیز وجود دارند که فریلنسرها و متقاضیان، پروژه یا هزینه‌ی پیشنهادی خود را در آن قرار می‌دهند و افراد با توجه به شرایط، بهترین گزینه را جهت همکاری انتخاب می‌نمایند.

استخدام فریلنسر در حوزه‌های نویسندگی، ویراستاری، مترجمی، توسعه‌ی نرم‌افزار، طراحی وب‌سایت، تبلیغات، فناوری اطلاعات و … رواج بیشتری دارد. برای فریلنسرهای فعال در حوزه‌ی اخبار و روزنامه‌نگاری، انتشار خبر در وبلاگ‌ها کار ساده‌ای است که می‌تواند به مرور به رقابت با سایت‌های پربازدید پرداخته و به کسب‌وکار بزرگی تبدیل شود. همچنین تغییراتی که در حدود چهل سال پیش در صنعت چاپ اتفاق افتاد، نیاز به فریلنسرها را در حوزه‌ی ویراستاری و اصلاحات افزایش داد.

یکی دیگر از حوزه‌هایی که فرلنسرها دارند درآن خودنمایی می‌کنند، ادمینی اینستاگرام است. این افراد می‌توانند بعد از آنکه به طور کامل آموزش دیدند و نمونه کارهای با کیفیت خود را آماده کردند، به راحتی و به صورت فریلنسری، به کار کردن در این شغل مشغول شوند.

درباره شیوا اقلیمی

سلام. لطفا نظرات خود را درباره مطالب ونکا از بخش دیدگاه برای ما ارسال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *