زمان تخمینی مطالعه: 8 دقیقه

امروزه با کامپیوتری شدن تمامی کارها،تهدیدات در این حوزه نیز هر روز بیشتر می ‌شوند. البته شاید هدف افراد خرابکار یا همان هکر،تفریح یا به نمایش گذاشتن قدرت خود و یا هر چیز دیگری باشد. همواره تمام فعالان در حوزه تکنولوژی تاکید می کنند ، برای جلوگیری از ویروسی شدن کامپیوتر یا موبایل، از آنتی ویروس‌های به روز و ایمن استفاده کنید. اما متاسفانه برخی کاربران از این اتفاق مهم غافل می شوند.

البته حتی استفاده از قوی ترین آنتی ویروس‌ ها هم نمی‌تواند ما را از بابت در امان بودن در برابر فایل های مخرب خاطر جمع کرد. برای جلوگیری از ویروسی شدن کامپیوتر یا گوشی هوشمند باید روش های دیگری را انجام داد. چرا که دکمه‌ها و لینک‌ های حاوی فایل ‌های مخرب، محتواهای حاوی بدافزار و دیگر مواردی که امنیت دیجیتال شما را تهدید می‌کنند، در سرتاسر دنیای اینترنت و وب، شبکه‌های اجتماعی و مکان‌های دیگر وجود دارند.

برای جلوگیری از ویروسی شدن کامپیوتر و خاطر جمع بودن از بابت اطلاعات خود چه باید کرد؟

از دکمه‌های دانلود جعلی دوری کنید

همیشه یک متن و یا هر گونه توضیح درباره یک دکمه، نشان از مقصد واقعی آن نداشته و ممکن است بعد از کلیک، به آدرسی غیر از آن چه مدنظر دارید فرستاده شوید. در نتیجه، احتمالا فایلی ناخواسته دانلود می‌شود که حاوی ویروس است. انواع بدافزار می‌توانند در قالب فایل‌های با پسوندهای مختلف و یا در قالب نرم افزارهای نصبی به سیستم شما ورود پیدا کنند.

جلوگیری از ویروسی شدن کامپیوتر و مقابله با کلاهبرداران بسیار ساده است. کافی است پیش از کلیک بر روی یک لینک و یا دکمه، احتیاط را رعایت کرده و سوالات زیر را یک بار با خود مرور کنید:

  • آیا از این وب سایت پیش از این نیز استفاده کرده‌اید؟
  • آیا به وب سایت مورد نظر اطمینان کافی داشته و از میزان مقبولیت و محبوبیت آن باخبرید؟
  • آیا به اخطارهای احتمالی مرورگر توجه کرده و وضعیت و مقصد لینک را کنترل کرده‌اید؟
  • آیا متن و فونت دکمه با بقیه قسمت‌های وب سایت همخوانی دارند؟

از یک مرورگر امن استفاده کنید

مرورگرهای مدرن و ایمن کامپیوتر ، همواره از پروتکل (HTTPS) استفاده میکند. همچنین پیش از ورود به هر آدرس اینترنتی، آن را با استفاده از دیتابیس خود اعتبارسنجی می‌نماید. توصیه می‌کنیم تا به منظور جلوگیری از ویروسی شدن کامپیوتر و همچنین گوشی هوشمند، از مرورگرهای زیر استفاده کنید :

  • گوگل کروم (Google Chrome)
  • موزیلا فایرفاکس (Mozilla Firefox)
  • مایکروسافت اج (Microsoft Edge)

بنابراین به هیچ عنوان سمت مرورگر پیشفرض و قدیمی مثل اینترنت اکسپلورر (Internet Explorer) نروید.

مراقب تماس‌ های ناشناس باشید

برخی افراد کلاهبردار با کاربران تماس گرفته و ادعا می‌کنند که از طرف پشتیبانی فنی ویندوز و یا دیگر شرکت‌ های پشتیبانی با آن‌ ها ارتباط برقرار کرده‌اند. بهترین راهکار به منظور جلوگیری از ویروسی شدن کامپیوتر توسط این دسته از دام‌ها، ممانعت از صحبت با هر فرد مدعی برقراری تماس از سوی مایکروسافت است. بهتر است تا برای احراز هویت آن ‌ها هیچ شکی به خود راه نداده و هیچ یک از مراحل گفته شده توسط آن ‌ها را دنبال نکنید. چرا که ممکن است با اولین کلیک، اطلاعات موبایل شما به سرقت برود.

مراقب پنجره‌ های پاپ آپ باشید

اگر از ایجاد صفحه پاپ آپ توسط مرورگر خود مطمئن هستید، بدون درنگ آن را ببندید. همچنین اگر شاهد پیام‌هایی از سوی آنتی ویروس بر روی صفحه نمایش خود هستید، بدون اینکه قبلا نرم افزار آنتی ویروس نصب کرده باشید، سیستم شما اکنون آلوده شده. در این حالت باید به جای دنبال کردن روش‌های پیشگیری، به دنبال روش‌های درمان باشید.

از سایت ‌های تورنت عمومی دوری کنید

‌شبکه تورنت (Torrent)، در سرتاسر جهان فایل‌ها را برای دانلود در هر جایی که یک کاربر (Client) تورنت ‌حضور داشته باشد، به اشتراک می‌گذارد. به عبارت دیگر، بعد و حتی در حین دانلود یک فایل از تورنت، خود کاربر نیز به قسمتی از شبکه درباره آن فایل خاص تبدیل خواهد شد. بسیاری از کاربران از تورنت استفاده می‌کنند. در حالی که ممکن است به تنوع سایت‌های تورنت به دو نوع عمومی (Public) و خصوصی (Private) توجه نکرده باشند.

با استفاده از سایت‌های تورنت عمومی، خود را در معرض خطر آلودگی به بدافزارها، هم از طریق آگهی ‌های تبلیغاتی خطرناک و هم از طریق تورنت ‌های جعلی قرار می‌دهید. به عبارت دیگر نظارت کاملی بر سایت‌ های تورنت عمومی وجود ندارد. همچنین بعید نیست تا در بین فایل ‌های موجود، بسیاری از آن‌ ها حاوی کرم، ویروس، تروجان و دیگر بدافزارها باشند.

فایل‌های مدیا که نیازمند به کدهای جعلی هستند را حذف کنید

در برخی مواقع، شاید فایل‌های چندرسانه‌ای دانلودی از سایت‌های تورنت جعلی باشند. البته متاسفانه تا زمان دانلود فایل متوجه این موضوع نخواهید شد. به عنوان نمونه، شما یک ویدیو را دانلود کرده‌اید، اما با یک فایل صوتی و یا حتی بازی مواجه می‌شوید. تشخیص این دسته فایل‌های جعلی تا زمان اجرا شدن آن‌ها بسیار سخت است.

در این زمان احتمالا مدیا پلیر با خطا مواجه میگردد. همچنین احتمالا پیغامی مبنی بر عدم توانایی برای نمایش فایل نشان می‌دهد. آیا شما واقعا یک فایل حقیقی ویدیویی دارای مشکل را دانلود کرده اید؟ برای پاسخ این سوال بهتر است تا از پلیرهای معروف همانند وی ال سی پلیر (VLC Player) کمک بگیرید.

فایل‌های هدایت کننده به ایمیل‌ های ناشناس را باز نکنید

ارسال ایمیل یکی از چند ابزار مورد علاقه تبهکاران اینترنتی می باشد. کاربران می‌بایست برای جلوگیری از ویروسی شدن کامپیوتر نسبت به آن هشیار باشند. بسیاری از افراد توسط همین ایمیل های جعلی اطلاعاتشان به سرقت میرود. در این زمان کلاهبرداران، یا شخص را به یک وب سایت جعلی به منظور وارد کردن اطلاعات خود هدایت کرده و یا آن‌ها را به دانلود و نصب یک بدافزار ترغیب می‌کنند.

شاید به هر دلیل، تمایلی به نصب ابزار آنتی ویروس در زمان عدم استفاده از سرویس وب میل نداشته باشید. در این صورت پیشنهاد می‌شود تا حداقل برای جلوگیری از ویروسی شدن کامپیوتر خود از یک ابزار اسکن ایمیل غیر رایگان و مطمئن استفاده کنید.

اپلیکیشن ‌ها را فقط از سایت های مطمئن دانلود کنید

وب سایت‌ های دانلود فایل روز به روز افزایش می یابند. کاربران نیز متاسفانه به خاطر عدم توانایی و یا عدم تمایل درونی به منظور پرداخت هزینه واقعی اپلیکیشن‌ها، به آن‌ها روی می آورند. اگرچه همین ابزارهای کرک نیز می‌توانند در بیشتر مواقع دردسرساز شوند، اما مشکلات بیشتری در وب سایت‌های دانلود ممکن است رخ بدهند.

بهتر است تا برای دریافت هر اپلیکیشن مستقیما به سراغ وب سایت توسعه‌دهنده رفته و از رسمی‌ترین وب سایت مرتبط به عنوان منبع استفاده کنید. در صورت لزوم، تنها به وب سایت‌های دانلودی مراجعه کنید که از محبوبیت خاصی نزد کاربران برخوردارند.

هرگز از حساب کاربری ادمین استفاده نکنید

اگر سیستم کامپیوتری شما را فرد یا افراد دیگری نیز مورد استفاده قرار می‌دهند، از عدم استفاده از اکانت ادمین توسط آن‌ها نیز مطمئن شوید. به این منظور بهتر است تا حساب کاربری ادمین را به طور کامل غیر فعال کنید.

بسیاری از بدافزارها برای پیش بردن اعمال خود در سیستم، احتیاج به گرفتن تاییدیه و داشتن دسترسی کافی دارند. به همین منظور در اغلب مواقع به خاطر فعال بودن یک حساب کاربری عادی قادر به انجام اعمال شوم خود نیستند. با فعال کردن حساب کاربری ادمین، هر بدافزاری قادر است تا از نیروی آن سواستفاده کرده و هر چه را دوست دارد در کامپیوتر کاربر پیاده‌سازی کند. چرا که ادمین برای انجام هیچ کاری محدود نیست. در عوض برای خود و دیگر افراد استفاده‌کننده از سیستم، یک حساب کاربری عادی با در نظر گرفتن سطح دسترسی‌های کافی ساخته و اکانت ادمین را غیر فعال کنید.

تمامی فایل‌ها و فضاهای ذخیره‌سازی جدید را اسکن کنید

برخی افراد، هر هارد دیسک اکسترنال و همچنین فلش مموری را که به دستشان می‌رسد بدون هیچ توجهی به سیستم خود متصل می‌کنند. این فضاهای ذخیره‌سازی یکی از اصلی‌ترین منابع انتشار بدافزارها به ‌شمار می‌شوند.

دیتاهای جدید دانلود شده و همچنین دیسک‌ها، گوشی های هوشمند و فلش مموری‌های متصل شده به سیستم همه و همه می‌توانند صدمات زیادی را وارد کنند. مخصوصا اگر در سیستم کامپیوتری خود، اجرای دستگاه‌های خارجی متصل شده را بر روی حالت اتوماتیک قرار داده باشید. برای جلوگیری از ویروسی شدن کامپیوتر به وسیله وسایل جانبی، حتما اقدام به نصب آنتی ویروس کرده و یا از آنتی ویروس‌های آنلاین استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *