زمان تخمینی مطالعه: 7 دقیقه

در این مطلب چگونگی هک شدن گوشی و فهمیدن آن را یاد میگیرید:

این روزها هک کردن گوشی‌های موبایل کار سخت یا غیر ممکنی نیست و امکان دارد هر کسی بتواند اینکار را انجام دهد! سرقت اطلاعات شخصی در موبایل و اخاذی در زمان های گذشته هم کابوس کاربران گوشی‌های هوشمند بوده. اما حالا چگونه متوجه هک شدن گوشی شویم؟ نشانه های هک شدن گوشی چیست؟ چگونه باید از هک شدن گوشی و سرقت اطلاعاتمان جلوگیری کنیم؟ امروز در این مطلب می‌خواهیم نشانه های هک گوشی موبایل را به شما معرفی کرده و راهکارهایی برای محافظت در برابر هک شدن و سرقت اطلاعاتتان توصیه کنیم.

علت هک شدن موبایل چیست؟

با توجه به اینکه پیشرفت بسیاری در زمینه تکنولوژی به وجود آمده،تقریبا هک کردن همه چیز امکانپذیر است. چه برسد به گوشی‎های موبایلی که همه ی اطلاعات مهم ما در آن ذخیره شده.

به طور کلی هکرها هک کردن را با اهداف مختلفی انجام می دهند؛اما در اکثر اوقات هدف اصلی آن‌ها،دستیابی به اطلاعات شخصی یا فایل‌های شماست. حتما شما هم مانند سایر افراد اطلاعات مهم و حیاتی را در گوشی خود نگهداری می کنید،حال تصور کنید فردی سودجو با هک کردن گوشی شما به تمام این اطلاعات دسترسی پیدا کند! هک گوشی موبایل می‌تواند با اهداف دیگری مثل ردیابی شما و حتی اخاذی صورت گیرد! اما آیا روشی وجود دارد که با استفاده از آن بفهمیم گوشی ما هک شده یا خیر؟

خبر خوب این است که وقتی فردی گوشی یا تبلت شما را هک می‌کند، نشانه‌هایی از خود به جا می‌گذارد. شما با دانستن این نشانه ها می‌توانید به سرعت جلوی سرقت اطلاعات خودتان را بگیرید.با ما همراه باشید تا در ادامه چند مورد از نشانه هک گوشی موبایل را معرفی می‌کنیم.توجه داشته باشید که این نشانه‌ها هم می‌تواند ظاهری و سخت‌افزاری باشد و هم نرم‌افزاری!

نشانه‌های نرم‌افزاری هک شدن گوشی موبایل

در ابتدا می خواهیم به بررسی علائم نرم‌افزاری هک شدن تلفن همراه بپردازیم. این موارد ارتباطی به سخت‌افزار گوشی شما ندارد و تنها در کارکردن با برنامه‌ها،ارسال و دریافت پیامک و وب‌گردی نمایان می‌شود.

1. کند شدن بیش از حد گوشی

البته همیشه هم کند شدن گوشی به معنای هک شدن نیست؛زیرا تمام گوشی‌ها به تدریج با مرور زمان و با افزایش حجم اطلاعاتی که در حافظه آن ها ذخیره می‌شود کند می‌شوند؛بنابراین این مسئله یک امر کاملا طبیعی است.

اما اگر تلفن هوشمند شما بلافاصله یا بعد از مدت کمی پس از خرید دچار این مشکل شد امکان دارد شما هک شده باشید. برای مثال تصور کنید تا دیروز به راحتی از گوشی خود استفاده می‌کردید و کوچک‌ترین لگ و تاخیری هم در عملکرد آن وجود نداشت. اما از امروز و با نصب یک نرم افزار یا بازی جدید عملکرد دستگاه به شدت کند شده. در این حالت کندی عملکرد گوشی می‌تواند یکی از نشانه‌های هک شدن باشد.

2. دریافت پیامک‌های عجیب

منظور از دریافت پیامک های عجیب،دریافت پیامک های تبلیغاتی نیست که این روز‌‌ها به وفور از سوی اپراتورهای مختلف ارسال می‌شود؛این پیامک ها نمی‌توانند نشانه هک شدن گوشی باشند.بلکه منظور،پیامک های دریافتی که شامل محتوای عجیب هستند و از سوی شماره‌های ناشناس ارسال می‌شوند و شما اصلا متوجه آن‌ها نمی‌شوید، می‌توانند نشانه هک شدن دستگاه باشند.

3. دانلود و نصب خودکار اپلیکیشن‌ها

دانلود و نصب خودکار اپلیکیشن های گوناگون بر روی گوشی یکی از اصلی‌ترین نشانه‌هایی است که می‌تواند خبر از هک گوشی موبایل شما بدهد. به طور کلی از نظر امنیتی اپلیکیشن‌ها در تلفن های هوشمند نباید بدون اجازه شما دانلود و نصب شوند. اگر با مشکل این چنینی رو به رو شدید،حتما در رابطه با اپلیکیشنی که به طور خودکار در گوشی شما نصب شده تحقیق کنید و از بدافزار بودن آن مطمئن شوید یا آن را از روی دستگاه حذف نمایید تا از سرقت اطلاعات جلوگیری کنید.

4. مصرف بی دلیل بیش از حد اینترنت

بیشتر ابزارهایی که برای هک گوشی های موبایل و انتقال اطلاعات استفاده می‌شوند مبتنی بر اینترنت هستند. بنابراین زمانی که گوشی شما هک شود میزان مصرف اینترنتان هم افزایش پیدا خواهد کرد. چرا که دائما اطلاعات در پس‌زمینه دستگاه در حال رد و بدل شدن است!بنابراین اگر احساس کردید مصرف اینترنت گوشی موبایل شما به شدت افزایش یافته مطمئن باشید که یک اپلیکیشن مخرب به صورت پنهان شده در دستگاه شما نصب است.

5. کم شدن خودکار شارژ سیم کارت یا دریافت قبض‌های نجومی

اگر اعتبار سیم کارت مدام به صورت خودکار کم می‌شود بدون آن که شما استفاده ای کنید،ممکن است گوشی موبایلتان هک شده باشد. دراین شرایط هکرها ارسال پیامک ها یا رد و بدل اطلاعات را به شیوه‌های خاصی طراحی کرده اند که باعث بروز این مشکل می شود. بنابراین مسئله کاهش خودکار شارژ سیم کارت یا افزایش مبلغ قبض موبایل را جدی بگیرید.البته در گوشی های آیفون‌ اپلیکیشن iMessage و FaceTime می‌توانند منجر به کم شدن خودکار شارژ پولی شوند که این دو مورد مربوط به هک شدن گوشی نمی‌شوند.

6. نمایان شدن پیام‌های پاپ آپ خودکار

اگر به تازگی با پیام های پاپ آپ عجیب رو به رو شده اید،ممکن است پای یک اپلیکیشن مخرب و جاسوسی در میان باشد. بنابراین این مسئله هم می‌تواند از دیگر نشانه‌های هک شدن موبایل باشد. برای رفع این مشکل باید حتما اپلیکیشن مخربی که نصب کرده‌اید را شناسایی و از روی دستگاه حذف کنید.

7. اسپم شناخته شدن خودکار ایمیل‌های ارسالی شما

اگر ایمیل‌هایی که برای دیگران ارسال می‌کنید به طور خودکار در پوشه اسپم آن ها قرار میگیرد،این مسئله می‌تواند یکی دیگر از نشانه‌های هک شدن موبایلتان باشد.اگر ایمیل های ارسالی شما اسپم شناخته می شوند، احتمالا کدهای مخربی در دستگاه فعال هستند که باعث بروز این مشکل و اختلال در روند ارسال ایمیل می‌شوند.

8. باز شدن خودکار سایت های نامربوط

خیلی از کدهای مخربی که توسط هکرها نوشته می‌شود و منجر به بروز اختلال در عملکرد گوشی می‌شوند و شما را به وب سایت‌های عجیب هدایت خواهند کرد. برای مثال تصور کنید در حال استفاده از گوشی خود هستید و به طور خودکار مرورگر باز و شما را به سایت خاصی هدایت می‌کند. در اکثر موارد نصب یک اپلیکیشن مخرب باعث بروز مشکلات این چنینی میشود همچنین بستر مناسبی را برای هک موبایل شما فراهم می‌کند.

9. از کار افتادن برخی اپلیکیشن ها و تغییر زبان در وبگردی

یکی دیگر از نشانه های هک شدن گوشی موبایل،از کار افتادن برخی اپلیکیشن ها و تغییر زبان در وبگردی است. بروز این مشکل به دلیل استفاده هکرها از پروکسی‌های خاص است. بنابراین اگر از این موارد مشکوک در موبایل یا تبلت خود دیدید، می‌تواند یکی دیگر از نشانه‌های هک شدن باشد.

علائم سخت‌افزاری هک شدن گوشی موبایل

حالا وقت بررسی نشانه‌هایی است که بدون باز کردن گوشی هم نمایان می‌شود. این نشانه‌های هک گوشی بیشتر به باطری گوشی و خاموش و روشن شدن آن مربوط می‌شود.

  • خالی شدن ناگهانی باتری بدون اینکه از موبایل استفاده خاصی بشود.
  • داغ شدن بدون دلیل
  • خاموش و روشن شدن گوشی
  • نویز و پارازیت در تماس‌ها

راه‌های جلوگیری از هک شدن گوشی

البته وجود این نشانه‌ها دلیل محکمی برای هک شدن گوشی شما نیست و ممکن است گوشی شما این نشانه‌های هک را داشته باشد ولی هک نشده باشد. توصیه ما این است که اگر چند مورد از این نشانه‌ها را در موبایل خودتان پیدا کردید،به کارشناس تخصصی تعمیر موبایل مراجعه کنید.

با انجام این کارها می‌توانید امنیت گوشی خودتان را تا حد زیادی بالا ببرید :

  • آپدیت مداوم سیستم‌عامل
  • نصب نکردن اپلیکیشن‌های مشکوک
  • استفاده از آنتی‌ویروس اورجینال
  • وصل نشدن به وای‌فای‌های بدون پسورد
  • خاموش کردن بلوتوث در موارد غیرضروری

با رعایت این نکات کوچک می‌توانید کار هکرها در دسترسی به اطلاعاتتان را سخت‌‌تر کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *