زمان تخمینی مطالعه: 14 دقیقه

روش های افزایش سرعت سیستم های ویندوزی

اگر لپ تاپ یا کامپیوتر رومیزی شما برای اجرای بازی های کامپیوتری خیلی کند شده است،چه برای استفاده معمولی یا برای گیمینگ ما در این مقاله بهترین روش‌های افزایش سرعت سیستم ویندوزی را لیست کرده‌ایم.اگر قصد دارید سرعت کامپیوترتان به طرز شگفت انگیزی افزایش دهید جای درستی آمده اید. راهنمای امروز ما به شما کمک می کند تا با ارتقاء سطح عملکرد سیستم و افزایش سرعت لپ تاپتان، تجربه ای دلپذیر در اجرای بازی ها داشته باشید.

روش اول

اگر سیستم ویندوزی دارید به احتمال زیاد بسیاری از سرویس های پیش فرض ویندوز را استفاده نمی کنید. این سرویس ها در بسیاری موارد مقدار بسیاری از حافظه رم سیستم و همچنین CPU را مشغول می کنند و سرعت را کاهش می دهند. تنها کافیست سرویس های غیر ضروری ها را به جهت افزایش سرعت ویندوز غیر فعال کنید.

  1. در منوی start ، Services را جستجو کنید
  2. روی گزینه Run as adminator کلیک کنید
افزایش سرعت ویندوز به طرز چشمگیر!
اجرای آیتم Services
  • بعد از باز شدن پنجره جدید،روی هر سرویس کلیک راست کنید
  • برای غیرفعال کردن هر سرویس کافی ست روی آن کلیک راست کنید و Properties را بزنید.
افزایش سرعت ویندوز به طرز چشمگیر!
انتخاب Properties
  • حالا مانند تصویر زیر برای غیر فعال کردن هر سرویس گزینه Disable را برای آن انتخاب کنید.
غیر فعال نمودن برخی سرویس های ویندوز
غیر فعال نمودن سرویس

اما حالا کدام سرویس ها را برای افزایش سرعت ویندوز باید غیر فعال کنیم؟ 20 سرویس زیر را می توانید بدون هیچ مشکلی غیر فعال کنید (فقط 20 سرویس زیر):

  • Windows Mobile Hotspot Service
  • Bluetooth Support Service
  • Fax
  • Remote Desktop Configuration and Remote Desktop Services
  • Windows Insider Service
  • Secondary Logon
  • Downloaded Maps Manager
  • Touch Keyboard and Handwriting Panel Service
  • Offline Files
  • Windows Connect Now
  • Remote Registry
  • Application Layer Gateway Service
  • Windows Image Acquisition
  • Connected User Experiences and Telemetry
  • Retail Demo Service
  • Windows Media Player Network Sharing Service
  • AllJoyn Router Service
  • Geolocation Service
  • Program Compatibility Assistant Service
  • Enterprise App Management Service

روش دوم

حذف برنامه های پیش فرض اضافی ویندوز

با خرید و نصب سیستم عامل ویندوز 7 و 8 و 10 و 11 تعداد زیادی برنامه پیش فرض روی هارد شما نصب می شود که به اصلاح کمرش را می شکند! کافیست با کمک یک نرم افزار مثل IObit Uninstaller همه برنامه های پیش فرض ویندوز را حذف کنید.

بعد از باز کردن برنامه،وارد قسمت Windows apps شده و تیک همه برنامه های اضافی ویندوز مثل Alarms & clock ، 3D viewer ، App installer و هر برنامه ای که به آن نیازی ندارید را بزنید سپس روی uninstall کلیک کنید. حذف برنامه های پیشفرض کمک موثری در افزایش سرعت ویندوز می نماید.

روش سوم

به روزرسانی درایورها

همه ی نرم افزارها و درایورها،مخصوصا درایورهای کارت گرافیک، CPU و مادربرد را به روزرسانی کنید. همچنین از نصب بودن آخرین نسخه DirectX اطمینان حاصل کنید. با استفاده از Driver Booster سایر درایورها را هم به روزرسانی کنید.

به روزرسانی درایور کارت گرافیک برای اجرای بازی های کامپیوتری کاری ضروری است.

اگر کارت گرافیک شما از نوع NVIDIA است،درایور Geforce Experience را دانلود کنید.

اگر از نوع AMD است،درایورRadeon™ Graphics را دانلود کنید.

برای کارت گرافیک Intel هم ، درایور Intel Graphics را دانلود کنید.

یا اینکه می توانید بصورت اتوماتیک همه درایورهای خود را به روزرسانی کنید. کافیست نرم افزار Driver booster را از اینجا دانلود و درایوهای رایانه خود را بروزرسانی نمایید.

روش چهارم

استفاده از Boost Mode و Game Booster

این نرم افزارها می توانند سطح عملکرد کامپیوتر را هنگام اجرای بازی ها به طرز چشم گیری ارتقاء دهد. این نرم افزار دارای Game Mode است که برای سیستم های سطح پایین بسیار مناسب است. ضمنا با استفاده از Boost Mode می توانید عملکرد کامپیوترتان را هنگام اجرای بازی ها بهبود بدهید و بیشترین میزان بهره وری از سیستم خود را تجربه کنید.

همچنین این نرم افزارها همه سرویس های غیرضروری ویندوز را می بندند و منابع لازم برای اجرای بازی ها را در اختیار شما قرار می دهند. علاوه بر این قادرند تا حد زیادی قدرت پردازش سیستم شما را برای افزایش سرعت ویندوز بالا ببرند.

روش پنجم

افزایش ظرفیت حافظه مجازی

برای دسترسی به میزان بیشتری حافظه، می توانید ظرفیت حافظه مجازی را به اندازه دو برابر حافظه RAM افزایش دهید. زمانی که ظرفیت کل حافظه RAM مورد استفاده قرار گرفته باشد، از حافظه مجازی استفاده می شود. پس هرقدر که ظرفیت حافظه مجازی بیشتر باشد، برای عملکرد سیستم ( افزایش سرعت ویندوز ) بهتر است.

  1. به Control Panel بروید.
  2. گزینه  System and Security را بزنید.
افزایش سرعت ویندوز به طرز چشمگیر!
انتخاب System and Security در ویندوز
  • سپس به مسیرSystem و بعد گزینه advanced system settings  را بزنید
آپشن System در سیستم عامل ویندوز
انتخاب advanced system settings
افزایش سرعت ویندوز به طرز چشمگیر!
  • در زبانه advanced قسمت Performance  ، settings را انتخاب کنید
آپشن About در سیستم عامل ویندوز
  • در نهایت به Virtual memory بروید.
  • بعد مقدار آن را به اندازه دو برابر ظرفیت واقعی حافظة RAM سیستم تنظیم کنید. به عنوان مثال اندازة RAM من 16 گیگابایت است، بنابراین از رقم 32000 مگابایت (32 گیگابایت) استفاده کرده ام.

روش ششم

استفاده از حالت High-performance

باتری لپ تاپ خود را در وضعیت High-performance قرار بدهید. در این حالت، باتری به صورت بهینه، در جهت عملکرد مناسب سیستم، مورد استفاده قرار می گیرد.

عموما باتری در حالت Balanced قرار دارد. وقتی سیستم را در حالت High-performance قرار می دهید، سطح عملکرد سیستم شما به میزان زیادی افزایش پیدا می کند. این کار برای اجرای بازی ها کاملا ضروری است.

  1. در قسمت جستجوی ویندوز Power را سرچ کرده و enter را بزنید و اون رو روی حالت High performance بذارین.

high performance

تنظیمات پنهان Power را به صورت زیر فعال کنید:

  • به مسیر Settings >System > Power & sleep > Additional Power Settings بروید
  • بعد از باز کردن گزینه customise a power plan option، گزینه « Unhide Additional plans.» را انتخاب کنید.

در صورتی که گزینه Ultimate Performance Mode را مشاهده نمی کنید، روش زیر را امتحان کنید:

  • برنامه cmd را در حالت Administrator اجرا کنید.
  • متن زیر را کپی کنید و کلید Enter را فشار دهید:

powercfg -duplicatescheme e9a42b02-d5df-448d-aa00-03f14749eb61

با این کار حتما عملکرد سیستم شما بهبود پیدا خواهد کرد. توجه داشته باشید که اگر از لپ تاپ استفاده می کنید، باتری آن سریع تر خالی خواهد شد.

روش هفتم

استفاده از SSD برای اجرای بازی

درایوی که ویندوز بر روی آن نصب شده است را به هارد درایو SSD منتقل کنید. با اینکار سیستم سریع تر روشن می شود و سطح عملکرد به میزانی که برای بازی کردن مناسب باشد افزایش پیدا می کند. این کار مشخصا برای لپ تاپ ها مفید است.با نصب کردن بازی ها بر روی درایو SSD، از آنجا کار خواندن و نوشتن اطلاعات بر روی درایو SSD بسیار سریع تر انجام می شود، بازی ها هم با سرعتی بسیار بالاتر اجراء خواهند شد.

روش هشتم

به قسمت تنظیمات ویندوز ۱۰ بروید و کلیه نرم افزار های پس زمینه را خاموش کنید

آن دسته از قابلیت های ویندوز که علاقه ای به آنها ندارید، مانند Cortana، maps، location و سایر نرم افزارهای غیرضروری را حذف کنید. برای انجام این کار می توانید از نرم افزارهایی مانند CCleaner و i0bit uninstaller کمک بگیرید. شما با حذف این نرم افزارها فضای حافظه و سطح عملکرد سیستم خود را ارتقاء می دهید.

روش نهم

استفاده از آنتی ویروس برای پاکسازی سیستم

با استفاده از نرم افزار آنتی ویروس، کامپیوتر خود را مرتبا بررسی کنید تا در صورت وجود ویروس ها و بدافزارهایی که سطح عملکرد سیستم را کاهش می دهند بتوانید آنها را حذف کنید.ویروس ها، بدافزارها و استخراج کنندگان رمز ارزها در کند شدن سیستم نقش مهمی دارند. سیستم خود را با آنتی ویروسی مناسب مورد بررسی قرار دهید و همه ویروس ها را حذف کنید.

نکته: در هنگام اجرای بازی می توانید با غیرفعال کردن آنتی ویروس میزان عملکرد سیستم خودتان را ارتقاء بدهید.

روش دهم

Defragment کردن هارد (اگر سیستم هارد SSD ندارد)

حدودا هفته ای یک بار عملیات Defragment را بر روی هارد درایو خود اجراء کنید. برای انجام اینکار مراحل زیر را انجام بدهید :

  1. وارد My computer شوید و سپس روی درایو C (یا هر درایوی که ویندوز روی آن نصب است) کلیک راست کرده و گزینه Properties را انتخاب نمایید.
بهینه سازی درایو C
عملیات فشرده سازی درایو
  • از تب Tools گزینه Optimize را انتخاب کرده، سپس درایوی که ویندوز روی آن است را انتخاب کرده و گزینه Defragment را انتخاب نمایید. این کار کمی طول می کشد اما با چینش درست فایل های روی هارد، سرعت اجرای برنامه ها افزایش می یابد.
بهینه سازی هارد
بهینه سازی اطلاعات درایوها

ضمنا به این نکته توجه کنید که از Defragment کردن هارد درایو SSD خودداری کنید چرا که این کار باعث کاهش طول عمر آن می شود. اما درایوهای HDD معمولی بایستی Defragment بشوند.

روش یازدهم

حذف کردن نرم افزارها (و باقیمانده آنها از سیستم)

نرم افزارها و سرویس هایی که دیگر از آنها استفاده نمی کنید را حذف کنید. با حذف کلیه نرم افزارهای زائد، میزان بار پردازشی موجود بر روی کامپیوتر را کاهش دهید. هر قدر که تعداد نرم افزارهای موجود بر روی کامپیوتر کمتر باشد، سیستم عملکرد بهتری خواهد داشت.

متاسفانه بعد از حذف نرم افزارها، فایلهای اضافی آنها روی سیستم و رجیستری باقی می مانند بنابراین توصیه می کنیم از نرم افزار CCleaner برای حذف فایل های باقیمانده استفاده کنید.

روش دوازدهم

نصب کردن DirectX و افزایش سرعت کامپیوتر

DirectX عبارت است از درایورهایی که برای بهینه سازی سیستم با هدف اجرای بازی ها نقشی کلیدی بر عهده دارند. با مجهز کردن کامپیوتر شخصی یا لپ تاپ خود به آخرین نسخه DirectX می توانید سرعت سیستم را هنگام اجرای بازی ها افزایش بدهید.

روش سیزدهم

بروزرسانی ویندوز

شاید باورش سخت باشد، اما به روزرسانی ویندوز واقعا باعث افزایش سطح عملکرد سیستم می شود. گاهی ویندوز واقعا به روزرسانی های مفیدی ارائه می کند. به ویژه به روزرسانی های مرتبط با درایورها که واقعا به افزایش سرعت و روان کار کردن سیستم کمک می کنند.

روش چهاردهم

ارتقاء حافظه RAM، کارت گرافیک و هارد درایو

استفاده از هارد SSD سرعت عملکرد سیستم را به طور چشمگیری بالا می برد. البته به هیچ طریقی نمی توان منکر این واقعیت شد که کارت گرافیک نقشی حیاتی در عملکرد سیستم برای اجرای بازی ها بر عهده دارد. کمی درباره اینکه کدام نوع از کارت گرافیک برای کامپیوتر شخصی شما مناسب است تحقیق کنید و آن را ارتقاء بدهید. برای اجرای بازی های کامپیوتری، همواره کارت های گرافیکی مانند Nvidia RTX و Navi را در نظر داشته باشید.

روش پانزدهم

غیرفعال کردن سرویس های start-up

این مراحل ممکن است در ویندوزهای مختلف متفاوت باشد اما به صورت کلی به شرح زیر است :

  1. به task manager بروید
  2. با استفاده از privacy settings گزینه AutoStart up را برای همه نرم افزارها غیرفعال کنید.( با اینکار می توانید ظرفیت ارزشمند حافظه RAM را ذخیره و سرعت راه اندازی را افزایش دهید.)

البته توجه داشته باشید که از غیرفعال کردن درایورهای مرتبط با کارت گرافیک و سرویس های startup ضروری خودداری کنید.

روش شانزدهم

قرار دادن سیستم در وضعیت Overclock

در صورت امکان CPU و کارت گرافیک سیستم را در حالت Overclock قرار بدهید. با این کار سطح عملکرد سیستم به طور چشمگیری افزایش پیدا می کند. توجه کنید که اگر به نحوه انجام این کار تسلط نداشته باشید، انجام آن بدون ریسک نخواهد بود. ضمنا برخی از سیستم ها و کارت های گرافیک امکان قرار گرفتن در وضعیت Overclock را ندارند. این کار معمولا با خطراتی همراه است از جمله اینکه گارانتی پردازنده باطل می شود زیرا احتمال سوختن به دلیل حرارت بالا وجود دارد. برای اینکه نرم افزار مناسب اورکلاک سیستم خود را پیدا کنید باید مدل دقیق پردازنده و کارت گرافیک خود را در گوگل وارد کنید و سپس کلمه “نرم افزار اورکلاک” را به آن اضافه کنید.

روش هفدهم

سرویس های غیرضروری حریم خصوصی ویندوز را متوقف کنید

ویندوز 8 و 10 گزینه های مختلفی را به صورت پیش فرض برای رفع مشکل سیستم ها تعبیه کرده اند که بسیاری از آنها واقعا نیاز نیستند و فقط گزارشاتی از مشکلات سیستم ها برای مایکروسافت ارسال می کنند که پیشنهاد می کنیم غیر فعالشان کنید تا منابع بیشتری از سیستم آزاد کنید.

  • شما می توانید با استفاد از نرم افزار shutupwindows 10 همه قابلیت های غیرضروری را به صورت خودکار غیرفعال کنید.
  • نرم افزار را در حالت Administrator اجراء کنید.(این نرم افزار نیازی به نصب کردن ندارد)
  • بر روی گزینه Actions کلیک کنید.
  • سپس با انتخاب گزینه apply all settings بالاترین میزان افزایش سطح عملکرد سیستم اتفاق می افتد. گزینه Recommended settings عملکرد را در حد متوسط بهبود می بخشد.
  • حال با راه اندازی مجدد سیستم می توانید از بالاترین سطح عملکرد سیستم خود لذت ببرید.

روش هجدهم

بایوس خود را تنظیم و به روزرسانی کنید (برای حرفه ای ها)

به روزرسانی بایوس لپتاپ یا کامپیوتر توانایی های جدیدی به آن ها اضافه می کند.

  • برای به روزرسانی بایوس باید مدل دقیق مادربورد خود را سرچ کنید و کلمه update bios را کنار آن وارد کنید.
  • گوگل صفحه دانلود بایوس را از صفحه تولید کننده مادربورد برای شما می آورد و یک نرم افزار کوچک که می توانید آن را دانلود کنید و بایوس شما را به روز کند.

اگر تخصصی در این زمینه ندارید پیشنهاد می کنیم نرم افزار Razer Cortex را نصب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *