اگر شماهم با این سوال روبه رو هستید که چرا مصرف زیاد اینترنت در ویندوز 11 وجود دارد باید بگوییم آپدیت و فعالیت های پس زمینه که مربوط به انتقال یا بروزرسانی برخی اطلاعات در این سیستم عامل است میتواند دلیل این اتفاق باشد. اما اگر میخاهید دقیقا این وضعیت را کنترل کنید و مصرف آن را بهینه تر یا متوقف کنید تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

چند راهکار برای کنترل مصرف زیاد اینترنت در ویندوز 11

ما در زیر چند روش و ابزار داخلی ویندوز را برای کنترل مصرف زیاد اینترنت در ویندوز 11 به شما معرفی میکنیم که میتوانند بطور کنترل شده یا کامل مشکل مصرف زیاد دیتا را برطرف کنند:

  • محدود نمودن مصرف دیتا
  • غیرفعال نمودن OneDrive
  • غیرفعال نمودن بروزرسانی ویندوز 11
  • فعال نمودن اتصال Metered

محدود نمودن مصرف دیتا

یکی از راهکار های بسیار موثر برای جلوگیری از محدود نمودن مصرف زیاد اینترنت در ویندوز 11 استفاده از ابزار Set data limit می باشد. برای فعال نمودن این ابزار کافیست مراحل زیر را طی نمایید. شما توسط این ابزار میتوانید مشخص کنید که تا چه میزان استفاده از اینترنت توسط ویندوز 11 مجاز است.

ابتدا وارد Settings شده و Network & internet و Advanced network settings را انتخاب کنید. حالا آیتم Data usage سپس Enter limit را انتخاب کنید. محیط Set data limit مانند تصویر زیر برای شما باز میگردد.

مصرف زیاد اینترنت در ویندوز 11 | دلیل و راهکار
مصرف زیاد اینترنت در ویندوز 11

شما توسط Limit Type میتوانید مشخص کنید که این محدودیت بصورت روزانه – هفتگی – ماهانه -دوره ای و غیره باشد. همچنین توسط Data Limit میتوانید حجم مورد نظر را برای محدودیت تعیین کنید. دقت داشته باشید که توسط آیتم Unit میتوانید مشخص کنید که این عدد ورودی بصورت مگابایت باشد یا گیگابایت. پس از رسیدن مصرف اینترنت به این حجم بطور خودکار به شما اخطار داده میشود و اینترنت بصورت موقط غیرفعال میگردد.

غیرفعال نمودن OneDrive

برای غیرفعال نمودن OneDrive کافیست بر روی آیکن آن راست کلیک کرده و گزینه Pause syncing را انتخاب نمایید.

غیرفعال نمودن بروزرسانی ویندوز 11

یکی از مواردی که به شدت روی مصرف زیاد اینترنت در ویندوز 11 تاثیر میگذارد فعال بودن آپدیت این سیستم عامل است. برای غیر فعال نمودن موقت آپدیت ویندوز 11 کافیست بر روی Settings کلیک کرده Windows Update را انتخاب نمایید. در کنار آیتم Pase Update میتوانید تعیین کنید که این غیرفعال سازی موقت بصورت 1 هفته ای 2 هفته ای یا غیره باشد.

فعال نمودن اتصال Metered

ویژگی Metered میتواند تا حد بسیار زیادی مصرف زیاد اینترنت در ویندوز 11 را کنترل کند اما اتصال یا ویژگی Metered چیست؟ زمانی که در موبایل یا رایانه شما به اینترنت متصل میشوید بطور ناخاسته برخی نرم افزارها خود را آپدیت میکنند. این مشکل معمولا در اتصال Wi-Fi به موبایل بیشتر به چشم میخورد اما در لپ تاپ نیز دور از ذهن نیست. برای اینکه این آپدیت ناخوداگاه را متوقف کنیم میتوانیم از ویژگی Metered استفاده کنیم.

برای اینکار کافیست گزینه Settings را انتخاب کرده و بر روی Network & Internet کلیک کنیم. سپس بر روی اتصال خود که میتواند Wi-Fi یا Ethernet باشد کلیک کرده و نام اتصال را انتخاب کنید. (منظور از نام اتصال همان نامی است که مثلا روی Wi-Fi قرار داده اید.) حالا مانند تصویر زیر تیک Metered connection را فعال کنید. به همین راحتی. 😊

مصرف زیاد اینترنت در ویندوز 11 | دلیل و راهکار
مصرف زیاد اینترنت در ویندوز 11

سخن پایانی

همانطور که میدانید هرچقدر سیستم عامل بزرگتر و پیشرفته تر میگردد به همان اندازه داده های بیشتری را انتقال میدهد. البته ممکن است این فرایند موقتی باشد و در سال های آینده آپدیت ها و داده های انتقالی بین سیستم ها حجم کمتری داشته باشند. اما فعلا اینگونه نیست! ما در این مطلب بصورت بسیار موثر میتوانیم مصرف زیاد اینترنت در ویندوز 11 را کاهش داده یا کاملا تحت کنترل قرار دهیم.

البته موارد دیگری نیز میتوانند روی مصرف اینترنت رایانه یا لپ تاپ موثر باشند مانند ویروسی شدن سیستم یا هک شدن آن که سازنده بدافزار یا نفوذ کننده رایانه برای انتقال اطلاعات شما به سرور یا رایانه شخصی خود از اینترنت استفاده میکند که باعث بالا رفتن مصرف دیتا شما میشود. برای جلوگیری از هک یا ویروسی شدن رایانه بهتر است حتما از یک نرم افزار امنیتی با پوشش 360 درجه مانند نرم افزار امنیت اینترنتی شید برای افزایش امنیت سیستم خود استفاده کنید تا هم از بدافزارها و هم نفوذ به سیستم خود جلوگیری نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *