زمان تخمین زده شده مطالعه: 6 دقیقه

فیلترشکن ها چگونه میتوانند از اطلاعات ما سوء استفاده کنند؟

فیلترشکن به طور معمول برای دور زدن سایت‌هایی که فیلتر و سانسور شده اند استفاده می‌شوند اما عموما نسخه های رایگان دارای معایبی می باشد. حقیقتا بدون وی پی ان امکان استفاده از سایتی که توسط کشوری مسدود شده باشد ، نیست. افراد بسیاری هستند که VPN را برای این منظور استفاده میکنند و البته کار ساز هم است. اما باید بدانید وی پی ان‌ها با وجود اینکه کارساز هستند، می‌توانند باعث بروز مشکلات و خطرات هم بشوند.

اپلیکیشن‌های رایگان بسیاری با هدف تغییر آی پی ( فیلترشکن ) برای پلتفرم‌های مختلف موجود هستند که کاربران از آن‌ها استفاده می‌کنند. در ایران اپلیکیشن و سایت‌های بسیاری مسدود هستند و بدون داشتن فیلترشکن نمی‌توان این فیلترینگ را دور زده و از سایت یا اپلیکشن دلخواه استفاده کرد. اگرچه برخی فیلترشکن ها اشتراکی هستند و برای استفاده از آنها باید به صورت ماهانه یا سالانه هزینه پرداخت کرد. اما برخی دیگر فاقد هزینه بوده و برای استفاده از آنها نیازی به پرداخت هزینه نیست. بنابراین استفاده از فیلترشکن رایگان می‌تواند معایب و خطراتی را به دنبال داشته باشد که چندان جالب نیست.

خطرات احتمالی استفاده از فیلترشکن های رایگان :

از بین رفتن امنیت و زیر نظر بودن کاربر و عملکرد آن در فضای مجازی

یکی از اصلی‌ترین خطرات و معایب فیلترشکن های رایگان زیر نظر بودن کاربر و عملکرد آن در فضای مجازی است. حال نکته جالب اینجاست که یکی از اهداف اصلی افراد برای استفاده ازاین این اپلیکیشن ها، جلوگیری از این گونه کنترل شدن توسط افراد ناشناخته است که با این وجود توسط خود فیلترشکن جاسوسی صورت می‌گیرد. در واقع با استفاده از فیلتر شکن، یک لایه امنیتی بین کاربر و ISP‌ها ایجاد میشود و در نهایت شرکت ارائه دهنده اینترنت، از فعالیت کاربر در و داده‌های اینترنتی‌ او مطلع نخواهد شد. در این وضعیت، شرکت سازنده فیلتر شکن رایگان به اطلاعات شما (سایت هایی که به آنها مراجعه میکنید،داده‌های اینترنتی و…) دسترسی پیدا خواهند کرد.

افزایش مصرف اینترنت

فیلترشکن‌ها برای کسب درآمد به ارائه تبلیغاتی می‌پردازند که مصرف اینترنت شما را هنگام استفاده از آنها افزایش می‌دهد. بنابراین یکی دیگر از معایبی که فیلترشکن‌های رایگان دارند، داشتن تبلیغات پی در پی است و قطعا چیزی جز افزایش مصرف اینترنت کاربر نداشته و تنها راه چاره خلاص شدن از این تبلیغات خرید نسخه پولی یا همان خرید اشتراک است. علاوه بر این‌ها، برخی از این تبلیغات حاوی ویروس و بدافزار هستند که شما بدون این که متوجه شوید یا بخواهید دانلود می‌شوند و شما به اجبار مجبور به کلیک بر روی بخش‌های خاص میشوید که در این حالت دوباره صفحات جدیدی بارگذاری خواهند شد و این مسئله باعث کند شدن عملکرد تلفن همراه شما میشود.

سرعت آپلود بسیار پایین

یکی دیگر از معایب فیلترشکن ها متاسفانه سرع آپلود و دانلود پایینشان می باشد. از آنجایی که این برنامه‌ها رایگان هستند و سازندگان برای داشتن سرورهای پرقدرت هزینه ای نکرده اند، کاربر معمولا با سرعت آپلود و دانلود بسیار پایین نسبت به حالت معمولی رو به رو خواهد شد.

افزایش مصرف باتری

از معایب دیگر فیلترشکن ها افزایش مصرف باتری گوشی هوشمند یا لپ تاپ است. در واقع با روشن شدن فیلترشکن در تلفن همراه یا لپ تاپ شما، کانکشن VPN ایجاد می‌ شود که برای فعال بودن، انرژی زیادی از باتری را مصرف می‌کند. بنابراین با استفاده از یک برنامه فیلترشکن رایگان شاهد کاهش عمر باتری تلفن هوشمندیا لپ تاپ خود خواهید بود.این موضوع برای بسیاری از کاربران خوشایند نیست، مخصوصا برای آن دسته از افرادی که به عمر باتری گوشی همراه یا لپ تاپشان اهمیت خاصی می دهند. در هر صورت اگر به دنبال از بین بردن عمر باتری گوشی یا لپ تاپ خود نیستید، بهتر است هر چه سریع تر از استفاده ی فیلترشکن رایگان دست بکشید. برای فهمدین میزان سلامت باتری لپ تاپ مطلب ” میزان سلامت باتری لپ تاپ ” را مطالعه کنید.

کلاه برداری یا فیشینگ

یک فیلترشکن یا پروکسی احتمالا به طور کاملا برنامه ریزی شده برای کلاه برداری و سو استفاده از اطلاعات شخصی شما طراحی شده باشد! برخی از آن‌ها ممکن است زمانی که به ایمیل یا سایت و اپلیکیشن های بانکی وارد می‌شوید، نسخه جعلی سایت را به شما نشان بدهند و به راحتی صاحب تمام اطلاعات حساب بانکی شما بشوند. سپس شما را ترغیب به وارد کردن اطلاعتتان میکنند و پس از آن به دلیل این که آن سایت اصلی نیست، به شما اخطاری مبنی بر در دسترس نبودن سایت میدهند. به عنوان مثال احتمالا در صفحه سایت اخطاری نمایش دهد. با این مضمون که در حال حاضر دسترسی به سایت سرویس دهنده مقدور نمی باشد. در حالی که آن سایت، سایت اصلی مورد نظر نیست و اطلاعات در اختیار سازندگان این نوع بدافزارها قرار میگیرد.

ورود ویروس و جاسوس افزار به رایانه شما

بسیاری از فیلترشکن ها زمانی که شما فعالشان میکنید به طور خودکار تعداد زیادی تبلیغات مخرب را بر روی سیستم یا تلفن همراه شما باز میکنند. همچنین سعی در نصب یک سری برنامه های مخرب و وارد کردن یک سری ویروس های خطرناک به سیستم هوشمند شما دارند. این برنامه‌ها برای بررسی و کنترل و مرور صفحات وب و حتی جاسوسی از اطلاعات شخصی و بانکی شما نصب می‌شوند.

توقیف در برخی سایت ها

برخی از آی پی های سرویس پروکسی در وبسایت‌های خاص توقیف هستند؛ بنابراین امکان دسترسی شما به این گونه سایت‌ها با استفاده از پروکسی نیست. هرچند این یک خطر بالقوه محسوب نمیشود.

پروکسی‌های ناپیدا

تعداد زیادی از پروکسی‌ها آی پی اصلی شما را نشان می‌دهند. این تفکر که نشانی شما از وب سایت‌هایی که بازدید می‌کنید پنهان میماند کاملا غلط است. به ندرت پیش می آید که پروکسی‌ها به شما گمنامی کامل را بدهند.

چه جایگزینی برای VPN رایگان وجود دارد؟

یک جایگزین خوب برای وی پی ان رایگان، VPS است. با استفاده از VPS می توانید همواره با یک آی پی ثابت به یک کشور متصل باشید. معادل VPS سرویس مجازی اختصاصی است. وی پی اس این امکان را به شما میدهد که یک آی پی ثابت، بدون قطعی و با سرعت بالا داشته باشید. امنیت وی پی اس نسبت به وی پی ان بسیار بیشتر است و برای افرادی که درآمد دلاری دارند و مدام از سیستم های پرداخت بانکی غیر ایرانی استفاده میکنند، یکی از گزینه های مناسب محسوب می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *