زمان تخمینی مطالعه: 6 دقیقه

میلیا چیست؟

میلیا کیست های کوچکی هستند که در اثر تجمع سلول های مرده در زیر پوست ایجاد می شوند. گاهی خود به خود و گاهی در پاسخ به آسیب پوست رخ می دهد. در ناحیه پلک ها و زیر چشم ها – پیشانی – گونه ها – ناحیه تناسلی ایجاد میشوند.
این ضایعات پوستی زمانی تشکیل می ­شوند که کراتین در زیر خارجی ترین لایه پوست جمع می شود و یک کیست کوچک را تشکیل می دهد. کراتین پروتئینی است که باعث استحکام سلول‌های پوست، ناخن‌ و مو می‌شود. با مرگ سلول‌های پوستی و ریزش آن‌ها درون منافذ پوست، کراتین به مرور جمع شده و در منفذ پوست به دام می‌افتد.


میلیا دو نوع اولیه یا ثانویه دارد. میلیا اولیه مستقیماً از کراتین به دام افتاده تشکیل و معمولاً در صورت نوزادان و بزرگسالان یافت می شود. میلیاهای ثانویه نیز کیست های کوچک و شبیه به هم به نظر می رسند،بعد از صدمه، سوختگی یا تاول پوستی ایجاد می شوند. برخی افراد برای رفع این مشکل، خود اقدام به تخلیه میلیا می کنند، ولی کاری خطرناک است و ممکن است عوارضی به دنبال داشته باشد.

میلیا اولیه

پلک ها و زیر چشم ها – پیشانی – گونه و یا ناحیه تناسلی را درگیر می کند و در بسیاری از موارد خود به خود خوب می شود.

میلیا ثانویه

به دنبال آسیب پوستی ایجاد می شود. در مناطقی ایجاد می شود که آسیب پوستی وجود دارد.و ممکن است دائمی باشد.

میلیا پلاک

این نوعی نادر از میلیا است که در قسمت متورم و برجسته پوست رشد می‌کند که به آن «پلاک» می‌گویند.

میلیا در نوزادان خیلی شایع است. همچنین گاهی یک فرایند طبیعی بنظر میرسد.


میلیای ثانویه می تواند در پوست­هایی که مبتلا به شرایط زیر هستند اتفاق بیافتند:

  • یماری های تاول زا
  • سوختگی ها
  • آسیب پوستی تاول زا
  • استفاده طولانی مدت از کرم های استروئیدی
  • آفتاب سوختگی مزمن

علائم

میلیا یک برآمدگی گنبدی شکل به رنگ سفید مایل به زرد است با اندازه ۲-۱ میلی متر که درد و خارش ندارد.بسیاری از افراد آنها را با آکنه یا جوش اشتباه می‌گیرند.
این برآمدگی ها معمولاً با خارش یا درد همراه نیست؛ اما می تواند باعث ناراحتی فرد مبتلا شود.
فشردن و یا دستکاری رفتن با میلیا باعث تورم و التهاب یا چرکی شدن آن می‌شود.

رایج ترین محل های ایجاد میلیای اولیه عبارتند از:

بزرگسالات : اطراف چشم ها، گونه ها، بینی و پیشانی.

اطفال: در لثه و کام دهان که به این نوع میلیا مروارید اپشتین میگویند. تقریبا در ۸۵٪ نوزادان مشاهده میشود.

رایج ترین محل های ایجاد میلیای ثانویه عبارتند از:

هر قسمتی از بدن که بیماری پوستی خاصی دارد، به خصوص در پشت دست ها پوست افرادی که در اثر قرار گیری در معرض نور خورشید آسیب زیادی دیده است.

راه های جلوگیری از ایجاد

برخی از متخصصان تغذیه معتقدند ارتباطی بین کمبود ویتامین های A و امگا و ایجاد میلیا پوستی وجود دارد، اگرچه مبنای علمی زیادی در پشت آن وجود ندارد. اما هیچ ضرری هم در مصرف مکمل های ویتامین A و امگا وجود ندارد و در جلوگیری از تشدید آنها نیز مؤثر هستند. ویتامین A و امگا برای سلامتی پوست بسیار مهم هستند؛ زیرا به گردش خون و هیدراتاسیون سلول های پوست کمک می کنند.
لایه یکی از روش های جلوگیری از میلیا پوستی می باشد که ممکن است ساخت سلول های مرده پوستی را که منجر به تشکیل میلیا می شود را متوقف کند. محصولاتی که شامل اسیدها هستند بهترین لایه برداری به شمار می آیند.
یک پاک کننده پوستی مناسب به از بین بردن سلول های مرده پوست کمک میکند و از جمع شدن آن ها و بسته شدن منافذ جلوگیری مینماید. یک رژیم غذایی مناسب هم خیلی به پوست صورت کمک میکند.

علت ایجاد میلیا چیست ؟

ممکن است به صورت مادرزادی روی پوست باشد.
بر اثر آسیب دراز مدت نور خورشید.
استفاده از کرم های آرایشی و بهداشتی در ساعات طولانی.
اگر پوست خاصیت ترمیم و لایه برداری طبیعی خود را از دست بدهد به مرور زمان تعداد این کیست های کوچک افزایش می یابد.
گاهی استفاده از داروهای خاصی مانند پمادهای استروئیدی منجر به ایجاد این کیست های کوچک می شوند. برخی از مواد موجود در محصولات مراقبت از پوست و آرایش می تواند در نهایت منجر به میلیا گردد. به همین دلیل بهتر است در ساعات طولانی بر روی پوست آرایش سنگین نداشته باشید و حتماً هنگام خواب آرایش صورت به طور کامل پاک شود

پزشک با معاینه‌ی چشمی می‌تواند به‌راحتی میلیا را تشخیص دهد. در صورتی که فرد دارای تعداد زیادی میلیا باشد، ممکن است پزشک به بررسی علل زمینه‌ای بروز آن بپردازد. میلیا چشمی برجستگی های کوچک و سفید رنگی است که در قسمت های مختلف بینی، چانه یا گونه های کودک ظاهر می شود. اما در بیشتر موارد این دانه های 1 تا 2 میلی متری اطراف چشم ها و پلک های فرد را درگیر می کنند. این برجستگی های سفید رنگ بیشتر به صورت دسته ای ظاهر شده و یک قسمت از پوست را درگیر خواهند کرد.

روش های درمان میلیا چیست؟

لایه برداری شیمیایی

لایه‌بردارهای شیمیایی یکی از نخستین اقدامات و درمان های مؤثر به منظور از بین بردن برآمدگی‌های ایجاد شده است. لاکتیک اسید، گلیکولیک اسید و سالیسیلیک اسید از مهمترین ترکیبات تشکیل دهنده لایه بردار ها شیمیایی بوده است.

تخلیه با سوزن

در این روش درمانی معمولاً کیست های ایجاد شده توسط یک سوزن یا چاقوی جراحی کوچک برداشته شده و منافذ محبوس شده پوست نیز گشوده خواهند شد.

سرما درمانی

در این روش درمانی معمولاً از نیتروژن مایع به منظور انجماد کیست های ایجادی استفاده میشود. (روش مطلوب)

لیزر

این روش به منظور باز کردن منافذ مسدود شده پوست و خروج سلولهای پوستی مرده در محل ایجاد برآمدگی های غیر چرکی این عارضه است.

کرایوتراپی

روش کرایوتراپی که در آن به کمک نیتروژن مایع جوش های میلیا را خشک کرده و از بین می برند. این روش رایج ترین روش درمان میلیا است.

آر اف

دستگاه آراف نوعی دستگاه الکتروسرجری با فرکانس بالا است که به علت مکانیسم خاص در برداشت ضایعات پوستی با کیفیت بسیار بالا و بدون اسکار، مورد استفاده قرار میگیرد. قبل از آر اف پوست به طور کامل تمیز شده و پماد بی‌حسی موضعی روی ناحیه درمان قرار می‌گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *