زمان تخمینی مطالعه: 4 دقیقه

معایب استفاده از گوشی موبایل در رختخواب و راه حل مقابله و پیشگیری از آن

اگر شما هم مانند اغلب مردم گوشی موبایل را در رختخواب و قبل از خواب چک میکنید. بد نیست این مقاله کوتاه را مطالعه نمائید تا بدانید که این کار شما چگونه می تواند خواب شما را تحت تاثیر قرار دهد.

موبایل اولین بار توسط الکساندر گراهام بل در سال 1876 میلادی اختراع شد. اما به تدریج تغییرات ناگواری اتفاق افتاد که تنها مربوط به چند دهه اخیر است.

موبایل در حال حاضر با زندگی ما پیوند تنگاتنگی پیدا کرده اند. این شاهکارهای تکنولوژی همانند کامپیوتر های جیبی کار می کنند.

از ویژگی های خوب این تکنولوژی هوشمند می توان به تماس تلفنی برقرار کردن،ارسال پیام،استفاده از مسیریاب های اینترنتی و غیره اشاره کرد. البته تلفن های هوشمند برخی مضرات نیز دارند که با رعایت کردنشان می توانیم از بروز برخی مشکلات جلوگیری کنیم.با ما همراه باشید.

چند مورد از مضرات استفاده از تلفن همراه قبل خواب :

  1. ناتوانی در خوابیدن
  2. ایجاد تداخل در چرخه‌ی خواب
  3. تلفن‌های هوشمند به دلیل وجود نور آبی، ریتم شبانه روزی بدن بسیاری از افراد را به هم ریخته‌اند
  4. آسیب رسیدن به چشم
  5. کم خوابی
  6. افزایش خطر ابتلا به سرطان
  7. ابتلا به افسردگی
  8. افزایش یا کاهش وزن
  9. اختلال در فعالیت مغز
  10. تشعشعات به اندام داخلی و سلول ها آسیب می زند
  11. خطر ایجاد و افزایش تومور مغزی
  12. ضعیف شدن حافظه
  13. بروز نابینایی موقت
  14. سردرد
  15. خشکی و سوزش چشم
  16. بهم ریختن ریتم ضربان قلب

باید برای حفظ سلامتی تلفن همراه را قبل از خواب خاموش کرد؟

همان‌طور که همه ی ما می دانیم، موبایل در زندگی روزمره ی ما به یک عضو جدا ناپذیر تبدیل شده در 24 ساعت شبانه روز همراه انسان‌ها است. از همین‌رو اندیشه‌های مختلفی در زمینه تاثیرات منفی تلفن همراه بر زندگی و سلامت انسان‌ها تاکنون به‌گوش رسیده است. اما باید به شما بگوییم اشعه‌‌ای که تلفن همراه در اطراف خود دارد بسیار خطرناک‌ است. همچنین باعث بروز مشکل مخصوصا برای زمانی که در خواب هستید، می‌شود. در واقع این اشعه‌های تولید شده توسط اسمارت‌فون‌ها باعث به‌هم ریختن ریتم ضربان قلب و تغییر در سیستم فرآیندهای خود تنظیم کننده مانند زمان بیولوژیکی بدن انسان خواهند شد.

همان‌طور که می‌دانید موبایل حتی اگر در حالت استندبای هم توسط امواج الکترومغناطیسی‌ با دنیای بیرون ارتباط برقرار می‌کند و این امواج هستند که در طولانی مدت برای بدن انسان مشکل‌ساز خواهند شد. میزان این امواج در زمانی که تلفن همراه‌تان زنگ می‌خورد بیشتر می‌شود و تاثیر منفی آن بر روی بدن افزایش خواهد داشت. براساس تحقیقاتی که در استرالیا انجام شده، روشن بودن تلفن همراه در هنگام خواب برای مردان، مشکلات مختلف بیشتری را به‌وجود می‌آورد.

البته این نکته را باید اضافه کرد که این نتایج بدست آمده از تحقیقات به‌صورت صد درصد قابل اطمینان نیستند. اما مطمئنا تاثیر امواج تلفن‌های همراه بر روی بدن انسان، مثبت نبوده و تاثیرات منفی خواهند داشت. بنابراین بهتر است حتما تلفن همراه خود را در هنگام خواب نزدیک خود مخصوصا نزدیک به سر خود قرار ندهید. از طرفی هم چندی پیش از تاثیرات منفی نور آبی در صفحه نمایش تلفن‌های همراه به شما گفتیم و به این نتیجه رسیدیم که اصلا به فکر نزدیک شدن به گوشی خود در هنگام شب نباشید. اگر واقعا لازم دارید تلفن همراهتان در هنگام خواب نزدیک‌تان باشد، می‌توانید آن را بر روی حالت پرواز قرار دهید.

چگونه خطرات و تاثیرات منفی استفاده از گوشی هوشمند را کمتر کنیم ؟

  • استفاده از عینک‌های مسدود کننده از نور آبی
  • عدم استفاده از لوازم الکترونیکی تا دو ساعت پیش از خواب
  • خاموش کردن چراغ‌ها
  • استفاده از تلفن همراه در حالت بی سیم
  • از هندزفری برای تماس های تلفنی خود استفاده کنید. (این کار میزان انرژی فرکانس رادیویی که به دلیل وجود آنتن، به سر می تابد را کاهش می دهد زیرا منبع انرژی در نزدیکی سر قرار نگرفته است.)
  • هرگز هنگام خواب، گوشی همراه را در کنار خود قرار ندهید.
  • اگر مجبور هستید از هشدار موبایلتان برای بیدار شدن استفاده کنید،گوشی خود را روی حالت هواپیما قرار دهید.
  • از پیام صوتی به جای ارسال پیام استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *