زمان تخمینی مطالعه: 6 دقیقه

امروز به معرفی تعدادی از ویژگی های اغراق شده در برخی از گوشی های هوشمند می ‌پردازیم. این ویژگی ها نه تنها کاربرد خاصی ندارند، بلکه ممکن است به تجربه کاربری شما هم آسیب بزنند!

در سال ‌های اخیر فراگیری گوشی های هوشمند باعث افزوده شدن قابلیت‌ های متعدد به این دستگاه ‌ها شده است. با این وجود اکثر این قابلیت ‌های خلاقانه و جذاب بر روی گوشی های پریمیوم و گران قیمت قابل دسترسی هستند. بسیاری از ویژگی های این گوشی های گران قیمت در حقیقت ارزش چندانی برای کاربران عادی نداشته و بیشتر اهداف تبلیغاتی دارند. به این ترتیب این دسته قابلیت ‌ها ممکن است تنها برخی از طرفداران پر و پا قرص تکنولوژی را راضی کنند.

برخی از این ویژگی ها

شارژ بی سیم

ویژگی های اغراق شده در گوشی های هوشمند که شاید به درد هر کسی نخورد!

در حقیقت اکثر افرادی که تصمیم به استفاده دائمی از شارژرهای بی سیم داشتند،پس از مدتی از تصمیم خود صرف نظر کرده اند. چرا که در کنار مساله بهینه نبودن این شارژرها از حیث عملکرد، مسئله مهم در خصوص آن ‌ها، نیاز به قرار دادن دقیق دستگاه روی شارژر است. بنابراین ممکن است که شما گوشی را بر روی شارژر قرار داده و بعد از چند ساعت متوجه شوید به دلیل عدم قرار گرفتن صحیح دستگاه روی شارژر، شارژ آن به ‌درستی انجام نشده است!

علاوه بر این استفاده از شارژرهای بی سیم باعث مصرف شدن 50% انرژی بیشتر در مقایسه با شارژ از طریق کابل خواهد شد.

همچنین باید توجه کرد که شارژ بی سیم آن چنان که به نظر می ‌رسد هم بی سیم نیست؛ چرا که شارژر اصلی، خود به برق متصل بوده و شما نیز برای شارژ کردن گوشی خود باید در نزدیکی آن حضور داشته باشید!

البته این تکنولوژی نسل به نسل در حال پیشرفت است. بنابراین تا زمانی که استاندارد Qi2 روی کار نیامده، شارژرهای بی سیم صرفا قابلیت‌ هایی تجملاتی به نظر می ‌رسند!

صفحه نمایش QHD

count(title)%

صفحه نمایش این دسته گوشی ‌ها رزولوشن 1440p یا 2560 در 1440 پیکسلی داشته و به ‌طور محسوسی واضح‌ تر از پنل ‌های تمام HD است. با این وجود مهم ‌ترین نکته منفی پیرامون این پنل ‌ها مصرف انرژی بالاتر آن‌ هاست که به‌ طور مستقیم بر روی باتری تاثیر میگذارد.

شاید دلیل اینکه برخی کاربران به دنبال صفحه نمایش HD هستند نیز همین مورد باشد. همچنین باید این مسئله را در نظر گرفت که رزولوشن صفحه نمایش نسبت مستقیمی با ابعاد صفحه نمایش دستگاه دارد.

صفحه نمایش 144 هرتزی

ویژگی های اغراق شده در گوشی های هوشمند که شاید به درد هر کسی نخورد!

یکی دیگر از ویژگی های اغراق شده گوشی های هوشمند ، نرخ رفرش 144 هرتزی است.

سال های قبل، اکثر گوشی ‌های بازار از صفحه نمایش‌ های با نرخ رفرش 60 هرتز استفاده می ‌کردند. گوشی وان پلاس 7 پرو نخستین محصولی نام گرفت که روند افزایش نرخ رفرش از 60 به 90 و از 90 به 120 هرتز را آغاز کرد. همچنین گوشی گیمینگ ریزر فون نیز نخستین محصولی نام گرفت که از صفحه نمایش 120 هرتزی بهره می ‌برد.

پنل ‌های 120 هرتزی در ابتدا تنها منحصر به گوشی ‌های پرچم دار بود. با این حال در سال 2020 سایر گوشی ‌های بازار اعم از میان رده‌ ها نیز توانستند از این نرخ رفرش بهره ببرند.

البته ناگفته نماند که پنل‌ هایی با این نرخ رفرش،تاثیر چندانی در تجربه بصری کار با گوشی ایجاد نمی‌ کردند. حتی در برخی مواقع باعث مصرف بالاتر انرژی نیز می شدند. این روند افزایش نرخ فریم البته در 120 هرتز متوقف نشد. حتی تعدادی از گوشی ‌های گیمینگ با صفحه نمایش‌ هایی با نرخ رفرش 144 هرتز به بازار عرضه شدند. این در حالیست که که چشم انسان حتی قادر به تشخیص نرخ رفرش 120 هرتز از 144 هرتز هم نیست!

دوربین‌های 108 مگاپیکسلی

count(title)%

با وجود این که کمپانی‌ های گوشی‌ عاشق تبلیغ کردن رزولوشن بالاتر صفحه نمایش گوشی خود هستند. اما در واقعیت، مگاپیکسل تاثیر چندانی در کیفیت تصاویر و ویدیوها ندارد! بلکه در کنار آن فاکتورهای مهم دیگری مثل کیفیت لنز یا پردازش‌ های نرم افزاری نیز می ‌توانند به ثبت تصاویر با کیفیت ‌تر کمک شایانی کنند.

البته که در اختیار داشتن دوربین با مگاپیکسل بالاتر طبیعتا به ثبت تصاویری با رزولوشن و کیفیت بالاتر کمک شایانی می کند. اما استفاده از این دوربین ‌های با کیفیت نیازمند فضای بیشتری در گوشی است. به همین دلیل برخی کمپانی های گوشی از استفاده از دوربین‌ های با رزولوشن بالا دوری می‌ کنند. به عنوان مثال گوشی ‌های گران قیمت‌ تر معمولا از یک لنز زوم برای ثبت تصویر سوژه ‌های دور بهره می ‌برند و تصاویر معمولی را نیز با دوربین ‌های معمولی به ثبت می‌ رسانند.

نکته : برای انتشار تصاویر در شبکه های اجتماعی باید آن ها را فشرده کنید. با کمپرس تصاویر بخش زیادی از جزئیات ناشی از رزولوشن بالاتر از بین میرود.

ضبط ویدیوی 8K

ویژگی های اغراق شده در گوشی های هوشمند که شاید به درد هر کسی نخورد!

سال هاست که ضبط ویدیوهای K4 با رزولوشن 3840 در 2160 پیکسل یکی از ویژگی ‌های مهم گوشی ‌های گران قیمت میباشد.

امروزه سخت افزارهای قدرتمند گوشی ‌های هوشمند و پیشرفت ‌های نرم افزاری متعدد در این دستگاه ‌ها باعث گردیده تا این رزولوشن به یک استاندارد قابل قبول در بازار تبدیل شود. به خصوص که تفاوت رزولوشن p1080 و K4 در صفحه نمایش گوشی‌ ها، تبلت ‌ها و لپ تاپ‌ های مدرن کاملا واضح است.

با این وجود، فیلمبرداری K8 در حال حاضر یک ویژگی کاملا اغراق شده در گوشی های هوشمند به شمار می ‌رود. K8 در واقع هیچ چیزی به ارزش گوشی و ماژول دوربین آن اضافه نمی ‌کند. در حقیقت اگر جزو افراد گیمر حرفه ‌ای نیستید،داشتن رزولوشن K8 عملا برای گوشی ‌موبایل شما بی ‌معنی است!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *